dinsdag 3 mei 2011

De begrafenisondernemer.....

Tsja........wat moet ik nu opschrijven over deze dag. Ik zou het eigenlijk niet weten. Het liefst zou ik zeggen dat hij zwaar klote was, maar als ik dat doe dan lieg ik. Nee, het is en blijft een raar en verdrietig onderdeel, maar het gesprek met "de begrafenisondernemer" verliep erg fijn. We hadden alle ruimte om vragen te stellen en zijn erachter dat alles kan en mag.

We hebben ook besloten dat ik de kist zelf ga maken. Uiteraard zal dit niet meevallen, want een kist voor je bloedeigen kind maken is niet zomaar iets, dat merk ik nu al, maar toch wil ik het proberen. Voor de rest was het, hoe stom het ook klinkt, toch fijn dat deze dame langs is geweest. De tips en nuttige informatie laten we rustig op ons inwerken en zullen beetje bij beetje naar de dag toewerken die we liever niet willen.

Tijdens dit gesprek waren Roos en Fleur "gewoon" thuis. Ze hebben boven geschilderd en zo nu en dan kwamen ze even beneden. Toen de Ellen weg was zei Fleur dat het een spontane vrouw was. Dit was fijn om te horen, want Fleur mag je wel of Fleur mag je niet.

En nu ben leeg, want tijdens het maken van dit blog kom ik erachter dat de dag toch wel ietspietse zwaarder was dan ik had verwacht.

De lieve mensen weltrusten en wie weet tot morgen.

Dikke knuffels van Laajfe Joost

27 opmerkingen:

  1. Heftig, erg heftig allemaal...
    Wat onvoorstelbaar veel respect heb ik voor je Joost, dat je wilt proberen de kist zelf te maken...
    Kan me indenken dat je leeg bent....ik vermoed dat je beter 3 dagen achter mekaar kan werken dan zo'n gesprek te moeten hebben.....
    Ik hoop dat je weer wat kan bijtanken...
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pff Joost wat zwaar en moedig dat je wilt proberen om de kist zelf te maken.
    Mijn bewondering voor jullie wordt steeds groter.
    Dikke knuf uit Ruurlo
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Joost, ik neem mijn pet voor je af en maak een hele diepe buiging, wat een moed, lef en kracht heb jij in je om voor je eigen kind een kist te maken, diep, diep zeer diep respect. Geloof dat het een moeilijk gesprek was, fijn dat Fleur haar wel mag in ieder geval spontaan vindt, dat klinkt goed. Slaap lekker en dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed te vernemen dat jullie alles hebben kunnen bespreken vandaag en bijzonder dat je de kist zelf wilt maken. Dat Fleur de betreffende dame heeft "goedgekeurd" is ook belangrijk.
    We kunnen het niet vaak genoeg laten blijken. We hebben enorm veel respect en bewondering voor jullie 4en.

    Liefs Ronald, Anissa en Sepha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe zwaar ook, zelf dingen doen, zoals de kist maken, zal je op lange termijn helpen. Ieder kan zijn taak hebben hierin, en je voelt je dan wat minder machteloos, omdat je iets hebt kunnen doen. Ik ben in gedachten bij jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve vriend,

    Enorm veel respect heb ik voor je. Dit voor je eigen kind willen doen getuigd van ontzettend veel liefde. Je geeft aan dat je het wilt proberen en ik hoop dat het je lukt en mocht de uiteindelijke kracht toch ontbreken voel je dan aub niet schuldig. Ik ben geen timmerman maar als je mijn morele steun wilt dan ben ik er voor je.

    Een hele dikke knuffel vriend.........

    BeantwoordenVerwijderen
  7. sander sabine thym en tess3 mei 2011 om 22:00

    Kan alleen maar huilen van verdriet maar ook uit respect!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe lief Ellen ook is (en dat is ze inderdaad weet ik helaas) ik had liever niet gehad dat je haar kende.

    Fijn dat het goed gegaan is en dat Fleur haar goed gekeurd heeft.

    Liefs uit Breda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. diepe buiging...... en veel respect voor jullie !

    Heel veel sterkte voor nu en de komende tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op hyves zit dan zo'n knopje wat je even aan kan klikken. "respect"

    Het is maar goed dat deze site dat knopje niet heeft en iedereen met eigen woorden een echt en gemeend respect uitspreekt ipv achteloos een knopje in te drukken om alleen maar even te laten weten dat ze het ook gelezen hebben. Handig is dat knopje wel, maar dit doet meer.

    Echt stoer dat je hebt besloten om zelf de kist te maken. Ik denk dat het je zwaarste klus ooit gaat worden. Maar ben er ook van overtuigd dat het de klus wordt met de meeste voldoening.
    En mocht de kist wat kaal lijken als je hem in elkaar hebt zitten. Dan heb je (als ze dat willen) 2 kanjers in huis die kleine wondertjes met verf uithalen.

    PS: Had ik al gezegd hoeveel "respect" ik voor jullie heb???

    Je neeffie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat vind ik dit moedig en knap van je broertje
    wat moet dit zwaar voor je zijn, worden.

    hopelijk krijg je er, in de goede zin van het woord, ruimschoots de tijd voor....

    KUS VAN JE ZUS XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jee, wat knap en ontzettend mooi dat je zelf de kist gaat maken.
    Wat moet dat een gevoel losmaken en wat zal je er verschrikkelijk veel gevoel in stoppen. Een diepe buiging voor jou! !
    En het klinkt inderdaad wat raar, maar fijn dat jullie een goed
    Gesprek hebben gehad. ......
    Veel liefs en dikke kus voor jou en je vrouwen xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit soort gesprekken zijn enorm zwaar, maar onthou erbij dat iedere stap die je zet in dit traject getuigd van enorm veel liefde.
    En weet je het is eigenlijk een voordeel dat je dingen van te voren kan regelen dat scheelt veel stress en Als het zover is kun je alle tijd nemen voor het afscheid nemen ipv dat je dan nog vanalles moet gaan regelen.
    Super knap dat je de kist zelf wil gaan maken, Dat getuigd van enorm veel liefde en respect voor Fleur!!!!!!
    Geniet van alle mooie momenten
    Heel veel liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn god, Joost, en iedereen heeft t er maar over dat jou meiden KANJERS zijn , en dat zijn ze ook!!! maar heb je ooit wel eens goed naar jezelf gekeken!!! WAT EEN KANJER BEN JE JOOST!!!!! Ik zal je wel vertellen, daar kan menig man een puntje aan zuigen, Echt joost ik heb zo een bewondering voor je, ik heb er géén woorden voor. Maar ondanks alles lieverd, heel heel veel sterkte met alles natuurlijk , ook voor jou/onze meiden.XXXXXXXXXHank

    BeantwoordenVerwijderen
  15. En dat is nou MIJN ZOON.
    Wat verdrietig, wat zwaar, wat moedig, wat een lef en wat een moed en erg genoeg ... het moet!!
    Kom op hè, je kàn het! Mag ik zeggen dat papa en ik be-re-trots op je zijn?? xxx
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  16. moeder van een werelddochter4 mei 2011 om 09:30

    ellen is een fijn persoon , maa het is eg jammer dat jullie haar nu ook moten leren kennen. Ga op jullie gevoel af en doe het zoals het bij jullie past. Wij leven op de achtegrond mee en zijn er altijd voor vagen en steun......jullie kunnen op ons rekenen.
    dikke kus Esmeew

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lief broertje,

    Wat zwaar, wat knap, wat moedig....hoe moeilijk het ook is, probeer het vol te houden om hem te maken XXX van je zus

    BeantwoordenVerwijderen
  18. On-voor-stel-baar dat jij die "Moed" wil gaan op brengen om dit voor je eigen dochter te gaan maken...Wat een kracht alleen al Joost om dit aan te kondigen!!!
    Heel véél sterkte met alles/ voor jullie allemaal.

    Liefs van ons,
    tante Jopie en Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. lieve joost, ik kan ook alleen maar zeggen, wat een moord vent je bent, je zal maar voor deze klus staan, maar wat getuigt het van moed en liefde dat je dit gaat doen, heel veel sterkte hier mee, en fijn dat fleur een goed gevoel had bij deze vrouw.
    ook een extra dikke knuffel voor je vrouwtje nicole, en kinders, het is toch vreselijk wat er in jullie gezinnetje gebeurt. xxx rob en helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat zal fleur trots zijn op haar vader....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Diep diep respect voor jullie.
    JOOST JE BENT EEN WERELDKANJER
    dikke knuffel en veel liefs uit Oostvoorne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Steven en Betsie4 mei 2011 om 12:13

    Wat zwaar, knap en moedig vorr jouw en Nicole.
    JULLIE ZIJN WERELDOUDERS.

    Dikke knuffel van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Maria en Hans4 mei 2011 om 14:25

    Joost, wat is dat bijzonder.....de kist voor je dochter maken! Wat vind ik dat knap en moedig van je! Een groter teken van liefde voor je lieve Fleur is er toch niet!!!
    Heel veel sterkte met alles de komende tijd!!
    Liefs van Maria en Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wij sluiten ons aan bij al deze reacties,respect en heel veel sterkte.fam p van santen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oma Calvin en Mitchell4 mei 2011 om 16:44

    Als kind van 11 jaar verloor ik mijn vader aan deze vreselijke ziekte. De artsen gaven mijn vader nog 6 weken. Maar 9 maanden mocht hij nog bij ons zijn.Laten we alle energie die wij hebben in gedachten toe zenden aan dit kleine dappere meisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. pffff, dat de dag wat zwaarder is dan je dacht kan ik me zo voorstellen!
    Dat je de kist wil maken lijkt me onvoorstelbaar zwaar maar tegelijkertijd is dit het laatste wat je kan doen voor haar.
    Hier wil je je ziel en je zaligheid inleggen! Het helemaal maken zoals jullie wensen en vooral zelf de regie hebben. Ik wens je alle kracht om deze onmogelijk zware taak te volbrengen. Ik heb diep respect voor jullie.
    Heel veel liefs Simon en Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat bijzonder om zelf de kist te gaan maken. Ik wil zeggen mooi, maar dat vind ik ook niet passen. Bijzonder dus en heel moedig!!!
    Knap hoor, hoe jullie dit allemaal aangaan, ookal heb je geen keus, zoals je zelf al schreef.
    Ik wens jullie kracht toe.
    Liefs, Joyce van der Zalm

    BeantwoordenVerwijderen