maandag 7 februari 2011

Het nieuwe schema

Zo mensen hier ben ik weer en zal dit keer even een blogje inelkaar knutselen over de tijd die we nog te gaan hebben. Om te beginnen zijn er een hoop mensen die denken dat we op 21 maart de laatste chemo krijgen en dan klaar zijn met de kuur. Logisch dat dat wordt gedacht, want dat geeft het schema ook aan. Om iedereen even uit de droom te helpen heb ik de hele handel even aangepast en het schema met 26 weken verlengt. Dit betekent dat er vanaf nu nog minstens 8 chemo's gegeven moeten worden. Ik schrijf minstens, want wat er gaat gebeuren als die weken voorbij zijn is nog niet bekend. Ik zal in het kort uitleggen wat er is afgesproken.


Normaliter duurt een kuur 26 weken en dan is het klaar. Dit is inclusief een tumorevaluatie. Als de tumor dan kleiner is geworden weten ze dat de chemo iets doet. Probleem nu is dat de arm is verdwenen dus ook de tumor. Ze kunnen dus niet zien of deze kuur aanslaat en kuren uit voorzorg dus 26 weken langer. Dit betekent dat deze derde kuur 52 weken, oftewel een jaar duurt. De kanker die Fleur heeft is ook niet waarneembaar in bloed. Mogen er toch uitzaaigen plaats vinden dan is de meest waarschijnlijke plek de longen. Deze longen worden dus goed in de gaten gehouden en eens in de zoveel tijd wordt er daarom ook een longfoto gemaakt.

De bijwerkingen van deze kuur is jullie ondertussen wel bekend. Als na die 52 weken blijkt dat Fleur deze kuur goed kan hebben is de kans groot dat ze er nog eens héél véél weken aanplakken. Waarom??? omdat ze niet weten wat er gebeurd als ze stoppen. Terwijl ik dit opschrijf lopen de rillingen over mijn rug en vraag jullie ook met klem om hier niet met Fleur, Roos, neefjes, nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes over te praten. Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is en als er nog vragen zijn horen we het wel. Tot die tijd plukken wij de dag zoals hij komt en proberen ook te genieten van ieder moment. Voor nu weltrusten en wie weet tot morgen, zoniet niet dan tot overmorgen of overovermorgen.

Het schemalaafje.

3 opmerkingen:

  1. He Joost,

    Goed dat je dit zegt, maar het valt me wel rauw op mijn dak..... wat een tijd dan weer....
    Sterkte voor jullie allemaal!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zat me idd vd week af te vragen hoe lang Fleur nog chemo moest hebben, maar dit is wel echt nog heel erg lang...schrok ervan.

    Sterkte!
    xx lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo Joost, da's een heel verhaal, niet de lengte maar wel de boodschap. Het is goed dat je dit verteld want hier sta je, als je niets met deze ziekte te maken hebt, gewoon niet bij stil.
    Wij denken idd "wanneer zou ze klaar zijn met deze chemo"?
    Wát een lange weg dan nog!

    Heel veel sterkte maar weer
    Jolanda.

    BeantwoordenVerwijderen