zaterdag 13 augustus 2011

De thuiscondleance.....

Om te beginnen wil ik toch zeggen dat ik anders aankijk tegen het woordje respect. Volgens vele hebben wij dit verdient en als ik Wikipedia moet geloven betekend respect ook aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Twee jaar lang heb ik samen met Nicole en Roos meegevochten en kom tot de conclussie dat we geen andere keus hadden en we "gewoon" gedaan hebben wat er van ons werdt verwacht. Fleur helpen en bijstaan!!!!!

Maargoed, als we dan toch iemand het respect willen geven dan geef ik dan voor de volle 100% aan Fleur. Zei is degene die mij heeft geleerd om te gaan met tegenslagen en hoe je ook op een andere manier tegen bepaalde zaken kan aankijken. Maar ook dat je elke dag moet genieten van alles en iedereen om je heen. Nee, mijn kleine lieve Fleurtje zie ik eigenlijk als mijn grote voorbeeld. De kracht en levenslust die zij uitstraalde en in haar had zat was van ongekende hoogte en daar ben ik bijzonder trots op.

Bijzonder, dat is ook zo'n mooi woord. Gisteren was er hier huis voor iedereen de mogelijk om afscheid te nemen van Fleur. Ik kreeg aan alle kanten te horen dat mensen blij waren dat ze mochten komen en dat ze het fijn vonden dat wij hun die gelegenheid boden. Ik persoonlijk zie dit heel anders. Er zijn zoveel mensen die Fleur kent en of dat nu om school, kennissen, familie of ziekenhuis gaat, wij vinden het belangrijk dat iedereen de mogelijk moest en nog steeds moet krijgen om afscheid te nemen van Fleur. "gewoon" omdat jullie ook een hoofdstuk moeten afsluiten.

Op de dag dat wij in dit huis kwamen wonen hebben ook een touwtje uit de brievenbus gehangen met de mededeling dat hij er niet voor niets hangt. Het simpele touwtje geeft aan aan dat iedereen hier altijd welkom is. Gisteren zijn hier ontzettend veel mensen, ongeveer 70, over de vloer heen gekomen en dan hebben we het maar niet over het aantal dat dinsdag, woensdag en donderdag zijn gekomen. Die bekende drempel waar mensen wel eens tegenaan lopen proberen wij altijd zo laag mogelijk te houden en volgens ons lukt dat aardig. Er waren er zelfs een paar die gelukkig zeiden dat er helemaal geen drempel was. Dit was fijn om te horen en als ik Nicole moet geloven is die drempel die meestal bij de deur ligt nu vervangen door een kuil.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat we het fijn vinden dat jullie komen. Wij zijn echt mensen mensen en iedereen is en blijft hier welkom. Fleur had dit niet anders gewild. Jullie mogen het best weten dat elke vezel en elke snaar in mijn lijf zeer doet en dat mijn hart dwars door het midden ligt en het idee dat we nu zonder Fleur verder moeten maakt mij bang, héél erg bang, maar toen ik gistermiddag met onze lieve begrafenisondernemer Ellen een rondje door Zoetermeer reed zag ik voor de zoveelste keer dat de wereld wel "gewoon" doordraaide. Dit heeft mij weer met bijde benen op de grond gezet en voor mijn gevoel sta ik daar nog steeds. Hoe wij verder moeten dat zou ik echt niet weten en daar maak ik me nu even geen zorgen om. We leven nog steeds met de dag en laten alles maar op ons afkomen.

Vanmiddag is de condoleance op school en hoe dat gaat worden......we zullen het wel zien.

Laafje Joost

21 opmerkingen:

  1. Voor mij hebben jullie van het woord "gewoon" iets heel bijzonders gemaakt! 4 hele bijzondere mensenxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Allemaal

    Wat fijn dat mensen bij jullie geen drempel ervaren en gewoon durven komen. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen vanmiddag. Wat bijzonder dat het in de school van Fleur is !!!

    Hele dikke knuffel , ik denk aan jullie.
    Patricia (vriendin van Stephanie)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Joost, Nicole en Roos,

    En ook voor vandaag wens ik jullie sterkte toe! In gedachten ben ik bij jullie.

    Groet,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo lieve mensen,
    Jullie kennen mij niet, maar via Guusje kom ik op jullie blog.
    Respect was ook het eerste woord dat bij mij te binnen schoot. Maar inderdaad voor jullie viertjes, ook voor het zusje van Fleur.
    De kracht die uitgaat van de woorden is ongekend. Door het huidige nederlandse weer is er volop tijd om de sociale media te gebruiken. Het woord genieten heeft een hele byzondere betekenis gekregen toen ik de filmpjes en foto's van Fleur zag.
    Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve mensen.
    Jullie kennen mij niet, maar ik ben een nicht van Gerard en Lia en heb zo jullie blog gevolgd. Natuurlijk verdient Fleur alle respect, maar jullie zijn ook kanjers. Ik heb heel veel bewondering voor jullie en ook hier geldt, respect. Zie jullie in de kerk op dinsdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gewoon zijn is heel bijzonder en dat verdient respect! Heel veel sterkte vanmiddag!

    En een extra knuffel voor kanjer Roos!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Joost, Nicole, Roos en Fleur!

    Jullie kennen mij niet, en ik ken jullie niet. Maar via via ben ik op deze website gekomen. Roos (de visagiste van de fotoshoot) had op haar facebook een berichtje gezet over Fleur, waardoor ik op de facebook van Fleur ben gaan kijken en heb ik doorgeklikt tot ik meer had gevonden over haar en haar verhaal (jullie verhaal als gezin).

    Ik heb het hele verhaal/alle blogs gelezen de afgelopen paar uur en ik ben diep onder de indruk over wat jullie hebben mee gemaakt. Wat een enorm zware en heftige jaren hebben jullie achter de rug. Gelukkig hebben jullie ook vele mooie momenten meegemaakt met elkaar!

    Ik wil jullie allemaal heel veel sterkte wensen.

    Liefs, Ellen

    p's: There's one more angel in heaven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Joost, Nicole en Roos,

    Ik vond het heel fijn, dat ik gisteren bij jullie kon zijn. Jullie lieve Fleur is zo mooi.
    Ik heb een enorm respect voor hoe jullie Fleur en Roos hebben begeleid in de allermoeilijkste periode in hun leven.
    Ik wens jullie alle kracht toe voor de moeilijke tijd,die nog komen gaat.

    Heel veel liefs en een lieve knuffel van
    tante Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zullen jullie het zwaar hebben. Wat een moeilijke tijd die jullie nu door moeten maken.
    Ik vind de kaart echt heel erg mooi en wat knap dat ze deze voor het grootste gedeelte zelf heeft gemaakt. Maar gelukkig hebben jullie dit allemaal samen kunnun doen want nu weet je wel zeker dat je het allemaal goed doet.
    En Joost inderdaad blijven schrijven want de allergrootste klap komt straks pas als dinsdag achter de rug is. Dan is het zorgen voor voorbij is alles achter de rug en dan........

    Heel erg veel sterkte en liefs.

    Sandra vd Ploeg

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer dat ik er niet bij kan zijn. Graag zou ik ook even afscheid willen nemen van Fleur. En jullie fijn willen knuffelen. De paar duizend km afstand is helaas te groot. Ik blijf jullie blog volgen en wens jullie heel veel kracht toe in deze moeilijke dagen. Steun elkaar want jullie moeten samen verder.
    X Marlin

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het klinkt cliché maar na dinsdag draait voor jullie ook de wereld weer door...
    En zal een ieder op zijn eigen manier de draad weer gaan oppakken, de ene misschien iets sneller als de andere.
    Het rouwproces is voor iedereen anders en over de lengte kunnen andere niets zeggen!
    Maar ik ben er van overtuigd dat er een klein legertje aan mensen klaar staat om jullie te ondersteunen.
    En wetend dat onze meiden bij onze lieve oma zijn doet me wel eens afvragen of zij nu samen met oma op de bank pelpinda's zitten te eten net als wij vroeger als we daar logeerde.
    Heel veel kracht toegewenst voor de moeilijke dagen die gaan komen
    Dikke kus
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. lieve mensen, ik ben vanmiddag bij jullie wezen condoleren, en wat gebeurt, er jullie zijn mij aan het troosten, wat een kracht stralen jullie uit, en wat fijn om te zien hoeveel mensen met jullie meeleven. ja het zal ongeloofelijk zwaar wworden, maar ik geloof zeker dat met hulp van boven, van jullie eigen engeltje, jullie het redden, en ja er zijn heel veel mensen die jullie willen helpen, al zul je het meeste samen met roosje en nicole moeten doen.en nogmaals joost wat een ongeloofelijk goede schrijver ben je zopuur en eerlijk, ja zeker bijzonder, nogmaals sterkte en bedankt voor jullie warme omhelsing het deed mi goed ik hoop jullie ook. xxxx rob en helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voor jullie is dit allemaal misschien heel gewoon, maar voor mij is het heel bijzonder wat jullie allemaal gedaan hebben!!!
    Daarom mijn diepe respect!
    Marga (AH Wassenaar en Voorschoten)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dikke kussen van mij....
    Ik vind het heel erg dat het me niet lukte op die momenten/tijden even bij jullie langs te komen om Fleur gedag te zeggen.
    Dinsdag zal ik er zeker bij zijn....met de mooie gedachte aan dit bijzondere meisje.
    xxx Danielle Bloemen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik kon wel, ik wilde wel ,maar ik durfde niet, had zo graag afscheid genomen van fleur

    rust zacht lief liefe fleur zal altijd aan je denken

    xxx helma (moeder van ivana)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hoe is het met jullie Roos de kanjer
    ze krijgt het ook maar voor der kiezen :)

    ik woon te ver maar anders was ik naar de dienst gekomen zo jammer

    sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Na eerst 10 minuten gedacht te hebben wat te schrijven, en het nog niet te weten,start ik dus maar gewoon.................... Ik hoorde vanavond (via Monique) dat jullie dochter en zusje Fleur is overleden, woorden schieten me echt te kort, wat is dit voor jullie en voor Roos een ontzettend onmogelijke situatie? Hoe kan je zo'n mooie meid gedag moeten zeggen? Ik wens jullie zo ontzettend veel sterkte om het gemis van Fleur een plekje te kunnen geven...................... Ben echt onder de indruk van jullie pagina en ben blij iig een berichtje te kunnen achterlaten, want ik spreek jou Nicole een enkele keer in de winkel, maar dat was al zo lang geleden............En ik heb jou Joost sinds de basisschool nooit meer gezien volgens mij.....(en jullie adres heb ik niet)
    Nogmaals mijn condoleances en sterkte gewenst!
    Mirjam van Leeuwen-Beijersbergen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Via Stephanie zag ik de berichtjes over Fleur en wat een impact kan dat geven. Waarom het leven is soms zo oneerlijk. Joost ik ken je alleen van het dansen (freestyle) al weer wat jaartjes terug maar toch wil ik jullie allemaal heel veel sterkte wensen en de kracht om hoe moeilijk het ook is weer "verder" te gaan met het gezinnetje.

    Gerda van Lingen-Riem

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lieve Joost, Nicole en Roos,

    Tranen rollen over mijn wangen. Waarom dit grote verdriet en gemis? Ongelofelijk die enorme strijd die jullie Fleur, en jullie als gezin, hebben moeten doormaken. Waarom???

    En ik, ik ken jullie niet eens. Per toeval kwam ik op jullie blog terecht. De mooie glimlach van Fleur heeft me gelijk 'gepakt'. Jij straalt, je ogen lachen mee.

    Als jonge moeder realiseer ik me door jou Fleur hoe kwetsbaar het leven is. En morgen als ik wakker wordt zal er een extra zonnetje schijnen. Want door jou besef ik me ineens hoe kwetsbaar we allemaal zijn en dat het normale leven helemaal niet zo normaal is. Een kaarsje brandt voor jou.

    Ik wens jullie heel, heel erg veel sterkte toe de komende tijd en nog veel langer...

    Veel liefs uit het zuiden van het land.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve zoon,
    Je stijgt boven jezelf uit. Wat een blog weer en ik kan je melden: 'Jullie doen het goed, jullie doen het zelfs méér dan goed".
    Ieder gaat met verdriet om op zijn eigen/haar eigen manier. Nicole huilt, jij schrijft en Roos???? Ja hoe doet die het eigenlijk.
    Vrijdagmiddag zei ze doodleuk: "ik heb geen zin in al die mensen hoor" en zat in de veranda in een hoek allemaal kaarten uit te pakken (waar ze een lekker tijdje zoet mee was)
    En ik? Ik lig s'nachts de knopen uit mijn maag te halen maar ja, anders lig ik daar toch niks te doen.
    Wat een kaarten, wat een mensen, wat een medeleven. Fijn, oh zo fijn voor jullie!
    Houvol hè, je kàn het en het moet ook!!!
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Pfffff wat een hel moet dit zijn voor jullie
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen