zondag 21 november 2010

Even van me af schrijven

Zaterdag 20 november 2010

Zo daar is ie weer, maar nu weer eens met een blog met het verstand op nul. De hele week lezen jullie hoe het gaat, maar wat ik denk en voel daar zeg en schrijf ik altijd weinig over. Dit is en blijft moeilijk in woorden uit te drukken en alleen de mensen die ook een kindje hebben die levensbedreigd ziek is begrijpen me.

Laat ik het anders zeggen. Fleur heeft kanker en diabetes en wat er in haar hoofd omgaat is voor mij een groot raadsel. Ik snap heel goed dat ze bepaalde dingen niet kan uitleggen, omdat een "gezond" iemand niet weet wat zij voelt of bedoeld.  Om een bepaalde klik te voelen moet je dus een lotgenoot hebben.

Lotgenoten, wat een woord is dat eigenlijk. Ik had er wel eens van gehoord en meer ook niet, maar jammergenoeg weet ik nu de ware betekenis ervan. Mijn lotgenoten hadden mij liever niet leren kennen en ik hun niet, maar "het lot" heeft bepaald dat het wel zo had moeten zijn. Ik hoef hun niet uit te leggen dat ik me klote voel en dat het balletje in mijn hoofd dagelijks de verkeerde kant oprolt. Ik hoef hun ook niet uit te leggen dat het leven van onze kids aan een zijde draadje hangt en we bang zijn om ze kwijt te raken.

De "niet" lotgenoten zullen nu wel denken....waar wil je heen Joost??? Nou, 1 troost ik weet het zelf niet eens, maar als ik zeg dat de raderen niet hebben stilgestaan en de spanningen langerzamerhand weer de toenemen en ik nog steeds leef in een wereld waar ik niet wil zitten, zullen mijn lotgenoten precies weten wat ik bedoel. Voor de buitenwereld, maar ook voor ons zelf, proberen we weer normaal te leven. Nicole, mijn grote schat, is weer begonnen met werken en roos gaat elke dag, met problemen, naar school. Nee, het valt niet mee om normaal te doen in een abnormale situatie, maar we hebben volgens mij geen keus en proberen zo goed en zo kwaad als het kan de draad weer op te pakken.

Wat het ook moeilijk maakt en waar we bijna nooit met anderen over praten zijn de problemen waar we telkens tegen aan lopen. Voorbeeld:

1.    HERMES, maandag moeten we het laatste straaltje halen. Als we haar handje mee mogen tellen dan hebben we HERMES 53 keer bezocht. mensen 53 keer, weten julie hoeveel dat is. Nee, nou ik wel. Het is om precies te zijn 3392 kilometer met de auto en Fleur heeft ongeveer 265 minuten, of te wel, 4 uur en 25 minuten vastgelegen aan die tafel. Na maandag zijn we klaar en gaan we ervan uit dat alles goed is. We zijn en blijven positief, maar het idee dat we niet en nooit meer naar HERMES toegaan geeft me een dubbel gevoel.

2.    DIABETES, op 29 november starten we dus met de chemopillen en het chemoinfuus. Tussen de pil, die nuchter ingenomen moet worden, en het infuus mag niet meer dan 1 uur tijdsveschil inzitten. Geen probleem en we ontbijten dan "gewoon" om 10.00 uur. Ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken, want onze kanjer heeft wel diabetes.

3.    LOGEREN, we zouden tussen kerst en nieuwjaar gezellig een paardagen naar Limburg gaan. Alles was geregeld, maar door 1 telefoontje gaat de hele handel weer niet door. Ik heb de oncoloog nog teruggebeld en heb gevraagd of de kuur die in week 52 plaatsvind verschoven mag worden naar week 1 van volgend jaar. Ze snapte me helemaal, maar wilde de kuur liever niet rekken. Ze rekken de kuur alleen als de bijwerkingen ernstig zijn en laat dat nu iets zijn wat ik niet wil.

4.    ZOMERVAKANTIE, Fleur en Roos willen dolgraag weer kamperen. Meestal boeken we dit soort dingen rond januari, maar weten nu weer niet hoe het gaat. Misschien wandeld ze er wel zo doorheen, maar misschien ook niet. Met andere woorden, we durven niet boeken.

5.    VLIEGVAKANTIE, We hebben nog steeds die 2000 euro staan die we hebben gekregen van de ingelaste sponsorloop. Erg fijn dat Suus en Sandra dat hebben geregeld, maar wij durven niet meer te boeken. Zelfs niet een last minute. Turkey is immers al eens afgelast en Euro Disney moesten we een aantal uren eerder afkappen.

Nee, het plannen staat op dit moment weer onder aan het lijstje, maar ik heb het vertrouwen dat het allemaal goed komt en dat we over 1, 2 of 3 jaar weer heerlijk op vakantie kunnen. Jullie morgen en de rest van de week veel plezier en geniet van alles en iedereen om je heen, want je zit in de stront voordat je het weet. Van die stront daar weet ik jammergenoeg alles vanaf, maar ik heb wel leren genieten van elke dag, van elk uur, van elke minuut en van elke seconden.

Mensen bedankt voor het lezen en tot morgen.

Laafje Joost

8 opmerkingen:

  1. sabine sander thym en tess21 november 2010 om 01:33

    Tja wat kunnen we hierop zeggen alleen maar dat het helemaal K*T is dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja wat moet ik zeggen, ik herken je blog maar al te goed. WIJ WILLEN OOK KAMPEREN !!! En wat betreft dat balletje in je hoofd..... wij hebben er ook een..

    Ik had jullie allemaal inderdaad liever nooit gezien..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Joost, herkenning alom.....
    Wij zeiden zovaak: We leven in een KloteKinderKankerwerled, met veel Kankervrienden om ons heen. En zoiets te zeggen schrikt meteen weer af!
    Kennen jullie Stichting Gaandeweg? Tarpaniahoeve? Deze instellingen zijn er voor gezinnen als jullie, maak er gebruik van!! En wat helemaal een klapper is: Sailing Kids....je mag met je hele gezin 6 dagen het IJsselmeer over in een joekel van een tweemaster, met nog 2 andere gezinnen......
    Dat zijn in woelige tijden de krenten in de pap waarnaar je als gezin kunt toeleven....
    Dan zijn er voor Fleur nog veel kampen geregeld vanuit het SKOV........
    Sterkte in de dagelijkse strijd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve zoon,
    Was er maar een manier om iets te doen voor je. Je moedertje kan best veel, maar niet deze ellende voor jullie wegnemen (ik heb zo wel een ideetje hoe jullie je voelen hoor).
    Het enige wat ik kan zeggen: "moed houden" maar ja, dat zal soms niet meevallen. Kom op hè knul!
    ai lef joe
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Joost wat leven we met jullie mee, en idd een woord of blik hebben we nodig want we snappen jullie. Plannen is erg moeilijk. leef met de dag, maar ook dat doen jullie.
    Een hele dikke knuffel voor een sterke papa mamam en hun twee mooie dochters veel liefs esmee.
    Plan m aar een keertje een knuffel in in Rhenen.!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Mensen,
    Al enige tijd volg ik dit blog. Toevallig kwam ik een keer op deze site toen ik wat zocht op internet. Helaas was mijn zoektocht ook gericht op Kinderkanker. Ja wij zijn dus ook lotgenoten.
    Sinds 6 jaar bivakeren wij in dit wereldje!
    Bij het lezen van jullie blog voel ik zo hoe jullie je voelen op dit moment. `s morgens wordt je wakker en denk je we gaan vandaag naar links en voordat het 10 uur is denk je o,nee toch naar rechts vandaag. Op het moment dat je de diagnose hoort realiseer je meteen Het leven wordt nooit meer zoals het was! Maar gaande weg ervaar je wat dit inhoud. Deze twijfel, onzekerheid, onmacht voel ik iedere keer weer als ik jullie blog lees. De zorgen om jullie andere dochter hoe herkenbaar! Wij zijn nu 6 jaar verder, anderhalf jaar chemo en 15 operaties. Onze dochter is lichamelijk gehandicapt maar ze is er nog.Ik wilde nu toch een keer reageren om jullie te laten weten dat we ingedachten met jullie meestrijden, we denken aan jullie en blijven jullie volgen.
    Heel veel sterkte!
    Zoals jullie al schreven, geniet ieder moment van elkaar. Want jullie hebben 2 geweldige kanjers!
    Everien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ongelooflijk hoe jullie je steeds maar weer door alles heen moéten slaan...(maar wat moet je, jullie hebben géén keus) maar dat de moed je soms in de schoenen gaat zinken...ik kan het me zo goed indenken. Geen plannetje kun je vooraf meer maken, inderdaad leven jullie bij de dag. En niemand kan jullie daar (helaas) mee helpen...Ook ik zeg maar weer, alle sterkte en laat de moed niet zakken hoor....
    (Maar ik heb makkelijk praten aan de zij-lijn..)

    Liefs en gr. van ons,
    tante Jopie en Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja lieve Joost,
    en ik zit weer ,äls "niet"lotgenoot, te zoeken in mn hoofd en hart naar steunende woorden voor jullie.
    waren er maar woorden, dan had ik jou hele blog vol geschreven...............................

    BeantwoordenVerwijderen