zaterdag 1 september 2012

Kanker verziekt je taal.....













Zo lieve kijkbuisbloglezertjes van me, in dit blog wil ik gewoon even iets kwijt. Niet dat jullie er iets aan hebben, maar ik wordt dagelijks geconfronteerd met het taalgebruik van Haagenaars.....hoe bedoel taalgebruik??? Nou lieve mensen, hoe rot ik het ook vind, maar ik kan niet anders dat ik het woordje kanker als straattaal in Den Haag zal moet leren accepteren. Het verschil met de rest van Nederland is dat in deze stad het woordje kanker volop wordt gebruikt. Het doet me meer dan zeer, maar op mijn werk, bij groothandels en zelfs bij klanten bij wie ik kom gebruiken ze het woordje kanker te pas en te onpas. Kankerdit, kankerdat, kankerzus en kankerzo. Verzin het maar en het woordje kanker wordt gebruikt. Volwassen doen dit, maar ook de kinderen. Mijn nekharen gaan overeind staan als ik dit hoor en het liefst wil ik er dan iets van zeggen, maar wat moet ik........ik kan moeilijk de hele dag iedereen aanspreken op hun taalgebruik. Als ik dat moet gaan doen kom ik geen eens meer aan me werk toe. Het enigste wat ik kan doen is hier melden dat het geen fijn woord is en we er een hekel aan hebben.





12 opmerkingen:

  1. Ik moet zeggen dat dit woord in de Achterhoek gelukkig niet veel wordt gebruikt. 'k Weet ook niet hoe ik zou reageren als ik het zou horen.... In tvprogramma's hoor ik het wel veelvuldig... dan gaat de tv wél op een andere zender.....
    Mensen die het woord te pas en te onpas hanteren, hebben vast nog nooit te maken gehad met deze vreselijke ziekte, anders zouden ze het wel laten...xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Joost, ik woon in de Schilderswijk en helaas is dit woord n "normaal" woord geworden. Krijg er jeukhanden van. Af en toe probeer ik er wel wat van te zeggen, maar meestal uit zich dit dan in n jongenskoor van 10 jochies die t allemaal gaan roepen....
    Je hebt gelijk dat ze het hier te pas en onpas gebruiken, vraag me alleen af of t niet eigenlijk altijd onpas is....Den Haag en passend gebruik van het woord kom je alleen in het ziekenhuis tegen. Ik ga dat plaatje van je pikken en weer op mn facebook en weblog plaatsen. Kan niet genoeg gezegd worden!
    Liefs van onbekende Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve familie,

    Kevin en Patrick hebben vorig jaar in groep 6 en 8 een poster opgehangen in hun klaslokaal van "kanker verziekt je taal" en ook hebben zij beiden een t-shirt met dezelfde tekst er op. Dit om hun klasgenoten duidelijk proberen te maken dat dit woord echt niet kan! Hier werd heel positief op gereageerd. Helaas wordt je in het dagelijks leven te veel met dit woord geconfronteerd en ik heb dan moeite om niets te zeggen. Ik hoop alleen maar dat er toch meer mensen stil gaan staan bij dit verschrikkelijke foute taalgebruik. Heel goed dat jullie deze posters op jullie blog hebben geplaatst.


    Familie Bosman (kevin)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Snap zo je gevoel, ik als van oorsprong Hagenees vind dit een heel slecht iets!! Is ook 1 van de dingen waardoor ik me schaam om te zeggen dat ik uit Den Haag kom!! Dit is alles behalve hoe ik ben opgevoed! En vind het verschikkelijk dat het echt een stop woord is geworden, en zelfs op tv om wordt gelachen, Ik schaam me voor zulke programma's ze weten overduidelijk niet wat het betekend!!

    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi lieverds,helaas hoor je het bij ons onder de pubers ook heel veel!
    Als je langs de hangjeugd loopt,spreken ze elkaar er mee aan.Niet te geloven hee,dat ouders daar ook niets mee doen.
    Mensen om je heen worden alleen maar harder lijkt het wel!
    Gelukkig zijn er ook nog wel veel gevoelsmensen!
    We blijven ervoor vechten!
    Dikke kus uit Alblasserdam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hij staat op facebook hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb er een paar maanden geleden een paar jongens op aangesproken in de trein, achteraf dacht ik "er had wel joost (sorry voor de naamsgelijkheid) mag het weten kunnen gebeuren". Had het al even aangehoord en kon het niet laten, heb zelf kanker (gehad?) en begon me zo gruwelijk te ergeren.

    Dit was overigens in de Achterhoek. Ze gaven me wel gelijk maar het zat zo ingebakken dat ze er niet over nadachten. Heb ze geadviseerd maar eens te bedenken hoe het zou zijn als een naaste van hun zoiets vreselijks overkwam. Kreeg wel gelijk maar of het echt heeft geholpen??

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wil het absoluut niet goed praten wat andere hagenezen doen (ben zelf ook hagenees) maar het gebeurd hier ook hoor Joost, moet je s'avond maar eens een bezoekje brengen aan de Tempelberg...
    Wij zeggen zo nu en dan "Goh wat een klein woordenboekje, maar als je eens verder leest begrijp je ook nog eens wát je zegt!" (helpt geen moer, maar goed...)

    Je moet maar zo denken: mensen die het woordje kanker in het rond slingeren weten absoluut niet beter, want als ze het wel wisten zouden ze het niet zo gauw roepen.


    XXX
    Manuela Noordhoek (Gulyan en Ché)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anouschka, mama van Nienke*4 september 2012 om 21:00

    Hallo lieve mensen!!!

    Het is echt alweer een tijdje geleden en ik denk nog erg veel aan jullie...
    Wat gaat de tijd toch snel!! En wat heerlijk dat jullie zwanger zijn! Geweldig!! Geniet maar van alle mooie momenten die komen gaan. Jullie hebben het dubbel en dwars verdiend. Wat zal die Roos een geweldige grote zus zijn!!

    Heel veel Liefs,
    xxx en hopelijk tot snel weer eens ziens!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is een rot woord maar precies zoals je het zegt maar ze bedoelen niet de ziekte maar het staat zo stoer?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Laaf :-)

    Ik kom ook uit Den-Haag Ik woon al een aantal jaar in Brabant maar kan mij er ook erg aan irriteren hoor ....Mijn vader had er ook een handje van en mijn oom ook :-( ik heb wel is aan mensen die de ziekte kanker graag gebruiken om hun woorden denken kracht bij te zetten gevraagd waarom ?????? Dan krijg je een vaag antwoord .....gewenning ....we bedoelen de ziekte kanker er niet mee (nee wat dan ? ) en het zo praten wij nou eenmaal is ook een geeikt antwoord ....we zullen maar zo denken ....het is een gebrek aan woordenschat ...en we kunnen over die gekke duitsers zeggen wat we willen maar ze maken je hooguit voor varken uit :-) dus zo gek zijn ze nog niet !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schelden met kanker is natuurlijk hartstikke zielig.. het is een ziekte, geen scheldwoord. Maar eigenlijk vind ik wel dat we dan ook de woorden "tering" en "tyfus" niet moeten zeggen. Dat waren ook ziektes..

    BeantwoordenVerwijderen