vrijdag 20 november 2009

Gewoon Gewoon of Gewoon Gewoon

Vandaag was alles weer "gewoon". Roos ging gewoon naar school en Fleur bleef zoals gewoonlijk nog even liggen. Gewoon om even bij te komen. Ik heb deze week gewoon mijn 40 uur gewerkt (voor het eerst sinds weken). En Nicole heeft haar wekelijkse boodschappen ook gewoon gedaan. Het middageten werd zoals gewoonlijk weer gezellig op de bank gegeten.En ook het avond eten werd weer gewoon aan de tafel gedaan. Na het avondeten gewoon even Anubis en gtst gekeken om daarna gewoon naar bed te gaan. En daar slaap je gewoon tot de volgende ochtend. Ja het hoort allemaal gewoon gewoon te zijn, maar het het is dus niet gewoon.

Wat hier gewoon is is dat we de hele dag gewoon met die ziekte bezig zijn. Op het werk en thuis, in de winkel en auto de hele dag zit het gewoon in je hoofd. Zelfs s'-nacht als we moeten plassen hoop je gewoon weer rustig terug te kruipen zonder dat iemand het hoort. En als je eenmaal gewoon weer ligt moet je er misschien weer uit om de sondepomp af te zetten omdat ze ook gewoon moet plassen.

Naar school gaan is er gewoon niet bij. Thuis zitten en je tijd vol maken tussen 4 muren dat is voor Fleur gewoon. Je zus buiten zien spelen en zelf ook willen maar niet durven is ook gewoon. je medicijnen gewoon in nemen met de gedachte niet zeuren maar gewoon doen, want het moet. Soms onverwachts gewoon met tegenzin naar het ziekenhuis moeten. Gewoon alles moeten doen om gezond te worden. Roos gewoon geen aandacht kunnen geven, omdat 1 ouder bij een huilende zus zit en de ander met sophia aan de lijn zit.

Nee het woord gewoon heeft voor mij wel een andere betekenis gekregen. Het einigste wat ik wil is dat me gezin weer gewoon word zoals 12 weken geleden, maar dat gaat niet. We zitten nu gewoon in een rot tijd en we vechten ons er met zijn allen gewoon door heen, maar blijft het feit dat het gewoon niet gewoon is. Toch????



Gewoon Joost

13 opmerkingen:

  1. Ik kan "gewoon" dezelfde reactie plaatsen over hoe speciaal "gewoon" is. Omdat je inderdaad kan nadenken over wat er nu "Gewoon" is.

    Want ook ik ga "gewoon" niet slapen als ik niet eerst heb gekeken of er weer "gewsoon" een blogje staat. En als dike er niet is kijk ik "gewoon" de volgende ochtend. "Gewoon" omdat ik wil weten hoe het met mijn neef is. Hoe hetg met Nicole gaat en of Roos een leuke dag heeft gehad. En of Fleur een beetje "Gewoon" de dag door is gekomen.

    En zo zijn met mij een heleboel andere "gewoon" weer met jullie bezig. En dat blijven we ook "gewoon" doen. Zodat jullie ook "gewoon" je verhaal kwijt kunnen. Even "gewoon" willen kletsen. willen schuilen, schreeuwen of huilen.

    Want dat doen we "gewoon" voor elkaar.

    "Gewoon" je neeffie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Joost,
    Ook voor jullie zal alles weer gewoon gaan worden. Hoe ongewoon de situatie nu is, ooit zal het weer gewoon zijn, niet zoals 12 weken geleden, dat komt niet meer terug, maar het zal ànders "gewoon" worden.
    Hoe ik dat weet? Dat weet ik gewoon!!!
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Joost,Nicole, Fleur en Roos,
    Inderdaad, wat sta je nu meer stil bij het woordje "gewoon" hè ? Precies,als alles NIET meer gewoon is...maar zoals je moeder het al zegt(hier boven)het zal anders gewoon worden, daar heeft ze hèlemaal gelijk in. En hoe ik dat weet...nou gewoon, ik ben haar zus dat kan dus niet missen!!!
    Hopelijk een goed weekend met elkaar.
    Tante Jopie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mijn petje af joost dat je 40 uur gewerkt hebt vindt ik niet'' gewoon'' maar knap dat je je daartoe kan zetten daar heb ik bewondering voor.hoop dat jullie een rustig weekend kunnen hebben met elkaar dikke kus voor alle 4 jo xxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is toch eigelijk heel raar, als het leven "gewoon" zijn gang gaat. Je staat er "gewoon" niet bij stil. Totdat er iets gebeurt in dat "gewone" leven, dat je doet beseffen, dat "gewoon" eigenlijk heel bijzonder is.
    Dikke knuffel, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat is gewoon? we waarderen gewoon niet genoeg. dat gaan we pas waarderen wanneer er in ons leven hele ongewone dingen gebeuren. hoe vaker je dat meemaakt hoe meer je de gewone tijden waardeert!
    gewoon blijft dat je op school hard moet werken dus Fleur hou je maar vast als ik deze week weer langs kom. Heb je de surprise al bedacht? heb je hulp nodig? nou bedenk de vragen dan maar alvast. geniet nog maar even van het weekend want ik denk dat ik maandag weer een bergje werk kom leveren.
    tot gauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Joost,
    Ik heb heel weinig toe te voegen aan hetgeen je moeder en ook tante Jopie heeft geschreven.
    Ik had het zo graag anders voor jullie in gedachten gehad, zoals iedereen, maar je hebt het er maar "gewoon" mee te doen want je hebt
    "gewoon"geen keus!!
    Het kan ook niet missen waarom ik het met je moeder en Jopie eens ben, want...uiteindelijk ben ook ik een zus van hen beiden.
    Liefs tante Maria en Ome Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. lieve schatten,
    "gewoon"is zo n woord
    waar niet echt een betekenis bij hoort,
    "gewoon"maar een dag,
    maar een speciale glimlach,
    "gewoon"naar werk,
    maar voor je gezin zo sterk,
    "gewoon"genieten?,
    terwijl woorden tekort schieten
    "gewoon" is niet net als normaal,
    "gewoon" komt uit een vreemde taal.
    "gewoon"heeft voor ieder een ander gevoel,
    "gewoon"betekent een heleboel.............
    xxxxxxx
    renate

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Joost, Nicole, Fleur en Roos,
    In deze moeiljke periode die jullie gezinnetje volledig in haar ban houdt, is inderdaad niets meer 'gewoon', helaas. Dat besef is in één klap doorgedrongen en verbluffend mooi verwoord door jou, Joost! Je hebt werkelijk 'n talent om heel beeldend te schrijven en hopelijk is het voor jou/jullie ook 'n manier om al die heftige ervaringen 'n beetje te verwerken...
    Wim en ik wensen jullie het allerbeste en hopen oprecht dat jullie over 'n half jaar of zo weer kunnen zeggen dat alles weer zo goed als 'gewoon' is!
    Tot die tijd heel veel sterkte toegewenst,
    Ome Wim en Tante Lyda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Joost en Nicole,
    Jullie zijn gewoon de ouders van Fleur en Roos
    En vragen jullie af wanneer alles weer gewoon gaat worden.
    Ik denk dat iedere dag gewoon komt zoals hij komt
    en uniek is in zijn gewoon zijn.
    Ook al lijkt een dag niet gewoon Toch is het voor die dag dan eigenlijk weer heel gewoon.
    Want als een dag niet helemaal gaat zoals gepland dan is het gewoon dat je daar weer gewoon naadloos op aansluit.
    En op de vraag of het ooit gewoon word? Ik denk dat een mens een gewoonte dier is en daardoor dingen die ook heel gewoon zijn geworden nog altijd ziet als ongewoon. Mijn advies Geniet van de mooie gewone momenten in je leven en put daar de kracht uit voor de gewone ongewone dingen in je leven!
    gewoon een dikke knuffel voor jullie allemaal
    gewoon Linda

    De momenten van stil geluk
    ze duren maar heel even
    je draait je om en ze zijn weg
    en je vraagt je gewoon weer af
    waar zijn ze gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik weet gewoon even niet wat ik zeggen moet, dus zeg maar weer gewoon heel veel sterkte en gewoon een hele dikke knuffel uit Ruurlo
    Jan en Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo deze blog kwam binnen...! ben het hele verhaal van het begin te lezen..dat jullie leven in 12 weken tijd compleet op zijn kop gezet wordt door die klotekinderkanker! Daarvoor leefden jullie "gewoon"en nu zal niets meer "gewoon"zijn..
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen