zaterdag 15 mei 2010

Villa Pardoes

Zo lieve mensen daar ben ik weer. Om maar met de deur in huis te vallen "ik heb jullie niet gemist" en dat is de schuld van de andere bewoners van Villa Pardoes. Wat hebben wij een week achter de rug. Er is zoveel gebeurt dat ik niet weet waar ik moet beginnen en ook heb besloten om de gedachten weer de vrij loop te laten gaan.

Na de auto te hebben gepakt gingen we op weg. Om een uur of half 5 waren we er en gingen naar binnen met het gevoel van 'en nu'. We werden opgevangen door een vrijwilliger die ons gelijk een rondleiding door het huisje gaf. Huisje, huisje, ja me reet, het was wel het huisje van Sneeuwwitje en daar mochten wij een week lang in wonen. Het zag er van binnen tiptop uit. Alle vloeren en muren waren schoon gepoetst en de ijskast lag vol. De meiden sliepen beneden en konden kiezen uit twee kamers, en wij.......wij sliepen boven. In de woonkamer stond een flatscreen met een dvd ernaast en als je moest poepen kon je kiezen uit twee wc's. Ja de eerte indruk was goed, nu de rest.

De villa zelf is gemaakt in de vorm van een slakkenhuis. Aan de buitenkant wonen de bewoners en in het midden is een soort  plaza / ontmoetingsplek. Hier is van alles te vinden, een keuken, koffieautomaat, tafels en stoelen voor de ouders, maar voor de kinderen was er iets meer. Er was een zandak, glijbaan, piano, verkleedkast, stepjes, puzzels, smink, fietsen, mammoetskelters enz enz enz. Ja je kan het zo gek niet bedenken of het was er wel. En dan heb ik het nog niet eens over de 2 heerlijke whirpools.

De Villa zelf ligt een meter 20 vanaf de efteling. Door een speciaal deurtje konden we het park in en met een fastpas hadden we overal voorrang. Stond er voor de Vliegende Hollander of de Bobsleebaan een wachtijd van een uur het maakte niet uit wij konden via de rolstolgang naar binnen en binnen een minuut of 5 zaten we er al in. Ja het kon niet meer stuk en nu maar hopen dat het met de bewoners klikt.

En die klik was er. Het gevoel dat we bij sommige kregen is niet te omschrijven. vergelijk het maar, hoe vreemd het ook klinkt, met liefde op het eertste gezicht, maar dan net even anders. Overdag werden er veel dingen samen gedaan en 's-avonds zaten we met een man of 12 te borrelen terwijl de kids hun ding deden.

Wat ik heel bijzonder in de Villa vond, is dat er achter elke deur een verhaal zit en daarmee bedoel ik geen sprookje. Kinderen die vechten tegen kanker, kids die in een rolstoel zitten en een geadopteerd wijfie met een ernstige ziekte. Ja dat waren zo'n beetje de dingen die er waren. In zekere zin zijn het allemaal wandelende tijdbommen en ik weet dat het lullig en misschien hard klinkt, maar het is wel zo.


Iedereen kon en mocht zijn eigen mooie, indrukwekkende, leerzame en verdrietige verhaal vertellen. Jullie mogen best weten dat, als ik er aan terugdenk, de rillingen weer over mijn rug lopen. Wat ik gehoord en gezien heb kan ik niet verwoorden en ik denk dat ze het allemaal niet kunnen, maar ik heb wel geleerd om nog meer van de kinderen te genieten.

Naast alle verhalen hebben we ook ontzettend veel lol gehad en hebben héél, héél veel  gelachen. 5 avonden lang hebben we geborreld en zijn (ik en .....) niet voor twaalven naar bed gegegaan. We hebben het over spongebob,  brood, dode muizen en huislaven gehad. Nee het Villa Pardoes heeft voor mij een hele andere betekenis gekregen. Hoe het in de toekomst verder gaat zien we wel, maar ik ben blij dat ik de afgelopen week heb meegemaakt met deze zéér bijzondere familie's.

Enne............"niks moet, alles mag"

7 opmerkingen:

  1. hallo lieve mensen,
    het was inderdaad in een woord fantastisch, god wat hebben we gelachen.Ook hier zijn Patrick en spongbob nog niet vergeten en radd is...ja vanmorgen lag er genoeg brood bij ons op het aanrecht. We zullen deze week nooit meer vergeten en jullie hebben allemaal een plekje in onze hart.
    Bedankt nog voor die geweldige week.
    Veel liefs Fam. Meijer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He familie, wat heerlijk dat jullie het zo leuk hebben gehad! Maar jullie hadden het ook meer dan verdiend! Jammer dat het voorbij is, maar op naar de volgende vakantie dan maar. Joost nog ff een compliment hoe goed en mooi je alles opschrijft, je zou altijd nog schrijver kunnen worden (ha,ha) Nou hopelijk krijgen jullie nu nog goede uitslagen zodat jullie het leven weer een beetje kunnen gaan oppakken.Sterkte de komende tijd en weet dat ik jullie bijzonder dapper vind. Dikke kus naomi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn om te lezen dat het zo leuk was. Ik had niet anders verwacht eigenlijk ;-) Ik herken je gevoel, na die week in de villa bekeek ik ook dingen met heel andere ogen... Het KAN allemaal zomaar anders zijn....

    Jullie op naar maandag! We denken aan jullie!

    Grts uit Breda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat heerlijk dat jullie zo genoten hebben en het gezellig was met de andere gezinnen leuke foto ook fijn dat er zulke dingen georganiseerd worden moet ook altijd zo blijven mocht er daarvoor iets gedoneerd moeten worden wil ik dat graag doen snap heel goed dat jullie ons NIET gemist hebben maar ik jullie wel hoor ben blij dat ik weer op blog kan morgen een belangrijke dag denk nog meer aan jullie maar is gewoon goed dikke kus voor jullie alle 4 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx jo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat jullie zo genoten hebben!! Het straalt er vanaf, geweldig!!
    We denken aan jullie morgen!

    Dikke kus
    Daan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het kwam er niet van om eerder te regeren.
    Maar, ik was er toen toch al wel aardig van op de hoogte hoe het er bij "villa Pardoes" aan toe ging....
    Want je moeder Joost, heeft me er zòveel over verteld toen ik haar belde nadat ze thuis waren ..!! Zij,maar ook je vader, waren dusdanig onder de indruk over die ène gewèldige dag die ze er (met jullie) mochten mee-maken, samen met de andere oma en opa.
    Wat GEWELDIG dat dit mogelijk is !!
    Ook nu pas, weet ik dus wat "Villa Pardoes" ècht inhoud, en ook dat het zoveel kan betekenen voor mensen... HEEL GROOTS!!

    Liefs tante Jopie (Wassenaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo lieverds,wat kun jij mooi schrijven Joost en wat een mooi filmpje van villa pardoes,alweer tranen voor de zoveelste keer!!
    Nooit zullen we deze week vergeten.
    Wat hebben we gelachen en gehuild . Super was het!Ik weet het zeker ,we hebben vrienden voor het leven!!!!!

    Liefs Manfred,Gerrie,Jouri Diyou,Noelle,Guy en Maniela

    BeantwoordenVerwijderen