vrijdag 1 oktober 2010

Bestraling word 2 dagen uitgesteld

Als ik ergens niet op gerekend had waren het de reacties van het vorige blog en om eerlijk te zijn had ik er wel een stuk of 3 verwacht, maar zoveel, nee. Het was gisteren dus een aardig dagje en heb uiteindelijk de avond gevuld met de skype. Ja mensen, naast het blog, e-mails en sms-jes skype ik af en toe nog wel eens. Dit keer was mijn grote vriendin uit Rhenen aan de beurt. Een vrouw die in dezelfde kut situatie leeft als ons. Erg vervelend allemaal, maar zij weet als geen ander hoe ik me voel en de scherpe vragen die ze wel eens stelt kan ik van haar goed hebben. Recht voor zijn raap en geen gelul. Uiteraard krijgt ze ook vervelende en harde vragen terug, maar als het uurtje dan voorbij is zijn we volgens mij allebei een ei kwijt. Mevrouw uit Rhenen, maar ook de mensen uit Rottjeknor bedankt voor het luisteren.

Zo, en dan is het alweer vrijdag en dat is de vierde dag van de kuur. Om 7.00 uur slikt mevrouwtje maar 2 capsules weg met elk 100 mg chemo. Dat houd in dat ze nu, even vlug rekenen hoor, 4 dagen x pie (is 3.14) - 5/8 in het kwadraat : (50 diameters kleine capsules) + 1= 16 Dan 16 : 2 = 8
Dit betekend dat fleur ondertussen 800 mg chemo erin heeft zitten. Dat het rommel is blijkt wel weer, want de vervelende bijwerkingen beginnen alweer te komen. Om te beginnen is ze erg, maar dan ook heel erg moe. Ze wil van alles doen, maar heeft erg eigenlijk geen fut voor. Ook de haren kunnen uitvallen, maar daar zal ze dit keer weinig last van hebben en de uitslag die deze chemo gratis en voor niets geeft is zichtbaar aan het worden op haar kin. Er zitten wat schrale plekken en hopen dat het niet erger word dan nu, maar waar Fleur het meest overin zit is de verstopping. En met vertopping bedoel ze niet de gootsteen, maar haar achterkant. Het poepen gaat steeds moeilijker en om de hele handel wat soepeler te maken zijn we maar weer begonnen met de forlax. Vanmorgen zijn de eerste 2 zakjes opgedronken en de volgende 2 komen morgenochtend. Fleur zelf vond het wel een goed idee om ervoor het slapen nog 1 te nemen, maar dat hebben we niet gedaan omdat het niet zomaar mag. Waarom ze die ene nog wil is mij wel duidelijk. Ze zegt het niet, maar ze weet dat er clisma's in huis zijn en als er iets is wat ze niet wil is het de pijn die daaraan vooraf gaat.

Met Roos gaat het redelijk. Ze hobbelt er de hele dag een beetje tussendoor en weet soms niet hoe ze dingen moet uitleggen, maar gaat wel zonder problemen naar school. Op school bungelt ze ergens onder aan de klas, maar ze doet wel haar best en thuis wil ze meestal wel wat rekenwerk of leeswerk doen. We zijn bezig haar schip de goede kant op te blazen en zijn ondanks alles super en super trots op dit meisje. Want wat deze drol in 3 jaar heeft meegemaakt is niet niks. Eerst vliegt alle aandacht naar haar grote zus ivm de diabetes en nu moet ze meevechten tegen die klote kanker. Nee Roos heeft eigenlijk teveel gezien en meegemaakt en dat maakt haar zoals ze nu is. En dat is een BIJZONDER mooi en lief meisje van 9 jaar.

Zo, nu Nicole. Een mooie vrouw die rete goed stompjes kan inpakken. Ze heeft het nu al een paar keer gedaan en het gaat lekker. Verbandje eraf, even douchen, voorzichtig afdrogen, alles goed bekijken en weer inpakken. Tja.....en wij vragen ons nu af of de bestraling van volgende week wel door kan gaan. De wond geneest mooi, maar of het voldoende is. Ik heb mijn twijfels.

We zijn vanmiddag trouwens gebeld door mevrouw van Rij, de radioloog. Deze vertelde ons dat de start van de bestraling niet maandag, maar woensdag is. De reden was dat het voor Fleur beter zou zijn. Wel heb ik het gevoel dat het weer 2 dagen word opgeschoven en we de eventuele kankercellen, die er uiteraard niet zitten, meer tijd geven om vervelend te gaan doen. Maar goed, het is niet anders en de rotte gedachten die hieruit voortkomen blokkeren we maar weer en doen "gewoon" waar we goed in zijn en dat is overleven. Ja overleven is het juiste woord. Jullie nog veel plezier en wij overleven het morgen ook wel weer. Tot ziens en slaaplekker en waarschijnlijk tot morgen. Zoniet dan zondag of maandag.

Joost

8 opmerkingen:

  1. Ik heb een tip, misschien al wel eerder gemeld, misschien denk je wel... waar bemoeit ze zich mee...
    Maar David kon verrukkelijk poepen na een overrijpe peer op nuchtere maag....
    Who knows...
    xxx en een goed weekend...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Joost, en familie, jij ook bedankt voor het skype contact. Je hebt toch maar weer 3 krachtige vrouwen om je heen...super. Jullie gaan het met zijn vieren redden en wij alle 5 gaan dat mee maken. Nicole je bent een supermoeder, en meiden jullie zijn schatjes en joost , ja wat zal ik eens zeggen.......ehm......jij bent een supervader en goeie vriend.
    Dikke knuffels uit Rhenen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wonderlijk toch dat je zo fijn kunt praten met Rhenen. Stelt "recht voor z'n raap vragen" zeg je! En .. belangrijker voor mij: "jij geeft antwoord!" Ik ben er blij mee, lotgenoten weten -zonder woorden- wat jullie voelen. "Zij" kunnen ook de vragen stellen die je omgeving hier wel "wil" maar niet "durft" te stellen! En buiten je "schrijven" is "praten zó belangrijk en dan maakt mij niet uit met wie, àls je maar praat.
    Ik ken hen niet, maar ook ik ben blij met ze!!!
    Dank je wel Rhenen!!!!
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  4. he die joost, je hoeft ons niet te bedanken voor het luisterend oor omdat ik weet dat jullie het zelfde doen, maar toch bedankt. als ik het goed heb zijn de medicijnen 0,26 cm groot.
    maar het schiet weer eens niet op dat de de bestraling weer is uitgesteld,krijgen de meiden toch hun zin, kunnen elkaar misschien toch woensdag ff zien.
    groetjes van een luisterend oor uit rottjeknor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. moet je al z,on kl.. chemo slikken en dan ook nog bijwerkingen krijgen alsof het al niet erg genoeg is hoop dat ze vandaag al is het maar een beetje kan poepen ja dat roos een pracht meid is dat was al bekend knap dat ze naar school gaat het is voor haar mischien nog wel het moeilijkste om de mensen waar je zo veel van houd zo verdrietig te moeten zien en niet heel ff nee net wat je zegt al 3 jaar HET IS EEN SUPER MEID ik ben super trots op haar en nicole kan zo de zorg in iedereen zal wel zeggen ja je moet wel maar moet toch wel heel moeilijk zijn extra kus voor jou nicole een rustig weekend kus en liefs jo xxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop dat het voor Fleur niet al tè vermoeiend gaat worden. Heel veel sterkte maar weer alle 4 en `n prettig weekend (voor zover mogelijk!!)

    tante Jopie en Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. sabine, sander thym en tess2 oktober 2010 om 23:14

    http://www.animatieplaatjes.nl/plaatjesS/sterkte25.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
  8. sabine, sander thym en tess2 oktober 2010 om 23:15

    Ik hoop dat jullie m kunnen openen, was in ieder geval goed bedoeld maar ben niet zo goed met computers zoals je weet. Kussssssssss

    BeantwoordenVerwijderen