donderdag 6 oktober 2011

Een blog met weinig nieuws........

Daar is ie weer, maar de vraag of ik iets nuttigs kan melden dat weet ik niet. Blijft wel het feit dat er weer ruim een week voorbij is en er toch iets gebeurt moet zijn. Ik moet echt even nadenken, maar het lijkt wel of we stil staan. Toch probeer ik iedereen even door te nemen. Roos bijt het spits dit keer af.

Roos,

Tsja......deze griet slaat zich er als een beer doorheen. Ze gaat elke dag naar school en buiten school speelt ze met vriendjes en vriendinnetjes en vlak voor het slapen gaan lees ze haar buurjongetje even voor. Trots ben ik op haar, maar ik merk dondersgoed dat ze het moeilijk heeft. Haar lontje is soms kort en als ze even op het verkeerde been word gezet is ze erg verdrietig of boos. Allemaal erg begrijpelijk en we helpen haar zo goed en zo kwaad als het kan.

Daarnaast heeft ze van de week een grote stap genomen en dat is dat ze nu definitief op de Curacaokamer slaapt. De zolder is een paar weken geleden al veranderd, maar ze is er nog niet aan toe om daar te slapen. Helemaal niet erg en wanneer ze wel gaat dat zal mij een worst wezen. Verlopig is de stretcher uit onze kamer vandaan en dat vind ik al heel wat.

Nicole,

Ehhhh......moeilijk. Een scheet en schat van een vrouw, maar ook zij heeft het zwaar. Ook zij heeft van de week een monster klus geklaard. Voor jullie waarschijnlijk niets bijzonders, maar mijn lieverd heeft wel het Curacaofotoboek afgemaakt. Het zijn maar zevenzeventig pagina's.  Nicole had gehoopt dat het boek klaar zou zijn voor het overlijden, maar dit was op een aantal bladzijdes dus net niet gelukt.

Fleur heeft nog wel de zestig bladzijdes die al klaar waren daags voor haar overlijden bekeken. Jullie zullen dus best wel snappen dat die laatste zeventien voor Nicole erg emotioneel waren. Naast het fotoboek heeft ze ook nog eens het hele huis van boven tot beneden aangepakt, heeft ze de boodschappen gedaan en zorgt ervoor dat we iedere avond  kunnen eten. Met andere woorden "ze hobbeld verder".

Joost,

Dat ben ik en om eerlijk te zijn is het best lastig om telkens iets over mezelf op te schrijven. Toch waag ik een poging. Afgelopen zondag had Nicole het fotoboek van Curacao dus definitief klaar en voordat ze hem verstuurde mocht ik even kijken hoe hij was geworden. Bij bladzijde zestig ging het mis en het leek wel of het programma vast liep. Er was geen bweging meer in te krijgen en de enigste oplossing was volgens mij het programma eerst opslaan, dan afsluiten en vervolgens weer opstaten.

Zo gezegd, zo gedaan, maar tot onze grote schrik waren de laatste zeventien pagina's helemaal zoek. Nicole uiteraard verdrietig en een beetje boos. Ik begreep er geen zak van en naar mijn idee had ik niets fout gedaan. Ik voelde me klote en ellendig tegelijk en had alweer spijt dat ik het programma had afgeloten. In een waas van boosheid op mijzelf sloeg ik op de badkamerdeur.

Ja.......je raad het al ik sloeg net te hard en de deur was een gat rijker. Toen de rust weer een beetje terug was heb ik nogmaals naar het fotoprogamma gekeken en wat er gebeurde weet ik nog niet, maar de verloren zeventien bladzijdes waren weer gevonden. Vreemd, maar voordat ik weer iets fout zou doen heeft Nicole het boek snel besteld. Ondertussen is het boek binnen en hij is meer dan geweldig.

Fleur,

Ehhhhh........wat moet je daar nu overschrijven zal iedereen denken. Ondanks dat ze er niet meer is weet ik genoeg te melden. Om te beginnen wil ik jullie graag vertellen dat er hier in de buurt een boom staat die ze erg mooi vond. Hij is groot, staat in veld langs het water en bied veel schaduw. Als het wijfie niet lekker in haar vel zat of "gewoon" even alleen wilde zijn, pakte ze een leesboek of haar kleurpotloden met tekenblok en ging op haar gemakkie naar haar boom toe om bij te komen.

Toen Fleur alleen nog maar in de rolstoel vervoerd kon worden heb ik haar nog gevraagd of ze nog eens naar de boom toe wilde. Dit wilde ze, maar de gemeente in Zoetermeer is nooit zo vlot met maaien. Gevolg, het gras stond hoog en er was geen doorkomen aan. Uiteindelijk zijn ze gaan maaien, maar nu zijn ze te laat. Erg jammer, maar elke dag als ik thuis kom zie ik die boom en probeer dan ook te begrijpen waarom Fleur die boom zo fijn vond.

Dagen gingen voorbij totdat ik als een magneet werd aangetrokken. De zon stond netjes hoog aan de hemel te schijnen, het gras werd weer wat langer en bedekte de kale plekken die de maaier had achtergelaten. Alleen de dode takken die er onderlagen gaven een treurig beeld. Ik ben er naar toe gelopen, heb de dode takken weggehaald en voelde daar plots de rust die zij ook gevoeld moet hebben. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar ik had het gevoel dat ze dicht bij me was. Ondanks dat er een hoop mensen in de buurt waren had ik het idee dat ik alleen was. Vanuit alle kanten heb ik foto's gemaakt en zelf als ik die zie snap ik wat hem zo mooi maakt.
 
DE BOOM VAN FLEUR
Zo, ondertussen staat er toch weer het één en ander op papier en daar laat ik het nu ook even bij. Ik wens iedereen veel plezier met slapen en wie weet tot morgen. Mag dit niet lukken dan tot overmorgen of overovermorgen.

 Laafje Joost

24 opmerkingen:

  1. Ik heb ook weinig te zeggen, alleen: RESPECT!

    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet zeggen dat Fleur een mooie boom heeft uitgekozen. Hoop dat je de rust er kan vinden als jij het nodig hebt.
    Ik weet dat zo'n plek net even dat ene kan geven wat je nergens anders vinden kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi lieverds,

    Ik begrijp zeer goed waarom ze deze boom heeft uitgekozen, WAT EEN MOOIE BOOM IS DIT,en wat een schitterend plekje, kijk maar eens goed, dan kan je t allemaal zien, ik denk vaak aan jullie, ik heb zoveel respect, ik weet t leven gaat door, maar je kan ook bij de pakken neer gaan zitten, wat jullie absoluut geen van allen doen.
    Nou een HELE dikke knuffel en tot gauw!!!!

    XXXX Hank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind jullie zo moedig in de manier hoe jullie het doen. Het is zo lastig om weer een evenwicht te vinden, de gewone dingen te doen die nooit meer gewoon zullen zijn en het dan tóch te doen.. Er is ook geen gebruiksaanwijzing hoe je verder gaat als je je kind verloren hebt en dan reageer ik maar niet omdat ik het ook niet weet.
    Wat fijn dat Fleur juist deze boom koos, en wat fijn dat 't je de troost gaf die je nodig had.

    En Roos is een kanjer want wat staat haar leventje ook op z'n kop zeg! Sterkte voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een prachtige boom op een heel mooi plekje aan het water!
    Ik snap wel, dat Fleur hem mooi vond en daar heerlijk tot rust kon komen.
    Fijn, dat jij daar plots ook de rust kon vinden.
    (ook een mooie plek om een x te picknicken?)


    Kijk nog vaak op t blog en denk aan jullie, terwijl ik jullie helemaal niet ken.
    Jullie hebben als gezin een grote indruk op mij gemaakt; hoe jullie samen als gezin lief en leed doorstaan hebben en nu de draad weer op proberen te pakken, zonder jullie lieve Fleur. Zo liefdevol, soms met een traan,maar vaak ook met een lach en humor! Respect hiervoor!

    Sterkte. xxx Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed van Roos dat ze zoveel onderneemt, buiten spelen en wat lief dat ze voorleest. ...wat een kanjer zeg! !!
    En ohw wat moet t moeilijk voor Nicole zijn geweest om t fotoboek af te maken, zoveel mooie heftige herinneringen voor jullie allemaal.En jij Joost, je bent een geweldig persoon, en het is helemaal niet zweverig. .... t was en blijft Fleur haar plekje....
    Ik denk dat jij er geregeld te vinden zal zijn...
    Kus xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is Roos toch een top meid, met 2 kanjers van ouders!

    Die laatste 17 pagina's die even kwijt waren... alsof Fleur het zelf eerst even wilde bekijken voordat het verstuurd mocht worden.
    En weet je dat geloof ik nog echt ook hoor!
    Toeval bestaat niet.

    En die boom van Fleur is zeker een hele mooie boom!
    Als deze boom jou ook de rust kan geven, die het aan Fleur ook gaf, dan vind ik de boom nóg veel mooier dan dat hij al is.
    Ik zou dat in elk geval erg fijn vinden voor jou.

    Veel liefs en een kus voor jou, Nicole en Roos.
    En in gedachte stuur ik ook een kus naar Fleur.

    Manuela Noordhoek (moeder Gulyan en Ché)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve zoon,
    Wat heerlijk voor je dat je de plek gevonden hebt waar Fleur en nu dus ook jij je rust kan vinden. Dat moet heerlijk aanvoelen voor je en ik ben ervan overtuigd dat Fleur je daarheen geleid heeft.
    Er is meer tussen hemel en aarde, dat blijkt wel weer.
    Hou je haaks.
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zijn jullie een kanjers!!!
    Hou vol; ik weet zeker dat het gaat lukken!

    Dikke knuffels van ons allemaal!

    Liefs,
    Dick en Elsbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kan niets anders zeggen dan dat ik enorme bewondering voor jullie heb!!!

    Groet,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anouschka, mama van Nienke*10 oktober 2011 om 15:58

    Hey hele lieve mensen,

    Ik durfde het ook eindelijk weer eens aan om jullie blogje te lezen. De laatste weken zijn zo zwaar geweest dat ik echt niet meer normaal kon reageren op de wereld om mij heen.... Ach jullie begrijpen dat wel! Het is de laatste weken zo verschrikkelijk zwaar... Maar ook wij hobbelen door... werk, vrienden, feestje,grafje, huilen, lachen, instorten en weer opstaan. Zo een greep uit een week. wat voor een ander zo gewoon is is voor jullie en ons soms zo wonderlijk en zwaar en bijzonder.

    Ik denk elke dag aan Fleur en Nien en ze staan ook samen in mijn herdenkingskastje. Ik hoop zo dat ze elkaar gevonden hebben in die mooie plek daarboven.
    Lieverds, ik mis jullie en denk aan jullie.

    Heel veel liefs en dikke zoenen XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  14. rob,Ilse Renée en Julian10 oktober 2011 om 20:55

    Wat zijn jullie dapper......nog steeds volg ik jullie blog met heel veel bewondering voor jullie allemaal. Het is een grote nachtmerrie waar jullie het beste uithalen. Hou vol, niets zal ooit meer hetzelfde zijn maar koester de herinnering aan jullie prachtige dochter..
    Nogmaals...bewondering

    Rob, Ilse , Renée en julian uit het Sophia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oooh die boom,die ken ik wel...die stond er al toen ik als meisje van negen in Meerzicht kwam wonen...een bijzondere plek,aboluut! Ik snap heel goed dat Fleur hier graag kwam, en hoop dat het voor jullie ook een rustpunt zal zijn.
    Liever groeten, Yvonne (moeder van Kyara)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dikke knuffel van Danny en Marjolein.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lieve Joost Nicole en Roos
    Kijk nog regelmatig op jullie Blog en Joost wat omschrijf je het toch allemaal zoals het is. En dan die boom, die schitterende boom! Ik vind je niet zweverig Joost ik weet zeker dat er meer is tussen hemel en aarde.
    Put daar ook jullie kracht uit en Roos zal als ze wat ouder is ongetwijfeld met nog heel veel vragen komen, laat nooit een vraag onbeantwoord, mijn ouders hebben dat vroeger met mij wel gedaan toen mijn zusje overleed, ook aan die k-ziekte, dat deden ze om mij te beschermen, maar achteraf hadden ze dat beter niet kunnen doen, ik neem ze natuurlijk niets kwalijk, zij waren natuurlijk ook vreselijk verdrietig (is nog zacht uitgedrukt) maar jullie doen het super met Roos!
    Lieve groetjes Ingrid lelieveld

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik wil reageren ,maar het lukt niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lieve mensen,
    Het staat er,ik ben een onbekende bloglezer,probeer steeds te reageren,nu lukt het!Blijf aan jullie denken,dat alles nog steeds doorgaat,de wereld zou toch stil moeten staan,bij zo,n inmens groot verdriet?Je kind verliezen,lijkt mij het ergste wat er is!Blijf de dingen doen,zoals je het voelt met z,n drietjes en de dierbaarste mensen om je heen!Jullie zijn kanjers!!!ROOS heeft het goed bij jullie,LIEFS voor haar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik baal gruwelijk dat ik niet meer kan reageren!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. SJONGEJONGE!!!! Nu dus in ene weer wel... pfff.....
    Ik wil zeggen dat ik een diepe buiging voor jullie maak!!! respect!
    xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi lieverds,
    Dikke knuffel!
    Eus Els en de kids

    BeantwoordenVerwijderen