dinsdag 16 augustus 2011

De laatste dag en avond......

En daar zit ie weer. Verscholen achter de computer, omdat mijn gevoel zegt dat ik moet bloggen. Dit bloggen moet nu gebeuren, want zoals het er nu uitziet kan het wel eens een emoitioneel dagje gaan worden en heb ik vanavond om die reden ook geen zin. Probleem met dit soort dagen is dus dat er heel veel gebeurd. Zo ook gisteren. Gisteren was de dag dat we Fleur in ons eigen gemaakte en ons eigen beschilderde huisje hebben neergelegd.

Al dagenlang werken we gevoelsmatig naar dit moment en om een uurtje of elf waren we klaar voor stap 1. Dit was het neerzetten van de kist in de woonkamer. Vreemd, maar Nicole heeft met veel liefde het bedje op gemaakt. Toen heeft ieder weer even zijn eigen ding gedaan. Wat Nicole heeft gedaan weet ik eigenlijk niet en ikzelf ben Roosje even naar de stad geweest om schoenen te kopen. Daarna heb ik haar het crematiegebouw laten zien en zijn vervolgens even naar de locatie gereden waar we in een besloten kring nog wat gaan drinken.

Eenmaal weer thuis tikte de klok verder en om 15.15 uur waren we klaar voor stap 2. Fleur naar benden dragen. Ik had telefononisch met Ellen besproken hoe ik zoiets moest doen en wat ik moest doen ingeval van nood. Roos hadden we tijdens dit onderdeel even bij Suus gebracht, omdat we dachten dat dit wel eens te heftig voor haar zou zijn. Maar goed, eenmaal boven bonsde mijn hart me in de keel. We hebben haar voor de laatste keer een kus gegeven en in gedachten heb ik aan Fleur gevraagd of ze een beetje wilde meewerken.

Mensen hoe we het hebben gedaan weet ik nog niet en het klinkt misschien een beetje lullig, maar het fijn om te doen en het ging perfect. Toen ik Fleur optilde moesten we haar even in de goede positie leggen, maar de rest ging vanzelf. Het gevoel dat ik haar voor de laatste keer naar beneden moest dragen schoot uiteraard door mijn hoofd, maar toen we haar in het nieuwe huisje hadden gelegd was het goed. Meer dan goed zelfs. Nicole heeft op haar manier de woonkamer weer verbouwd en het ziet geweldig uit. Fleur ligt nu netjes beneden omringd door bloemen en vlinders waarvan ze zo hield.

's-avonds was er voor alle oma's, opa's brussen en onze lieve buurtjes nog een gelegenheid om afscheid te nemen. Dit was erg vervelend, maar het was ook mooi. Het verdriet wat je dan ziet zijn tranen van liefde. Ik zag dat iedereen Fleur gaat missen, maar dat ze allemaal blij voor haar waren. Heel vreemd allemaal, maar zeer bijzonder.

Toen iedereen weg was brak onze avond pas echt aan. Roos wilde er een chipyavond van maken en op de bank hangen, maar na een half uurtje was mevrouw het spuugzat en wilde heel graag naar bed. Nicole en ik zijn toen nog even naar beneden geweest en zijn uiteindelijk na de nodige tranen ook vertrokken naar de lakenstraat. We hebben Fleur alleen beneden gelaten en hebben geluisterd naar wat ze ons vaak zei, "jullie moeten ook uitrusten". Het viel niet mee om haar achter te laten, maar we hebben wel gedaan.

En vandaag........we zullen het wel zien.

Laafje Joost

57 opmerkingen:

  1. Heel veel sterkte en kracht vandaag.
    Ik denk aan jullie en ben in gedachten bij jullie!
    Liefs en knuffels Marjolein Goemans- Annema

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jeetje joost hoe doe je dat toch.wat fijn dat alles "goed"is gegaan gisteren.weet zeker dat jullie er vandaag ook doorheen komen,hoe moeilijk ook,zo defenitief.wens jullie heel veel sterkte vandaag en ben ingedachten bij jullie thuis op de bank met een mooi kaarsje aan.denk aan jullie.....hele dikke knuffel.yvonne hooijmans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag worden jullie omringd door heel veel mensen die keiveel respect hebben voor jullie, van jullie houden! Het zal warm zijn in Zoetermeer..... xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Joost, Nicole en Roos,

    Ik wil jullie alle kracht en sterkte wensen vandaag! In mijn gedachten zijn jullie bij me.... Mss zou je een foto van Fleur in haar prachtige nieuwe huisje willen plaatsen in je blog? Zodat alle bloglezers die geen afscheid konden nemen en er vandaag niet bij zullen zijn op deze manier toch afscheid kunnen nemen? Ik zou het heel erg op prijs stellen..... liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. sander,sabine,thym en tess16 augustus 2011 om 09:30

    woorden schieten tekort, wat een liefde en warmte ben zo trots op jullie, hoe jullie dit allemaal dragen,,,,,,,,,,,,, tot straks
    dan geven we Fleur een dienst die ze heeft verdient!!!!! Dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lieve Joost, Nicole en Roos

    wat mooi dat het goed ging om Fleur in haar zelfgemaakte huisje te leggen. ik wens jullie nu, straks en later heel veel sterkte. je bent altijd welkom bij ons en wij zullen ook aan jullie blijven denken.
    vanmiddag zijn jullie omringd door vele mensen die van jullie houden en jullie willen steunen.
    sterkte en liefs Wilma Tervooren

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Joost, Nicole en Roos

    Heel veel sterkte vandaag.
    Het zal een hele zware dag worden, want nu moeten jullie los laten.
    Zal aan jullie denken.

    Liefs van Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel veel sterkte vandaag...
    Hopelijk schijnt vandaag de zon.
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heel veel sterkte vandaag.
    Judith Fortuin

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel veel sterkte vandaag en de komende tijd!
    Petje af voor jullie alle vier! Hoe jullie de afgelopen twee jaar hebben beleefd en alles hebben gedragen. Wat een super gezin.
    Een diepe buiging voor jullie!

    Erik de Vries

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het wordt vast een Fleurwaardige dag vandaag. Verdrietig, maar mooi door de vele liefde en de zorgvuldigheid van jullie voorbereidingen.
    Liefs en sterkte,
    M

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met heel veel warmte en in gedachten bij jullie. Heel veels sterkte vandaag.
    Dag lieve stoere sterke Fleur...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zoals M. zei: Het wordt vast een Fleurwaardige dag vandaag... Ik sluit me daar helemaal bij aan.
    Ik wil jullie allemaal heel veel sterkte wensen met deze moeilijke dag. Het grote afscheid... zo oneerlijk.

    Fleur... Ik hoop dat je peetoom je heeft opgevangen aan de andere kant. Rust zacht Kanjer. Zoals je papa zei... Er is daar geen strijd en pijn. Meiske... Rust zacht.

    Sterkte en hier brand een kaarsje voor jullie
    veel liefs Monique (moeder van Michael)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve mensen,

    Heel veel sterkte voor jullie allemaal vandaag.
    Ik hoop dat deze dag waardig wordt zoals jullie en Fleur graag hadden gehad.
    Nogmaals heel veel sterkte en kracht toegewenst want je eigen meisje weg moeten brengen is hartverscheurend.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Joost, Nicole en Roos,

    Hoewel ik jullie niet persoonlijk ken, zijn jullie vandaag zeer zeker in mijn gedachten. Ik heb hier kaarsjes voor jullie aangestoken in de hoop dat jullie -ondanks jullie intense verdriet- toch een lichtpuntje in de duisternis zullen zien.
    Ik denk aan jullie.
    Heel veel sterkte vandaag!!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  16. We hebben enorm veel bewondering en respect voor jullie. Helaas kunnen we door omstandigheden niet naar de kerk gaan. In gedachten zijn we erbij. We wensen jullie heel veel sterkte en liefde!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Als ik hier al met een zware brok in mijn keel tranen weg zit te pinken, och jongens toch wat een verdriet.

    Fleur meisje ik wens je een goede reis, rust in vrede.

    Roos, Nicole en Joost, heel heel veel sterkte.
    In mijn gedachten ben ik bij jullie vandaag.

    Uit het diepst van mijn hart klinkt gek voor een onbekende maar ik meen het.
    Liefs Frans, Melina, Fleur, Frans jr. en Frank.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Persoonlijk ken ik jullie niet maar ik wil jullie heel veel sterkte wensen, Heb enorm veel bewondering voor jullie!
    Jullie doen het fantastische en Fleur zal zeker trots op jullie zijn!

    Ik gedachte ben ik bij jullie, Liefs Masja

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lieve familie,

    Ik kan me niet anders voorstellen dan dat er honderden mensen aanwezig WILLEN zijn bij het afscheid. Zoveel liefde en warmte als er van jullie uitgaat! Heel veel sterkte met de leegte die nu in het gezin zal zijn!

    Liefs, Anja, Getronics

    BeantwoordenVerwijderen
  20. warme zonnestralen voor een dapper gezin!
    Heel veel kracht en liefde vandaag
    Warme groet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel veel sterkte , kracht en liefde
    Ik ben in gedachten bij jullie
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ook ik wil jullie laten weten , dat jullie liefdevolle gezin steeds in mijn gedachten zijn.
    Wens jullie heel veel kracht en sterkte , niet alleen voor deze laatste dag, maar ook voor alle dagen die nog komen gaan!
    Dianne

    BeantwoordenVerwijderen
  23. In gedachten bij jullie. Heel veel sterkte vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mijn gedachten zijn bij jullie. Heel veel sterkte!XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Veel mensen, bekenden en onbekenden, zullen aan jullie denken vanmiddag en in de tijd die komen gaat.
    Met verdriet en bewondering.
    Fleur en haar, te korte, leven en lijden heeft zo veel indruk gemaakt.
    Ik denk en hoop dat velen met mij de gedachten aan dit speciale meisje zullen benutten om te realiseren wat voor goed leven we hebben.
    Rust zacht lieve Fleur, je wordt niet vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nog een uur en dan zal het definitief afscheid
    nemen gaan beginnen....
    Ik ken jullie niet, heb alleen "stil" meegelezen
    hoe het Fleur en jullie is vergaan.
    Heb er echt geen woorden voor......
    Ontzettend veel kracht,warmte en sterkte wens ik jullie
    als gezin/familie voor vanmiddag maar ook zeker
    voor de dagen/weken/maanden/jaren die nog komen
    gaan.
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Beste Joost, Nicole en Roos,

    Met veel bewondering heb ik jullie blog gelezen. Wat een liefde voor elkaar en een kracht doorstaan jullie dit alles. Heel veel sterkte voor de tijd die nog gaat komen. In gedachte ben ik bij jullie.

    Marije Parlevliet

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Vandaag buig ik diep mijn hoofd... voor Fleur, maar ook voor jullie drie!

    Wat een warmte , wat een liefde... en zie... ik kijk naar buiten, denkend aan jullie... en voel de warmte.. De zon straalt jullie tegemoet....

    Ook al kennen jullie me niet... deze stadsgenoot is in gedachte bij jullie... de hele dag!!

    Buiging... voor vier topkanjers

    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  29. In gedachten bij jullie.....
    Heel veel sterkte nu en de komende tijd!!!

    Liefs
    Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ontzettend veel sterkte vandaag en de voor altijd. Wij zullen haar aanwezigheid erg missen.

    liefs Demi, Kevin , Nicola en Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Lieve Joost, Nicole en Roos,

    Heel veel sterkte vandaag en de komende tijd.
    In gedachten bij jullie.

    Gerard en Maya Hertsenberg.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. In gedachten bij jullie.

    Heel veel sterkte vandaag met het allerlaatste afscheid van Fleur.



    Moeder van 2 jongens

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ook hier branden de kaarsjesxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Jawel hoor...........om 1300 uur jullie tijd viel de kaart bij ons in de bus..........is dat toeval of zo bedoeld? teken van Fleurtje? Maybe...
    Ik ben zoooooooooooo bij jullie in gedachte. Ook 12000km van jullie herdenk ik haar. Dag kanjers........tot skypes, mailens of bellens....ofzo. xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  35. In gedachte bij jullie...
    Wens jullie alle kracht en liefde van de wereld toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. In gedachten bij jullie,

    Heel veel sterkte vandaag met deze ontzettend moeilijke dag, maar met alle bijzondere en lieve mensen om jullie heen weet ik zeker dat jullie je er door heen slaan.

    Veel sterkte voor nu en de komende tijd.

    Martine Bachofner

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Op dit moment naderen jullie w.s. het einde van Fleur haar afscheid...Ondanks de pijn en het verdriet hoop ik dat het toch 'mooi' was en jullie hier in de toekomst 'tevreden' op terug kunnen kijken.
    Ik, -een wildvreemde voor jullie - voelt zich onrustig en verdrietig. Ik denk aan jullie, niet alleen nu maar ook in de toekomst en die toekomst begint nu nadat ik dit geschreven heb.
    Elke minuut verder is al toekomst en hopelijk kunnen jullie na een verloop van tijd ook weer gaan genieten van die toekomst met Fleur in jullie hart.

    Liefs,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik ben net thuis en enorm onder de indruk van dit " mooie afscheid"
    Heb heel veel bewondering voor jullie!

    Lieve groet Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  39. wat een mooie dienst zoveel herineringen zoveel liefde en warmte de hele kerk was vol geliefden van jullie die jullie sterkte en veel liefde en respect gaven tijdens deze dienst wat mooi maar zo vreselijk om zo de laatste eer aan je dochter te geven hier bij een bericht van deion ik hou je im me gedachten hoe je was we speelde leuk met z,n allen ik zal je missen veel liefs en sterkte komende tijd xxxxx deion en z,n mama annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ben net terug uit de kerk en zit aan een stevige borrel.
    Had in de kerk de neiging om te gaan klappen maar durfde dat niet. Bij deze een klaterend applaus voor fleur maar ook voor jullie als gezin. Diep en Diep respect. Heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Pieter, Jet, Daan en Niek16 augustus 2011 om 16:24

    Lieverds, wat was het mooi............!
    Dikke knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Dick, Elsbeth, Britte en Elvira16 augustus 2011 om 16:34

    Lieve schatten,

    het was absoluut een Fleurwaardig en zeer indrukwekkend afscheid!

    Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat ademde de kerk verdriet en liefde uit..
    Ook ik had een paar keer de neiging om te gaan klappen..
    Er brand nu een kaars voor jullie..en iedere keer als deze brand denk ik aan jullie..
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  44. We zijn thuis, zitten op de bank met een borrel, en staren voor ons uit, wat een mooie indrukwekkende dienst, het was zo speciaal, bijzonder, liefdevol, emotioneel, prachtig, uniek, zeldzaam............ Ik ben enorm trots op jullie! Pas goed op elkaar, tot snel, Dikke kus Steef

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Lieve Joost, Nicole en Roos,

    Wat een indrukwekkend afscheid vanmiddag. Het verdriet maar bovenal jullie liefde voor Fleur was door de hele kerk te voelen... Diep respect voor jullie.
    Ook voor de moeilijke tijd die voor jullie ligt wensen wij jullie en de familie heel veel sterkte toe.

    Liefs, Peter, Debby en Quinten

    BeantwoordenVerwijderen
  46. We zijn thuis.
    Zitten buiten met een borrel en een zwaar hoofd.
    De dienst was meer dan mooi, ontroerend mooi.
    Dat lieve grietje heeft zoveel harten geraakt in haar korte leven.
    Zoveel tranen vanmiddag, maar ook glimlachen tussendoor. Respect......
    En dan denk ik.... Hoe komen jullie thuis? Hoe intens verschrikkelijk moet het lege plekje zijn?
    Ik wens jullie sterkte voor nu en de toekomst!
    kusss!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. monique van weerlee16 augustus 2011 om 18:44

    lieve allemaal,
    ik heb de afgelopen dagen veel aan jullie gedacht, ik hoop dat jullie Fleur een mooi afscheid hebben kunnen geven zoals jullie en zijzelf het hebben gewild,
    heel veel liefs,
    monique

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Lieve allemaal,

    Ook ik had de eer om in de kerk bij de afscheidsdienst bij te wonen van jullie geliefde Fleur. Ook ik maak een diepe buiging voor jullie, wat een mooie, indrukwekkende, emotionele, mooie dienst. Wat een mooie verhalen en herinneringen en daar blijkt ook uit wat een geweldig meisje Fleur is/was. Een prachtige bloem voor altijd in jullie en een ieders hart. Heel veel sterkte de komende tijd en ook nog daarna. Dikke kus Mirjam, Thom, Matthijs, Anne-Fleur en Lucas.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik hoop dat het afscheid van Fleur vandaag mooi was en als ik het bovenstaande lees, denk ik dat dat gelukt is.
    Tja, en dan kom je weer thuis en is 'het' achter de rug, maar voor jullie begint het nu pas: jullie leven zonder Fleur in jullie midden. En daarom ook voor morgen en alle dagen die nog komen: heel veel sterkte gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wat een mooi afscheid vandaag in de kerk! Voel zo ontzettend met jullie mee.
    Wens jullie veel kracht toe de komende tijd om dit inmens grote verdriet een plekje te kunnen geven.

    Veel sterkte voor nu en zeker voor de toekomst.
    Senna en Marion van Baak

    BeantwoordenVerwijderen
  51. lieve familie,
    wat een ongeloofelijk mooie herrinerings dienst, ik denk precies zoals jullie fleur het had gewildt, en wat fijn dat er zoveel mensen waren, die met jullie meeleven, de warmte voelde je om je heen, de gesproken woorden de muziek en de beelden , waren PRACHTIG, ik geloof dat niemand het droog heeft gehouden zo mooi was dit. maar nu komt de allermoeilijkste tijd, het huis zonder jullie fleur, ik wens jullie heel maar dan ook heel veel kracht toe, en voor nu een dikke knuf van rob en helma

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Dag,

    Ik hoop dat jullie een goede afscheidsdienst hebben gehad. Ongetwijfeld een dienst in de geest van jullie Fleur.... Ik hoop dat jullie daar warme herinneringen aan zullen hebben in de toekomst, hoe moeilijk die toekomst ook zal zijn! Wens jullie veel sterkte.

    Marinde

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Wat een prachtige liefdevolle emotionele warme afscheidsdienst in de kerk. Zo mooi gesproken allemaal recht uit het hart.Ook in de kerk hing liefde in de lucht. Heel veel sterkte voor jullie in de moeilijke tijd die nog komen gaat. Desiree

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Lieve Joost, Nicole en Roos

    Ook wij zijn jullie dankbaar dat we bij de afscheidsdienst mochten zijn, wat was het verdrietig maar toch ook zo mooi wat een warmte en liefde hing er in de lucht.
    Wat is er mooi gesproken en wat waren de foto's en muziek ontroerend.
    We hebben er nog veel over nagepraat en kunnen alleen maar denken aan hoe jullie nu verder moeten, na 2 jaar zorgen maken, hoop en angst hebben komt nu het ergste van alles het missen van jullie dochter en zusje.

    Voor alle dagen die nog gaan komen heel veel sterkte.
    Dikke kus van Danny en Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Joyce van der Zalm16 augustus 2011 om 22:36

    Wat was het een bijzondere dienst vandaag! Zo vol liefde en ook verdriet. Wat laat Fleur een leegte achter. Een leegte die jullie voelen in alle vezels van je lijf. Onvoorstelbaar veel pijn moet dat doen. De eerste avond/nacht zonder jullie lieve Fleur thuis....Ik wens jullie heel veel sterkte om daarmee om te gaan.
    Alle liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  56. ook in Duitsland waren wij vandaag in gedachten bij jullie. Ik vind het enorm hoe jullie met de situatie omgaan. En Joost, ik vind het geweldig wat jij in deze bijna 2 jaar gepresteerd hebt om op te schrijven.Blijf gewoon doorgaan met deze blog,doe het voor jezelf, want dit zal je in de nu komende moeilijke tijd echt helpen om alles te verwerken.Veel liefs voor allemaal uit Duitsland

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Lieve Joost, Nicole en Roos,

    Vanuit Portugal heb ik ontzettend met jullie meegeleefd. Wat is het toch hard gegaan allemaal en wat moeten jullie allemaal doorstaan. Ik heb enorm veel bewondering voor de kracht en de liefde die jullie uitstralen voor elkaar, maar bovenal voor Fleur. Ik wens jullie ontzettend veel sterkte met het verwerken en het gemis van jullie geliefde dochter en zus Fleur. Wat een kanjer!!

    Liefs, Bianca

    BeantwoordenVerwijderen