zondag 28 februari 2010

HbA1c-waarde, wat is dat dan ?????

In het blog van eergisteren heb ik het over de HbA1c waarde van Fleur. Sommige zullen zich afvragen wat het nu precies is. Voor de doorgeleerden en geïntreseerden is hier een korte en beknopte omschrijving.

De term HbA1c staat voor 'hemoglobine van het type A1c'.

Hemoglobine is een eiwit in de rode bloedcellen, dat als functie heeft zuurstof te vervoeren en af te geven aan de cellen in het lichaam.Tevens geeft hemoglobine de rode kleur aan deze bloedcellen. Hemoglobine heeft de eigenschap dat het zich hecht met de glucose in het bloed. Dus hoe meer glucose er in het bloed aanwezig is, des te meer ‘versuikerde' hemoglobine er zal zijn. Omdat de rode bloedcellen ( en dus ook de hemoglobine in de rode bloedcellen ) slechts 120 dagen leven, geeft het HbA1c een inzicht in de gemiddelde bloedglucosewaarde van de afgelopen 6 tot 8 weken. Hierbij geldt, dat hoe hoger het glucosegehalte gedurende de afgelopen periode is geweest, des te hoger de HbA1c waarde zal zijn.

Bij mensen die geen diabetes hebben liggen deze HbA1c-waardes tussen de 4.0 en 6.0 . Bij diabetespatiëten streven ze naar een waarde van 7.0 Ikzelf vind dat eigenlijk te hoog en wil het liefst een waarde van 6.0 zien, want hoe lager de waarde des te beter is het voor haar lichaam. Als de waardes (jaren) lang te hoog zijn kan dit problemen geven aan organen, lichaamsweefsel en zenuwen. Teveel ongezonde vetten in het bloed en een te hoge bloeddruk zijn ook wat boosdoeners. Om iedereen een indruk te geven van de problemen die ze zou kunnen krijgen is hier een klein lijstje :
  • oogaandoeningen
  • hart & vaatziekten
  • nieraandoeningen
  • voet problemen
  • gewricht problemen
  • huid problemen
  • verhoogde kans op ontstekeningen
  • maag & darm klachten
  • hersenen
  • sexualiteit
Als ik het allemaal zo zie word ik niet blij van het lijstje, maar het is wel de realiteit. Om deze complicaties te voorkomen moeten we er als eerste voor zorgen dat haar bloedsuikers goed laag zitten (tussen 3.5 en 6.0). Aan de hand van de vingerprikjes die ze altijd moet doen zien we de BG-waarde (bloedglucose)  van dat moment. Deze waardes worden beinvloed door onder andere : 
  • stress
  • Chemo
  • slapen
  • sporten
  • eten
De vingerprikjes die elke dag gedaan worden hebben trouwens niets te maken met de HbA1c-waarde. Wel vormen de HbA1c testen een waardevolle aanvulling op de dagelijkse controle. Uit onderzoeken is bewezen dat de 3 maandelijkse controle goed is en de kans op complicaties met 50% minder is. Blijft het feit dat het mevrouwtje 103 jaar kan worden, maar ze zal er wel heel hard voor moeten knokken. Nu kunnen we gerust zeggen dat we de diabetes in ons leven hebben opgenomen en dat het bij ons hoort, maar als ik heel eerlijk ben

"we hadden het ons toch allemaal wel ietsiepietsie anders voorgesteld"

5 opmerkingen:

  1. Goeiedag zeg, wat een uiteenzetting man. Als je geen zin meer hebt in timmerwerk kun je altijd nog dokter worden, volgens mij heb je zojuist je scriptie geschreven! Ik hoor je nog zeggen (vroeger -toen je nog leuk was- haha) "ik ben maar een gewone timmerman", nou, laat dat "gewone" er inmiddels maar af! Assistent van Sylvia??? Is dat wat? En dat jullie het je anders voorgesteld hadden, ja joh, het is niet anders, je zal het er mee moeten doen (en dat doe je dan ook)
    Veel plezier vandaag ondanks het zeikweer.
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zou het allemaal tot in de puntjes willen snappen en me er is in willen verdiepen het is allemaal zo ingewikkeld je denkt altijd maar het gaat vanzelf dat doet je lichaam gewoon totdat je dit meemaakt en denkt het is allemaal niet zo gewoon en wat zou ik het graag anders bij fleur hebben gezien ik hoop alleen dat straks alles onder controle is en dat ze verder een pijnloos en gelukkig leven kan en mag hebben dikke kus jo xxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo slim als jullie denken ben ik dus niet, want eerlijk is eerlijk de eerste 7 regels van het blauwe stukje komen van internet af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met interesse gelezen Joost. Vet cool die bliksem zegt Midas ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet te geloven toch die uiteenzetting over de/èn uitleg van "HbA1c-waarde" !!!!
    Gewèldig, waar je het ook vandaan plukt (ik zou het niet eens vertellen laat iedereen maar denken...)maar ik ben blij U te kennen èn ook nog fam. van mij bent, dr.Oetker "JOOST".
    Ik ben trots op U !!!!
    Je moet gaan schrijven man je hebt zòveel capaciteiten !!!!
    En zeg nooit meer (wat je moeder al zei...)want jij hebt èn kan nog vèèèèl meer dan de rest, let maar eens op, we horen nog van U !

    Zo is het wel genoeg hè anders ga je nog naast je schoenen lopen ook ....
    Verder, v Fleur, en julle weer veel sterkte met alles, liefs v. ons,

    Tante Jopie, (Wassenaar)

    BeantwoordenVerwijderen