zaterdag 2 oktober 2010

Wat is een chemodip

Zo, chemo nummer 1 van de 3de kuur zit er helemaal in en dat betekent 3 weken rust. Nu hopen we maar dat de chemodip meevalt. Voor de mensen die niet weten wat ik bedoel is hier een korte beschrijving van de chemodip.

Als Fleur klaar is met een kuur werk de chemo nog even door. De kankercellen worden door de chemo onderhanden genomen, maar ook de goede cellen.  De rode en witte bloedcellen zullen netzoals de rode bloedplaatjes een oplazer krijgen. Dit betekend dat haar weerstand lager zal worden. Ongeveer 10 dagen na de laatste gift is het dieptepunt. Na deze tijd zal het lichaam zichzelf weer herstellen.

Probleem is alleen dat het lichaam niet de kans krijgt om zich volledig te herstellen, want de volgende chemo ligt alweer klaar. Als die er dan weer in gaat krijgt het lichaam dus weer een optater en moet het zich weer herstellen. Dit ritueel word bij Fleur de komende tijd heel vaak herhaalt en de kans op een infectie of een bloedtransfusie word dus steeds groter. Hieronder word het doormiddel van een tekening weergegeven wat ik bedoel.


Het tekeningetje heb ik van internet afgepulkt, maar de omschrijving is van mijzelf. Ik ben geen oncoloog of dokter, maar dit is zoals ik het begrijp en heb meegemaakt. Om jullie geheugen even op te frissen en te laten weten wat er gebeurt met een te lage weerstand is hier de link naar Delft. http://joost-nicole.blogspot.com/2009/10/weer-een-aantal-treden-naar-beneden.html

We gaan er vanuit dat het dit keer niet meer zover komt, want daar hebben we totaal geen zin. Ik hoop dat de omschrijving enigsinds wat duidelijkheid geeft en wil nogmaals zeggen dat wat er staat, is zoals ik het begrijp. Jullie nog een hele fijne zondag en geniet van het weer. Diegene die in het najaarazonnetje gaan zitten smeren zich uiteraard in en voor diegene die gaan BBQ-en eet smakelijk. Slaaplekker en tot morgen, overmorgen of overovermorgen.

Joost

7 opmerkingen:

  1. Kom op hè, maar ondanks dat het niet zal meevallen, gaan we uit van het goede en dat is "positief" blijven denken!!
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat z.on lichaampje te verduren heeft onvoorspelbaar hoop alleen dat ze geen chemo dip krijgt laat het nu is mee mogen vallen voor haar en voor jullie ze heeft al genoeg dips moeten hebben dat is wat ik voor deze week wens prettige zondag kus jo xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben alleen maar blij dat je het schrijft zoals jij het begrijpt, en misschien zelfs meer hoe je het meemaakt. (al is niet meemaken nog steeds het beste, maar ja....)

    Als dit blog door een oncoloog geschreven zou worden, dan denk ik dat deze simpele ziel snel zou moeten afhaken omdat ie het niet meer snapt.

    Oh, en de tekening is ook handig. Ik pakte vroeger ook altijd een stripboek voor de plaatjes maar heb de tekst zelden gelezen hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey,
    dat heb je weer heel goed omschreven!
    heel duidelijk, veel sterkte Fleur! hopelijk wordt de dip niet te diep.
    En Roos heel goed van jou dat je zo je best op school doet,moet je heel trots op zijn!
    En Joost en Nicole voor juliie: jullie zijn super pappa en mama. wat en hoe jullie dit doen!!! ik heb er eigenlijk geen juiste woorden voor......
    dikke kussen vanuit Voorschoten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Joost,Nicole Fleur en Roos,
    Na een weekje (werk)vakantie op camping,ben ik weer terug. Wat is er toch weer ontzettend veel gebeurd bij jullie. De mal maken voor de bestraling.Fleur heeft haar angst opzij gezet, en zich ontzettend dapper gedragen. Dan deze heftige chemo en de bestraling die woensdag gaat beginnen.Roos die zo goed haar best doet op school. Nicole die de verpleging van Fleur zo fantastisch doet. En jij Joost die alles zo duidelijk en van uit je hart omschrijft, zodat wij als leek het ook kunnen begrijpen en met jullie mee kunnen leven. Blijf zoals je bent!
    Voor volgende week, heel veel sterkte en liefs,
    Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Joost,

    En toch.... hoe naar het klinkt.... hoe dieper ze dipt en dus in aplasie komt, hoe harder de kkkkkkkkcellen worden aangepakt.....
    Wil ik dit zeggen? Neejjjjjj.....
    Pffff....
    Sterkte allemaal......
    Heb 4 Kikabeertjessleutelhangers klaarliggen voor jullie, mail me please jullie adres....
    xxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hou je meisje goed in de gaten tijdens de dip ,is het enige wat ik kan zeggen en oja ga op je gevoel af. Dikke kus esmee

    BeantwoordenVerwijderen