dinsdag 14 juni 2011

Het is best wel zwaar......

En zo zijn er weer twee dagen verstreken. Een dag bloggen twee dagen rust, een dag bloggen en weer twee dagen rust. Het lijkt wel of ik mijn schema heb aangepast. Nou geloof het of niet, maar niets is minder waar. Het schema wat we hadden is alleen veranderd. In ons hoofd zijn meer met de dood bezig dan ooit tevoren. Dit is zwaar, maar het gevoel dat we nu eindelijk iets voor onze lieverd kunnen doen geeft ons toch een fijn gevoel. Fijn is misschien niet helemaal het goede woord, maar er schiet zo snel niets anders in mijn hoofd.

Het klinkt allemaal erg vreemd en de sommige zullen wel denken dat we zo zachtjes aan lijp worden, maar na twee jaar niets te kunnen doen is het toch wel fijn dat we nu iets kunnen doen. Het zijn niet de dingen die ik 3 jaar geleden had bedacht, want ook Nicole, Roos en ik wilde dolgraag haar huisje opknappen waar ze zou gaan wonen als ze volwassen was. Probleem nu is dat dat niet meer gaat lukken en we blij zijn dat we dit soort nare zaken toch voor haar kunnen doen. Met nare zaken bedoel ik dus alles omtrent die rotte dag die eens gaat komen.

Mijn huisarts verwoorde het wel erg mooi vond ik. Wij hinkelen op twee benen tegelijk. Het ene been is het been waar we graag op willen blijven staan en het andere been is het onvermijdelijke. Het gevoel dat we op het verkeerde been terechtkomen wordt toch wel duidelijker. Ze ziet er nog steeds goed uit, vreet als een boodwerker en doet echt van alles. daar ligt het dus niet aan, maar als ze in bed op haar buik gaat liggen voelt ze wel die gore vuile tering bult.

Sorry voor de taal maar dat verschikkelijke gore kut ding groeit. Hoe groot het nare ding nu is dat weet ik niet, maar het groeit.  Hij doet gelukkig geen zeer, maar ze heeft er wel hinder van en dat alles maakt me intens verdrietig. Ik ben niet van het huilen, maar je moet eens weten hoe machteloos je jezelf kan voelen als je de kleinste moet troosten terwijl ze de woorden niet weet te vinden, maar met je vrouw in bed liggen terwijl die ligt te snikken en niet weet hoe ze de toekomst moet invullen valt ook niet mee. Nee, ik heb het getroffen en de eerste die nog eens durft zegt dat dit allemaal een bedoeling heeft krijgt direct een beuk op zijn bek.

Nou dat gaat lekker. Nogmaals sorry, maar ik voel me nu "gewoon" even rot. Morgen of zometeen als alles weer is gezakt komt er misschien weer eens een normaal blogje. Nou ja....normaal, ik ben vanaf nu dagelijks bezig met het kistje dus het is maar wat je onder normaal verstaat. Ik heb drie dagen lang het kistje in mijn bedrijfsauto gehad en heb hem zelfs meegenomen naar mijn werk. Er lag wel een dekentje over, maar het idee was wel erg raar. Vandaag is hij op de plek aangekomen waar hij hopelijk nog heel lang kan blijven staan en ben die mensen ook eeuwig dankbaar dat ik daar op mijn gemak de dingen kan doen die nog moeten gebeuren. Ook heb ik vandaag een ander timmerbedrijf benaderd en gevraagd of ik daar eventueel de laatste dingen kan maken. Dit was ook geen probleem en ben ook blij dat ik daar "gewoon" alle machines kan gebruiken die nodig zijn.

Zo en op deze manier zijn we weer een lekker blog rijker. Morgen hebben we nog een hoop niet leuke dingen te doen, maar daar val ik jullie nu niet mee lastig. Waar ik jullie wel mee lastig val is het feit dat iedereen maar eens moet leren genieten. Genieten van het leven en doe het nu maar, want voordat je het weet sta je tot je oren in de stront en uit ervaring kan ik melden dat het daar niet echt leuk is. Weltrusten allemaal en wie weet tot morgen ennne.......mag dit niet lukken dan tot overmorgen of overovermorgen.

Het laafje

25 opmerkingen:

  1. Mag ik dan na jou slaan ? Kan die opmerking ook niet meer horen....

    Veel liefs van ons en voor morgen , wat het ook moge zijn , hoofd naar boven !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil ook meppen! Mijn (erg gelovige) collega zei me ooit dat God hier een bedoeling mee heeft en dat we er "rijker" van werden....
    Ik zal je het vervolg op deze opmerking besparen.....
    Het enige wat ik zeker weet is dat ik die godvergetenkuttumoren haat vanuit het diepste van mijn hart. Ik kan er eigenlijk alleen maar om vloeken.
    En als ik je blog lees, dan gaan mijn tranen weer.....Sterkte voor morgen!
    Ik omarm jullie alle4!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lieve schatten

    Kan alleen maar zeggen dat ik het volkomen met je eens ben. En zeggen dat we veel aan jullie denken .
    Diik knuf
    ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. sander,sabine,thym en tess14 juni 2011 om 23:46

    Kan jullie alleen maar weer sterkte wensen meer woorden weet ik helaas niet, succes voor morgen wat t ook is!! dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sommige mensen moeten gewoon hun kop (!) Houden! !!
    Zo! !!!! Wat jullie allemaal door moeten maken is ongelooflijk zwaar. .... ik heb echt respect voor jullie!!liefs, naat

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Allevier,

    Alleen maar respect voor jullie,RESPECT, RESPECT RESPECT, meer kan ik niet zeggen, ja dat ik van jullie allevier heel erg veel hou.
    Dikke Kus Hank.
    En laat de domme antwoorden en gezegdes om je heen vallen en probeer er boven te staan, we zijn tenslotte allemaal maar mensen, en die zijn soms HELEMAAL NIET LEUK.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hele dikke kus!!!!!

    Eus Els en de kids

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pfffffff. Of je nou hinkelt of niet, elke dag die voorbij gaat is er een dichter naar de dag die we niet willen.
    "Het is best wel zwaar"... lieve zoon, het is niet best wel zwaar, het is "LOODZWAAR".
    Vroeger zei mijn moeder tegen mij -toen jullie nog heel klein waren- "kind geniet ervan, want het is zó voorbij". Ik weet ook dat ik toen dacht: "ja, dat doe ik ook, maar ik kan toch niet de hele dag HOERA lopen roepen!"
    Geniet ervan. Ik heb ervan genoten, van jullie alle 3. Mijn moeder had gelijk, het is zó voorbij, alleen klinkt dat bij jullie wel heel wrang. Zó -als bij Fleur- had mijn moeder het waarschijnlijk niet bedoeld.
    Geniet van het leven, geniet van het "zijn", mooie kreet, maar .. hoe doe je dat? Daar is moed voor nodig, veel moed en die hebben jullie! Lieve zoon, heel veel sterkte en.. komop, jullie (en wij) zullen wel moeten want er is gewoon geen keus. Pffffffff.
    XXX mama

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Joost,
    Ik lees je blogs bijna dagelijks, ik heb al eerder een reactie geplaatst. Ik ken jullie niet maar vriendinnetjes van mijn dochter kennen Fleur wel (van school waar mijn dochter ook op heeft gezeten, nu niet meer ivm verhuizing). Heb het gevoel dat ik jullie door jouw blogs wel leer kennen. Waarom zeg je sorry voor een sombere blog? Het is onmenselijk zwaar voor jullie en jullie zijn zo sterk! Respect en bewondering heb ik voor jullie!!!! Heb de film 'komt een vrouw bij de dokter'3x gezien (boek 2x gelezen) en als de moeder afscheid moet nemen van haar dochter..... bij jullie is het over een tijd andersom.... daar moest ik aan denken tijdens de film. Zo hard!!! En als je in je blog zegt dat degene die zegt 'het zal een bedoeling hebben'wat voor bedoeling in godsnaam dat een meisje van 11 jaar in haar bloei van haar leven kanker krijgt????? wat voor bedoeling heeft dat? ja verkoop diegene alsjeblieft een klap op zijn of haar bek groetjes Jacq

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inderdaad wat je moeder schrijft Joost is helemaal waar (onze moeder) zei dat altijd.
    Dit soort uitspraken van ouders vergeet je niet gauw. Zo zei onze vader(pappa) over sterven altijd, "Als je oud ben dan MOET je en als je jong bent dan KAN je".....Wat een waarheden !!
    Sterkte jullie maar weer.

    Liefs van ons,
    tante Jopie en Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is zo oneerlijk!
    Als ik jullie 's ochtends over het schoolplein zie fietsen, zien jullie er zo normaal uit... Maar dan die tragedie die er achter schuilgaat... Ik weet gewoon niet meer wat ik moet zeggen/schrijven; alles lijkt al gezegd en geschreven.
    Toch nogmaals: diep, diep ontzag voor hoe jullie hiermee omgaan!(Ik weet niet of ik er zó mee om zou kunnen gaan.)

    Heel veel liefs en knuffels van ons allemaal!
    Elsbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geloven in God doe ik al heel lang niet meer. Waarom, waarom zou God als die al bestaat al die onschuldige kinderen ziek laten worden, hen dingen laten meemaken die volwassenen (soms) lichamelijk en geestelijk niet eens aankunnen en erger nog, laten sterven. Sorry voor alle gelovigen, maar dat kan er bij mij dus echt niet in.

    Ook ik heb dus maar al te vaak die opmerking te horen gehad en reageer daar dus vrij agressief op, want er is niets maar dan ook helemaal niets wat kinderkanker vergoeilijkt.

    Wanneer je een nachtmerrie hebt kun je met kloppend hart wakker schrikken en zodra je echt wakker bent dringt het tot je door dat je het maar gedroomd hebt en keert de rust terug in je. Jullie nachtmerrie gaat 24 uur per dag door en dat vreet. Dan nog kunnen genieten is bovenmenselijk, maar deze vorm van genieten is anders. Anders, omdat je nu weet dat het leven eindig is en dat lieve mensen is het verschil met degenen die zulks vreselijks (nog) niet op hun pad gehad hebben....

    Sterkte.... en Joost, jij, jullie 4tjes doen het allemaal prima. Anderen moeten maar zien of ze zich in zo'n situatie staande kunnen zien te houden.
    Liefs van een survivor....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey neef,

    Hoe makkelijk ik ook klets, zo moeilijk is het soms om hier een reactie te plaatsen. Waarom? Ik denk omdat ik niet voel wat jullie voelen. En hoe moet je reactie geven op iets waar je niet of nauwelijks verstand van hebt?

    Ik denk dat de woorden "het zal allemaal wel ergens goed voor zijn" ook gebruikt worden uit onmacht. Niet weten wat anders te zeggen en de hoop dat het niet voor niks gebeurd. En ja, ook ik heb die woorden wel eens in de mond genomen.

    Ik weet dus nu wat me te wachten staat als ik weer eens op de koffie kom, maar laat me er niet door tegenhouden.

    Meteen zie ik in de reacties ook het geloof weer terugkomen. Ook hier grijpt iedereen om zich heen naar iets wat rust geeft. Waar de één alle geloof in een god verliest zoekt een ander daar juist de rust. Een discussie die jaren zal duren en nooit uitgesproken zal worden. Hier laat ik een iedere in zijn waarde. Niemand weet wat waar is en als iemand steun en rust vind door wel of niet te geloven, dan is daar niks mis mee lijkt mij.

    Een stuk tekst welke mij nu wel te binnen schiet komt uit de musical Aïda.

    "Is dat allemaal bedacht,
    en door wie dan en waarom?
    Staat het ergens in de sterren,
    gaat het zo buiten ons om?
    Zijn wij niets dan wreed vermaak,
    van een harteloze god?
    Die ons het paradijs laat zien,
    dan moet het weer op slot!"

    Vragen die nooit beantwoord zullen worden en ik stop dan ook met het zoeken ernaar.
    Ik laat de wind de vragen meenemen en de zon mijn gezicht verwarmen en "GENIET"

    Dikke knuffel uit Borculo,
    Je neeffie.....!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Toen met Pasen hier Hosanna werd gezongen heb ik verzocht te stoppen. Zolang God kinderen niet volwassen laat worden hoef je er bij mij niet mee aan te komen.

    Natuurlijk bedoeld iedereen het goed als er iets wordt gezegd maar soms heb je er minder dan niets aan.

    Jullie volgen je gevoel bij de dingen die jullie doen en beslissingen die jullie nemen. Blijf dit zeker doen. Het kan dan nooit verkeerd zijn.

    Zo vaak gezegd maar nogmaals..... Jullie zijn super!!!

    Heel veel liefs Ronald, Anissa en Sepha

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een 'gewoon' meisje van 11 doet de handstand, Fleur kan dat niet
    Een 'gewoon' meisje van 11 wil later fotomodel worden, Fleur wil zo lang mogelijk blijven leven
    Een 'gewoon'meisje van 11 doet entreetoetsen,
    Fleur doet ze ook maar redt wss de middelbare school niet
    Een 'gewoon'meisje van 11 maakt logeerplannen voor de kerstvakantie
    Fleur hoopt dat ze de kerst haalt
    Een 'gewoon'meisje van 11 heeft geen diabetes en kanker,
    Fleur heeft het allebei
    Een 'gewoon'meisje van 11 heeft als klein meisje mss 1 operatie meegemaakt bijv. amandelen,
    Fleur heeft de afgelopen jaren teveel operaties mee gemaakt
    Een 'gewoon'meisje van 11 is bang voor naalden
    Voor Fleur is het bijna 'gewoon'geworden
    Een 'gewoon'meisje van 11 moet mss 6 wkn in het gips na een valpartij
    Fleur heeft maar 1 arm
    Een 'gewoon'meisje van 11 heeft soms een nachtmerrie
    Fleur leeft al ruim 2 jaar in een nachtmerrie
    Een 'gewoon'meisje van 11 heeft kleding die ze hopelijk volgend jaar ook nog past,
    Voor Fleur is er misschien geen volgend jaar

    Daar moet ik aan denken bij mijn dochter van bijna 11 jaar. Was Fleur maar een 'gewoon'meisje van 11 Liefs Jacq

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Naomi van der Zalm15 juni 2011 om 14:58

    Lieve Joost, nicole en de kids,

    Het leven is raar, wij doen allemaal ons ding en denken natuurlijk heel veel aan jullie!Maar wat jullie moeten doorstaan is met geen pen te beschrijven en wij kunnen ons daar ook absoluut geen voorstelling van maken. Een kist voor je eigen kind maken, zo is het leven echt niet bedoeld! Diep, diep respect!!! Wij genieten natuurlijk van ons gezin, met alle kleine probleempjes!Maar niets in vergelijking met jullie! Weet dat jullie dapper,sterk, krachtig en ontzettend moedig zijn hoe jullie hiermee om moeten gaan. Kan alleen maar weer zeggen, hoop dat jullie nog een lange tijd met zijn viertjes is gegund en dat er nog vele mooie momenten komen. Hele dikke kus naomi

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hey hey,

    Nu begrijp ik wat je bedoelde! Maar dan ook inderdaad die zin dat het een bedoeling heeft!
    Ik weet nog dat we net afscheid hadden genomen van Nien dat ik toen ook gezegd heb dat als het een bedoeling heeft wat er op dat moment met ons gebeurde dat het een verdomd ku..e manier is om die bedoeling dan duidelijk te maken!!! En dat ik die manier ookop geen enkele wijze dan snap of wil snappen. Dit soort gebeurtenissen hebben geen bedoeling!! Ze horen eigenlijk gewoon niet eens te gebeuren!!!

    Ik heb ook eerlijk gezegd na het overlijden van Nien geen voet meer in een kerk gezet.... Ik vond dat als er een God zou zijn dat hij zo'n engeltje echt hier had moeten laten waar ze hoorde!! Ik had maar 1 engeltje en hij heeft er al zoveel!!! Ik vind hem behoorlijk egoistisch en dus echt een L..
    Sorry voor mijn taalgebruik.... maar ik meen het wel.

    Liefs en tot snel XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  18. oh joost ik voel zo wat jij nu voelt....het is zo zwaar....dikke kus voor jullie alle 4.
    Zeg wat je wilt zeggen , denk wat je wilt denken voel wat je wilt voelen en doe wat je wilt doen , niets is verkeerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoi Joost,

    Respect voor de woorden in je blog en hoe je iedere dag invult. Blijf schrijven wat je voelt, denkt en wil. Ik kan niet voelen wat jij voelt, maar je blog heeft absoluut uitstraling en impact.
    En dan is de opdracht van GENIET de enige juiste.
    Zal het iedere dag weer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is allemaal zo verdomde klote!!! En het enige dat wij kunnen doen is zeggen dat we aan jullie denken. Voor ons heel moeilijk, omdat we liever meer voor jullie willen betekenen, maar we weten dat we eigenlijk niks voor jullie kunnen doen. Dus bij deze, we denken ontiegelijk veel aan jullie alle 4!
    Dikke kus
    Daan, Dennis, Kevin en Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zoals in de film rabbithole werd gezegd tijdens een bijeenkomst waar ouders zaten die hun kind verloren hadden dat God hun kind weggehaald had omdat hij een Engeltje nodig had...reageerde een andere ouder "God kon toch alles creeeren...waarom heeft hij dan niet genoeg engeltjes gemaakt en moeten er nu kinderen voor sterven?

    Dat er mensen zijn die zulke opmerkingen maken is kut, maar ook wij hebben dit ervaren toen ons neefje van 11 overleed aan een hersenstamtumor. Vaak weten mensen niet wat ze moeten zeggen...simpelweg omdat zij niet in de shit staan zoals jullie en niet weten hoe te reageren. Zwijgen is nog erger, dus doen ze een poging en tja...dan komt het bij sommige rot hun strot uit.

    Denk aan jullie!
    Corry

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Alles is al gezegd heb er niets aan toe te voegen, enkel en alleen dat jullie kanjers zijn..ik veel aan jullie denk en ik intens met jullie meeleef!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Fleur had zich geen betere ouders kunnen wensen, en het is allemaal menselijk wat je schrijft. Je hoeft je er niet voor te verontschuldigen.

    Probeer elke dag als een cadeautje uit te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben ook een trouwe volger geworden van je blogs .
    Je beschrijft in simpele taal de ergste nachtmerrie van elke ouder .
    Door jou leer ik waar het in hetleven werkelijk om gaat .
    Respect voor jullie

    Moeder van 3

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Alleen maar een -KNUFFEL-
    Majella

    BeantwoordenVerwijderen