woensdag 13 januari 2010

de eerste bestraling van "HERMES"

De 1ste bestraling is nu een feit. Alle voorbereiding en ritjes naar Daniël worden nu beloond. Ook hier werd duidelijk uitgelegd hoe de betraling precies werkt. Het "masker" en "de opbouw" waren tot mijn stomme verbazing goed aangekomen dus het echte werk kan nu gaan beginnen.

De tafels zijn in elk ziekehuis dus gelijk. Het blauwe ondergrondje word door middel van een sparing in de tafel op zijn plek gelegd. Daar
moet Fleur haar hand op leggen. Over haar hand word het masker geplaatst en die word vastgedrukt aan de tafel. Op het masker en op haar arm staan wat strepen. Die moeten precies met elkaar gelijk zitten. De tafel word in positie gebracht om vervolgens het enorme apparaat (Hermes) in te stellen.

Dit is mm werk en vraagt dus wel om de nodige aandacht. Boven haar hand hangt Hermes met een loodmal. In dit lood hebben ze de vorm van de tumor nagemaakt. De straal die Hermes maakt kun je verglijken met een zaklamp. Bij de lamp is die smal en loop wijd uit. Alleen de stralen die nodig zijn worden toegelaten en de rest word door het lood tegengehouden. Als alles ingesteld is kan de opbouw erover heen. Iedereen moet dan de kamer verlaten om een minuut later weer terug te kunnen keren.

In de controle kamer word alles heel goed in de gaten gehouden. Als er problemen zijn zien ze het gelijk. Een masker op de hand lijkt me minder eng dan een masker over je gezicht, want daar liggen er ook genoeg van. Je ligt helemaal alleen en kan geen kant op. Ik snap dus heel goed dat het eng en paniekerig kan zijn, maar goed Fleur deed "gewoon" wat er werd gevraagd en waren dus ook zo klaar. De daadwerkelijk werkelijk betraling duurt ongeveer 0.12 seconden.

4 opmerkingen:

  1. gelukkig hoeft dit maar heel kort en doet het geen pijn,lijkkt mij ook wel eng hoor zo in je eentje, maar fleur doet het gewoon xxxxx jo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent al net zo een chinees als ik zie ik ;-)

    Fijn dat het goed is gegaan en Fleur zonder morren deed wat helaas moet. Dat scheelt een heleboel. Nu nog "mooie" tijden krijgen van die vriendelijke en flexibele afsprakendame. De mensen daar vond ik wel heel erg aardig, dat scheelt ook een heleboel.

    Heb je de spullen gevonden welke ik op de poli had neergezet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat eeb apperaat zeg en dat voor die 12 seconden. Maar goed, voor het goede doel doe je ales natuurlijk. Helemaal toppie dat Fleur het goed doet, zowel met die spalken als de chemo als de bestraling. Ik heb gewoon een super nichtje xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fleur, ik vind je geweldig! Wat ben jij een doorzetter. Eerst chemo, schaatsen,een paar prachtige gekleurde spalken voor je benen, en dan de bestraling. En dat allemaal in een paar dagen. Petje af! Ik hoop voor je dat de rest van de behandelingen ook zo gunstig verlopen, zonder al teveel vervelende bijwerkingen.

    Dikke knuffel, Conny

    BeantwoordenVerwijderen