donderdag 18 augustus 2011

De herdenkingsdag.......

Zo lieve mensen, daar ben ik weer. Waar ik moet beginnen zou ik niet weten, maar toch wil ik proberen iets te vertellen over Fleur haar herdenkingsdag. Deze dag bestond voor mijn gevoel uit een paar onderdelen. Het sluiten van de kist, het verlaten van het huis, de kerk, het crematorium, de sniep en uiteraard weer thuis.

Het sluiten van de kist,

Dit is zachtjes uitgedruk een kut klus. We zijn wakker geworden en hebben allemaal ons dingetje gedaan tot 10.00 uur. Dit was de tijd dat Ellen zou komen. Niet dat we het alleen konden, maar we wilden het sluiten van de kist ook op de foto hebben. Ondertussen tikde tijd verder en werd de druk groter. Om 10.15 uur was het echt zover en na de laatste kusjes, streeltjes en lieve woordjes heb ik de deksel gepakt en voorzichtig over Fleur heen gelegd. De zes witte knopjes heb ik toen in de kleine gaatjes gestopt en samen met mijn meiden hebben we de deksel vastgedraaid. Pfffft.......klote zooi.
Het verlaten van het huis,

Om 11.00 uur stroomde het huis weer vol met de mensen die we graag om ons heen hebben en na een uurtje heeft Ellen duidelijk verteld wat er van iedereen werd verwacht en wat iedereen moest doen. Nadat zij de taken had verdeeld was het zover. Samen met mijn zwager Robin hebben we Fleur via de achtertuin weggebracht. Omdat ik achteruitliep en niet goed kon zien waar ik liep ging het bijna mis. We konden de draai niet maken en ik moest verplicht de struiken in met het gevolg dat mijn voeten vastkwamen te zitten. Gelukkig liep het met een sisser af, maar het was wel even spannend. Daarna zijn we langs het klimrekje gelopen waar ze jaren heeft gespeeld. De mensen uit de buurt stonden als een soort erehaag langs het veld en dat was erg fijn. Met een naar gevoel liepen we langs de voordeur om vervolgens achterin de auto van Ellen te gaan zitten.

De kerk,

Tsjaa, wat moet ik hier nu over vertellen. Moeilijk......de kerk zat vol en vol betekend dat er 650 mensen waren. Ik hoef dus niet te vertellen wat daar is gebeurt, maar kan jullie wel vertellen hoe ik dit uur heb ervaren. Uren, dagen en wekenlang hebben we naar dit uur toe gewerkt. We hadden zo gehoopt dat Fleur beter zou worden en we haar nog 50 jaar lang de liefde konden geven die we wilde geven. Dit mocht niet zo zijn en die liefde van 50 jaar hebben wij haar nu gegeven.

Toen wij binnen kwamen hebben we de filmpjes en muziek gecheckt en hebben verteld hoe hard alles gedraaid moest worden. Toen dit allemaal ok was konden de deuren open. De kerk stroomde vol en zoals vele hebben kunnen zien brak er lichte paniek uit. Ik werd neveus, wilde niet zitten en heb heel veel water gedronken. Probleem was dat de teksten van Nicole en mij nog thuis lagen. Kut wat nu, in overleg met Ellen is mijn schoonvader heen en weer gereden met het gevolg dat de hele herdenking 5 minuten vertraging had. Achteraf had het zo moeten zijn, want in die 5 minuten zijn er nog heel wat mensen binnengekomen.

Toen was het zover, verhaaltje zus, filmpje zo en voordat ik het wist stond ik met met Robin en bijde opa's naast de kist van Fleur. Enorm zenuwachtig, maar zo blij dat alles was gegaan zoals we hadden gehoopt. Ik zag voor de eerste keer dat de kerk tot zijn strot vol zat en was enorm blij met de sprekers die we hadden uitgezocht. Stuk voor stuk hebben ze dingen verteld en zoals ik het zag en voelde kwam het recht uit hun hart.

Toen was het moment daar dat Fleur echt weg moesten dragen. De muziek werd gestart en op het goede moment werd de kist gepakt (48 sec) en op het goede moment liepen we weg (1.13 sec). De muziek hoorde ik niet meer en was alleen maar gefocust op die auto die 30 meter verderop stond. Naar mijn idee liepen we te snel en heb ook geprobeerd de de snelheid te verminderen. Toen ik uiteindelijk zag dat we op het juiste moment aan het einde zou zijn (2.44 sec) werd ik weer redelijk ontspannen. Ik heb heel even om me heen gekeken en heb oogcontact met Sylvia, Cock en Richard gehad. De rest leek er niet te zijn. Uiteindelijk stap je met een naar gevoel de auto in en toen we wegreden zag ik dat iedereen stokstijf bleef staan.

Het creamatorium,

Uit de kerk zijn wij direckt naar het crematorium gegaan. Dit was niet leuk, maar het moest. Nicole en ik hadden besloten dat we zelf op het knopje zouden drukken die de oven in werking zou zetten. Roos wilde hier niet bij zijn en is opgevangen door de opa's en oma's die in de kamer ernaast stonden. Omdat ik niets met het creamtorium heb was het voor mijn gevoel ook erg snel klaar.

Nicole en ik hebben samen de kist op de oventafel gelegd en zeiden al erg snel tegen elkaar dat het moest gebeuren. Nicole heeft het steentje met het crematienummer C3116 op de kist gelegd en we gaven de goede man van het crematorium de opdracht om de computer in te schakelen.  Hij ging even weg en zei toen hij weer terug was dat, als het groen lichtje zou gaan knipperen, we konden drukken. Toen dit gebeurde hebben we van 3 naar 0 geteld en hebben samen het hele proces in werking gezet.

De oven ging open, de kist werd naar binnen geduwd en de oven ging weer dicht. Niets mis mee, alleen vond ik het een naar gezicht dat de deur bleef hangen. Of dit nu zo hoorde weet ik niet, maar die halve bloem en vlinder die ik nog zag staan wel op mijn netvlies gebrand. Toen de deur na verloop van tijd dicht viel moest Nicole erg huilen. Ik heb haar even beet gepakt en twee tellen later waren we die ruimte zat en wilde snel naar Roosje toe. Na de nodige knuffels zijn we samen met Roos en de opa's en oma's vertrokken.

De sniep,

Wij als gezin houden van gezelligheid en hadden daarom ook besloten dat we na de crematie iets zouden gaan drinken met de mensen die we graag zien. Lotgenoten, buren, vrienden, familieleden, maar ook de mensen van school en het ziekenhuis kregen de gelegeheid om even te komen. Onder het genot van een glaasje fris, wijn, en bier hebben we voorzichtig de eerste stappen gezet in ons nieuwe leven. Er is enorm veel geknuffeld en het deed ons goed dat iedereen er was. Het leuke zelf was dat er mensen bij liepen die geen uitnodiging hadden gehad. We hebben het maar zo gelaten en gelukkig kunnen we terugkijken op een heel fijne snieptijd.

Weer thuis,

Rond 17.30 uur kwamen we weer thuis. Mensen, mensen, mensen we liepen werkelijkwaar een grote bloemenzee in. Niet normaal zoveel. De kamer stond zo vol dat we ons geen raad wisten. Het probleem werd nog groter toen de 25 mensen kwamen die even bleven eten. Jaja lieve kijkbuisbloglezertjes van me, het huis zat weer vol. Gezelligheid daar houden wij en de plaatselijke chinees was denk ik ook wel blij. Uiteindelijk was iedereen vertrokken en waren we echt nog maar met zijn drietjes over. Pijnlijk, maar het was niet anders. Nicole is met Roosje in bed gaan liggen en ik heb bij de buurtjes nog wat gedronken. Vervolgens heb ik om 00.00 uur de lichtjes uitgedaan en ben toen ook maar gaan liggen.


Laafje Joost

44 opmerkingen:

  1. Wauw ik heb hier geen woorden voor. Hoe mooi je alles heb beschreven in je hele blog. Dat zelfs een vreemde het gevoel krijgt jullie te kennen. Enorm veel sterkte.
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet goed hoe ik moet verklaren waarom ik plots op jullie berichten stoot na een lange (verjaar)dag...er bestaat volgens mij geen toeval. Heel oprecht en met veel genegenheid wens ik jullie sterkte en vooral veel liefde uit het diepst van mijn hart. Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerste stappen van jullie nieuwe leven...wat wens ik jullie daar onnoemelijk veel goeds bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve zoon,
    Zelden heb je iets zo treffend geschreven en tegelijkertijd zo vaag. Je zegt hoe het was, het was prachtig en het was goed zo. De kerk was vol, heel vol, maar het drong eigenlijk ook niet tot mij door. Je registreert dingen, ziet het maar ziet het ook niet.
    Nogmaals zoon, een indrukwekkend verslag van een moeilijke dag en daar kunnen ook de anonieme lezers het mee doen.
    Een waardig afscheid, Fleur zou trots op je zijn en zeggen Pap, dat was vet cool!!
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ..... Kom tot rust en probeer je draai te vinden in dit nieuwe leven.
    Een leven met 2 lieve vrouwen om je heen en eentje in je hart... xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was inderdaad een heel mooi (hoe triest ook) en Fleur-waardig afscheid.
    Alle bloemen bij elkaar stonden heel erg Fleurig. Dat woord zal nooit meer dezelfde betekenis hebben.
    Wij wensen jullie heel veel sterkte.
    Haar sterven is een nieuw begin, succes met die moeilijke stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. slik..........dikke knuffels!xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Joost, Nicole en Roos.

    Ook wij moesten alles even een paar dagen laten bezinken. Vrijdag het afscheid van Fleur bij jullie thuis. Dinsdag de bijzonder mooie, verdrietige en emotionele herdenkingsdienst. De woorden die gesproken zijn raakten ons diep. Nicole en Joost hoe moeilijk moet het zijn geweest om daar te staan jullie liefde en verdriet kwam uit elke vezel van jullie lichaam. Maar het moest! Op z'n Fleurs wat moet dat moet. De prachtige foto's en mooie muziek bracht bij ons tranen maar ook weer een glimlach op het gezicht. Ook vonden wij het fijn dat wij bij de Sniep jullie en de opa'en oma's nog even konden spreken en vasthouden. Heel bijzonder dat wij hierbij mochten zijn.

    Dikke knuffel Conny en Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben stil en geraakt door de mooie foto van Nicole en Fleur, door de herdenkingskaart en door de manier waarop je verwoordt hoe de laatste dagen voor jullie zijn geweest. Ik wens jullie veel kracht en liefde in de volgende fase van jullie leven zonder jullie lieve kanjer Fleur.
    Lieve groet,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nu zal het stil zijn en moeten jullie met zijn 3-tjes verder...
    Het gaat jullie lukken met de kracht van Fleur van boven!

    Heel veel sterkte, ook voor Nicole en Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Joost, Nicole en Roos..
    Het was een erg mooi afscheid, maar het blijft zo vreselijk oneerlijk!!
    Ik wens jullie heel veel kracht en sterkte om nu verder te gaan!!
    Jullie zijn en blijven kanjers..

    Hou van jullie


    Liefss Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt beschreven hoe deze dag is gegaan... Klopt het dat je tijdens het schrijven je gevoel opzij hebt gezet? Wat zullen jullie het zwaar hebben nu, de komende tijd, met zo een enorm verlies te dragen. In de kerk was je ook al zo moedig nooit zal ik het moment vergeten dat jullie met de kist langs liepen. Jij knikte nog mensen toe. De kerk huilde... Denk aan jullie Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi ik heb mnd jullie blog gelezen en wat heb je het mooi gedaan joost..ik heb heel veel wardering voor jou ..dat je dat zo mooi hebt gedaan al die tijd ..ik ken jullie niet maar ik huil heel de morgen al..ik kan me niet voorstellen om zonder een dochter te moeten leven..ik heb er namelijk ook 2..jullie zijn kanjers.jij je vr en roos..maar fleur is de grootste kanjer van alles..ik hoop dat jullie met zijn 3en het verder aan kunnen om zonder die kanjer te leven...ik wens jullie heel veel kracht en moed toe...en fleur zal iedere dag van jullie verdere leven even naar beneden kijken...en zeggen wat voor geweldige papa mama en zus voor haar bent geweest...ik denk aan jullie en zal dat blijven doen,,het heeft mij heel erg aangegrepen.......... heel veel sterkte in die moeilijke klote tijd die gaat komen..alles de eerste x zonder fleur...heel veel lieve groetjes ..en hoop dat het jullie heel goed mag gaan....wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. PFFF... Via via op jullie site terecht gekomen. Wat schrijf je ontzettend mooi en ontroerend!

    Ondanks dat ik jullie niet ken wil ik jullie heel veel sterkte, kracht en liefde wensen in de komende dagen, weken, maanden, jaren...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve familie,

    Ik denk aan jullie!

    Lieve groetjes,

    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mooi,slik,pff heel veel warmte en liefde voor jullie alle drie in de toekomst,ennnnnnn fleur zal altijd haar plekje in jullie hart hebben,en nooit maar dan ook nooit vergeten worden.......het ga jullie goed.liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lieve Familie( dit zeg ik want ik bedoel ook de hele familie)

    Ik wil even zeggen dat ik het een heel bijzondere periode in mijn leven vind om samen met jullie de afgelopen jaren mee te hebben gemaakt.
    Het heeft ons nog dichter bij elkaar gebracht.
    Ik ben super trots op jullie .
    Er komen nog vele moeilijke momenten maar weet dat wij er voor jullie zijn .

    Veel liefs en een hele dikke knuf voor jullie allemaal
    Ingrid en natuurlijk ook van ric en bo

    BeantwoordenVerwijderen
  18. .....GEBOREN OM VOOR ALTIJD VAN TE HOUDEN....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. joost, wat heb je het weer mooi verwoordt, en wat moet het nu zwaar zijn, misschien nog wel duizend keer meer dan je dacht, maar fleur zal jullie vast van boven helpen, om julle draai te vinden zo met zijn drieen, ik hoop dat je jou seintje krijgt van haar, man dat hoop ik zo. voor nu alle goeds voor de toekomst. xxx helma dit geldt naturlijk ook voor nicole en roos

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Poooeeeh!!! Weer ontzettend mooi geschreven en omschreven Joost!!! Hang in there!!!
    Xx van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hee Joost vol bewondering en veel respect lees ik al je blogs.
    ik hoop dat je er zelf mede door alle reacties een beetje kracht uit kan halen ik weet wel,
    dat je er velen mee hebt geholpen om het naar jullie toe bespreekbaar te maken en ook op deze
    manier laat zien dat je er over kan en wil praten.
    heel veel sterkte om dit hele grote verlies een plekje te geven
    groetjes Joris

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat goed dat je deze dag zo mooi kan beschrijven. Jullie verhaal zou eigenlijk in boekvorm moeten verschijnen. Ter nagedachtenis aan Fleur zou dat heel mooi zijn. Ook weet ik zeker dat je er veel mensen mee zou kunnen helpen die hier helaas ook mee te maken krijgen.
    Wie kan er niet leren van jullie als gezin met jullie enorme positieve instelling.

    Ik wens jullie wederom veel kracht en sterkte toe,

    Lieve groet. Anita Wezenberg

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lieve Joost, Nicole en Roos,

    Ten eerste: prachtig geschreven!!! Je hele blog is bijzonder, heb al eerder gereageerd dat je het zou kunnen laten uitgeven....in boekvorm, dus ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Anita. Als eerbetoon aan Fleur. Je schrijft fantastisch nl.
    Mijn zus is bij de herdenkingsdienst geweest (haar zoon zit ook op t Schrijverke) en ze vond het prachtig, ze zei dat de hele kerk huilde. Ik heb getwijfeld of ik wel of niet zou gaan, ik ken jullie alleen via mijn zus en vriendinnetjes van mijn dochter, mijn dochter heeft ook op het Schrijverke gezeten. Maar ik vond dat de mensen die jullie wel kennen voor gingen. Mijn dochter wordt zaterdag 11, even oud als Fleur was..... ze weet van Fleur en is er elke dag mee bezig, angst 'van hoe kan dat nou dat een kind kanker krijgt' en 'kan ik het ook krijgen' 'en ík vind het zo erg voor Fleur'
    Gisteren was de beste vriendin van mijn dochter hier en zij vertelde over Fleur en Roos, dat het ontzettend leuke lieve meiden zijn. Ik wil jullie laten weten: we denken aan jullie, er wordt over jullie mooi gesproken. En Fleur zal NOOIT vergeten worden...... Jacq

    BeantwoordenVerwijderen
  24. De kerk huilde...
    enof die dat deed!
    De klanken van de muziek die speelde toen jullie met Fleur door het gangpad liepen gingen door merg en been.
    Het was eigenlijk net een wave die door een stadion gaat allen dan van tranen.
    Een eerbetoon aan Fleur!!!
    Lieve Kleine Mooie Dappere Fleur
    Lieverds neem vooral de tijd.
    Sterkte
    Liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. lieve mensen,

    ik ken fleur alleen van zien, onze kinderen zitten ook op t schrijverke. ook ik lees jullie blogs, leef op deze manier met jullie mee.

    ik waardeer en respecteer jullie zo ontzettend, zulke warme mensen, zo liefdevol!

    mijn diepste waardering dat jullie niets uit de weg zijn gegaan,alles tot in de puntjes zelf geregeld. zo fantastisch goed en dapper dat jullie zelf fleur tot het allerlaatste moment hebben begeleid. heel erg mooi!

    ik wens jullie heel veel sterkte met jullie verdriet en hoop dat alles in de toekomst een mooi plekje gaat krijgen.

    een troostende schouder....

    BeantwoordenVerwijderen
  26. lieve joost,bedankt voor je wederom mooie blog....ben echt oprecht blij dat het goed was, dat jullie dat zo mochten beleven....wel denk ik dat je idd je gevoel een beetje uitgeschakeld hebt toen je het blog schreef...in andere blogs had ik dat gevoel soms helemaal niet, maar toch fijn dat je het met ons wilde delen...thanxx daarvoor...ik wens jullie heel veel sterkte in het leven dat nu begint..verschrikkelijk moet het zijn maar ik weet zeker dat Fleur mee kijkt...en je de weg zal wijzen...
    Ben wel geraakt door de reaktie van je moeder,butterfly, waarom...ze schrijft en daar kan de anonieme lezer het mee doen...ik ben voor jou geen bekende, idd dat klopt we hebben elkaar nooit gesproken,nooit gezien...via via via kwam ik op je blog dat ik nu dan ook al een tijd volg, belangstellend, hopende dat het goed ging komen..zelf ben ik trotse mama van 4 meiden, waarvan er een geestelijk wat problemen heeft en de jongste aan een progressieve ziekte lijd en met haar wij als gezin..altijd heb ik gereageerd hopende dat ik jullie daarmee tot steun zou zijn...al was het maar een heel klein beetje, in voor ons moeilijke dagen zijn we blij met een smsje, kaartje of een reaktie op ons blog.Altijd heb ik ook mijn naam geplaatst onder de reaktie, zeker nadat jouw moeder daarom in een reaktie vroeg, nee ben niet naar jullie huis gekomen, ook niet naar de herdenkingsdienst en zeker niet naar de borrel na de tijd, dit is voor mensen die dichterbij fleur en jullie staan dan ik zo heb ik gedacht. De reaktie van je moeder doet me een soort van pijn, hij lijkt nl te zeggen dat ze het niet zo heeft op de anonieme bloglezer, en daarom leg ik even uit hoe ik een anonieme bloglezer hier kwam wat ik hier deed en waarom.....
    de weg die jullie gingen dat is onze toekomst weg, en ik hoop dat mensen mijn blog blijven lezen anoniem of niet, omdat ik uit de vele warme woorden vaak veel troost haal.
    lieve groet,Vanes(sa)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ik zou in gedachten bij jullie aan wezig zijn en dat was ook zo heb alleen maar aan jullie gedacht.fijn dat alles zo gegaan is zoals jullie dat hebben gewild kwa de herdenkingsdag voor fleur.voor fleur lieve fleur rust zacht meisje je zal altijd een kanjer blijven in vele mensen hun hart en een speciaal plekje houden.ik hoop dat joost,nicole en roos en zeker ook de opa,s en oma,s en verdere familie ook de kracht vinden om door te gaan.een troost jullie zijn allemaal zo hecht en hebben elkaar dat is een hele troost en enorm belangrijk altijd maar zeker nu in deze moeilijke periode..let allemaal goed op jullie zelf en op elkaar.wens jullie allen heel veel kracht.liefs dieny brok

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Respect Joost, zoals je dit alles met ons deelt.
    Ik wens jullie heel veel sterkte voor de toekomst en weet zeker dat jullie dit een plekje kunnen geven. Ik hoop dat Roos dit alles ook goed kan verwerken.
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Even een reactie op het stukje van Vanessa, ik ben zelf ook een anonieme lezer en ken het geweldige gezin ook alleen via via. Ik denk dat de moeder van Joost het anders bedoelt, nl dat wij als anonieme lezers dmv vh stuk in het blog van de herdenkingsdag ook de herdenkingsdag konden mee beleven omdat wij en vele andere anonieme lezers er niet bij waren.
    Lief gezinnetje heel veel sterkte de komende tijd!!!! Met elkaar en Fleur in jullie harten. Jacq

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Aan Vanessa en Jacq de moeder van Joost heeft niets tegen anonieme lezers in het algemeen en jullie zetten beide je naam onder je reactie
    Het gaat niet zozeer om anoniem meelezen
    Maar in de blog "De laatste dag en avond......"
    Stelde een anonieme lezer de vraag of Joost een foto kon plaatsen van Fleur in haar huisje....
    en daar geen naam onder heeft gezet dus echt anoniem.
    Dit heeft meerdere mensen heel erg aangegrepen Ik was ook een van die mensen die die vraag niet begreep en dan ook veel te ver vind gaan!
    Hoe durft iemand een zo persoonlijke vraag te stellen?? Joost heeft al heel veel "prive" dingen met iedereen in dit blog gedeeld.
    Iets waar ik diep respect voor heb!
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heel veel mensen volgen jullie blog, allemaal om verschillende redenen. Vele mensen weten niet wat ze moeten schrijven, durven misschien ook niet. Ook ik weet vaak de woorden niet te vinden en reageer dan toch gewoon om jullie tot steun te zijn. Iedere moeder/vader moet er niet aan denken zijn/haar kind te verliezen en aangezien het volgens mij het ergste is wat je kan overkomen leven ook vele mensen mee...oprecht.. en willen woorden van troost geven..ook al zeggen ze soms de "verkeerde"dingen weet ik bijna wel zeker dat dit absoluut niet zo bedoeld is. Mensen willen jullie en ook zeker Roos tot steun zijn en weten simpelweg niet hoe ze dat moeten doen.Sterkte heel veel sterkte
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik denk niet dat dit de plaats is om een discussie te vroern. Ik ben ook een "anonieme lezeres", via via hier terecht gekomen. Ik ben blijven lezen 1. omdat je de wijze les kunt trekken dat je moet "koesteren" en 2. uit oprechte belangstelling hoe het Fleur en haar zusje vergaat.
    Je moet idd je "plaats " weten als anonieme meelezer.
    Ik leef intens met jullie mee, wens jullie alle kracht, sterkte en liefde toe, jullie zullen elkaar zo hard nodig hebben na dit oneerlijke heengaan.
    Vooral Roos, zonder haar grote zus, een extra dikke knuffel voor haar...
    Ik zou niet weten hoe mijn jongste het klaar zou spelen zonder haar zus.
    Nogmaals heel veel sterkte en vanavond brand ik een extra kaarsje voor Fleur!
    Rust zacht lief dapper meisje!

    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  33. het was geenzins mijn bedoeling een discussie aan te wakkeren, echt waar totaal niet...dat is ook totaal niet Joost, Nicole,Fleur en Roos waardig,wilde alleen mijn gevoel delen...
    @Linda, ik snap hoe jij het bedoelt en gezien vanuit het standpunt van Joost moeder is die reaktie dan ook totaal begrijpelijk!!!ik wist niet van deze reaktie, heb hem zojuist gelezen en ik begrijp dat veel mensen daarvan ontdaan zijn...Ik plaats op mijn eigen blog ook vaak foto's maar ik denk dat als mij gevraagd werd deze foto te plaatsen en dan ook anoniem...ik misschien ook zo zou reageren. Anderzijds zijn er ook blogschrijvers die alles plaatsen..tis waar je voor kiest maar nogmaals dat moet de keus blijven en zijn van de blogschrijver, en ik denk dat Joost meer dan genoeg met ons oprecht gedeeld heeft...waarvoor nogmaals mijn oprechte dank.
    gr vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  34. lieve mensen,
    Jullie meisje, ver weg, maar zo dichtbij
    wat zal het stil zijn zonder jullie lieve, bijzondere, dappere grietje om jullie heen! Denk aan jullie
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat heb je dit weer krachtig en bewonderenswaardig mooi op papier gezet Joost. Wat ontzettend knap dat je deze moeilijkste dag uit je leven op deze manier wilt en kunt delen met de virtuele wereld...anoniem of niet, niemand kan bepalen wat jij hier neerzet, iedereen moet respecteren dat ze via welke weg dan ook op deze site terechtgekomen zijn...en jouw woorden 'mogen' lezen...en deelgenoot 'mogen' worden van jouw leven en de vreselijke wending die op jullie pad kwam. Ik ben dankbaar voor het feit dat je deze gebeurtenissen openbaar maakt, dat ik van jou en Fleur en Roos en Nicole kan leren, om een positiever mens te worden en om te genieten van elk moment dat ons gegeven is. Fleur is echt een voorbeeld voor velen!!! Natuurlijk zou ik nog uren door kunnen lezen over Fleur, over jullie, omdat jullie als gezin in mijn hart zijn gaan zitten. Omdat het verhaal iedereen die het leest enorm aangrijpt. Omdat weinigen het zo duidelijk en hartverscheurend eerlijk op papier krijgen. Sterkte lieve familie van Fleur. Ik hoop dat jullie samen aan de tocht beginnen om uit dit diepe dal te klimmen, en dat er een moment zal komen dat jullie weer op een bergtop staan, met Fleur in jullie harten!!!!! Dan zal ze heel erg trots zijn, en alle lieve mensen om jullie heen ook!
    Catelijne uit Singapore

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Pff wat moet ik zeggen? Mooi beschreven hou van jullie dikke knuffel uit Biddinghuizen

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ook ik heb een paar dagen met zoveel gevoelens gelopen.
    En nog voelt t zo onwerkelijk.... maar het was zo bijzonder mooi en liefdevol.......precies hoe Fleur was......en ze leeft in jullie door, omdat jullie ook zo zijn.....xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat zijn jullie sterk. Precies gegaan zoals Fleur wilde. Erg fijn, ze zal blij en trots zijn met hoe alles is gegaan. XXX Marlin

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Lieve Nicole, Joost en Roos,
    Ik lees nu pas jullie blog (vakantie)....jullie allerliefste Fleur heeft haar onmogelijk gevecht tegen die rot kanker gestreden. Ze heeft zo keiharde gevochten maar helaas hebben jullie haar toch moeten verliezen. Een onmenselijk verdriet! Ik hoop dat jullie samen de inmense kracht vinden om verder te gaan zonder jullie grote kanjer . Ik wens jullie heel , heel veel sterkte en kracht toe in deze moeilijke tijd en de tijd die nog komen gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Beste Joost, Nicole en Roos,

    Ik denk iedere dag wel aan jullie, zonder dat ik jullie persoonlijk ken. De verhalen die ik van mijn vriendinnen hoor over jullie gezin zijn mooi ondanks al het verdriet en daarom weet ik ook zeker dat jullie je hier ook doorheen zullen slaan.
    Sterkte.

    Groet,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hallo Joost, Nicole en Roos,

    Ik heb jullie gisteren op het feest van Diyou en Fransje voor het eerst gezien. Ik was degene die steeds met de hapjes langs kwam.
    Ik heb de afgelopen maanden,weken en dagen veel over jullie gehoord en ondanks dat ik jullie niet kende leefde ik toch wel een beetje met jullie en iedereen mee. Wat verschrikkelijk dat er zoveel ellende in de wereld is en dat je de touwtjes niet zelf in de hand hebt. Helaas is het geluk niet iedereen gegund en heeft niet iedereen het geluk om gelukkig en gezond oud te worden.
    Ik wil jullie bij deze nog condoleren en voor de komende tijd heel veel sterkte wensen!
    Zoek steun in alle mooie herinneringen en natuurlijk bij mekaar! Er leven een hoop mensen met jullie mee!

    Groetjes Joyce Nijnens (vriendin van diyou)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Dikke knuffel.
    Eus Els en de kids

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Anouschka, mama van Nienke*22 augustus 2011 om 13:14

    Hey lieverds,

    Wat was het mooi en wat was het hard en emotioneel. Ik vond jullie zo sterk en goed tijdens de herdenking, zo mooi en zo vol van vertrouwen in wat komen ging.
    Helaas weet je gewoon niet wat de komende tijd gaat brengen maar weet wel dat je moet doen wat je zelf goed acht. Heel veel mensen kunnen zeggen dat je rustig aan moet doen dat je de tijd moet nemen etc. etc. Maar schroom niet om gewoon te doen wat jij wilt doen!!!

    Dat werkt echt het beste, ieder gaat hier op zijn/haar eigen manier mee om. er is geen leidraad voor. Volg je hart en je verdriet maar ook je leven en je hoop en maak er het beste van!!!

    Lieverds, ook ik heb veel bewondering voor jullie als hele lieve mensen die ik in korte tijd heel dicht bij me heb genomen maar ook als ouders van Fleur en Roos. Die beiden altijd bij jullie blijven al is het misschien in een iets andere vorm.

    Ik hoop jullie snel weer te zien om bij te kletsen, ervaringen te delen, en gewoon van elkaars gezelschap te genieten.

    Heeel veeel liefs XXX

    BeantwoordenVerwijderen