donderdag 28 april 2011

De twee uitersten.....

Al met al zal het een dag worden met twee uitersten. Het gesprek in het Sophia kunnen we denk ik in het mapje heftig stoppen en het schilderij in het mapje fijne en mooie dingen.

Een regel die ik gister in het tweede blog had geplaatst en tot mijn stomme verbazing had ik nog gelijk ook. Het gesprek in het Sophia was uitermate klote en dat is dan nog zachtjes uitgedrukt, maar daarintegen was de schildersessie met kunstenaar Otti een ervaring die we nooit meer zullen vergeten. Het was dus met recht een dag met twee uitersten. Of jullie zitten te wachten op het verhaal van Sophia dat weet ik niet, maar toch zal een groot deel van dit blog daarover gaan.

Het Sohia,

We moesten ons om 10 uur in het Sophia melden en bij aankomst werden we meegenomen en konden plaats nemen in het infectiekamertje. Niets bijzonders, maar in dit kamertje werd op 21 september 2010 wel het verband van haar arm afgehaald en zagen we voor de tweede kaar haar nieuwe korte arm. Het geen wat ik toen allemaal had gezien speelde vandaag razend snel in mijn hoofd weer af. Naast deze film kregen we in dit kamertje vandaag dus te horen dat het echt einde oefening is. Onze oncoloog, Inge van der Sluis, heeft zelf tegen Fleur gezegt dat ze haar niet meer beter kunnen maken. Dit is hard, heel erg hard en Fleur brak ook door deze woorden.

Het arme schaap moest huilen en iedereen was stil. Wat ze heeft gedacht daar zullen we nooit achterkomen, maar het idee alleen al dat iemand verteld dat je dood gaat dan kan het niet anders zijn dat je iets denkt. Ik zat naast haar heb er even beet gepakt en kon niets zeggen. Roos die ook mee was zat Naast Nicole en werd liefdevol door haar opgevangen. Toen alles en iedereen weer aanspreekbaar was ging de oncoloog weer verder.

We hebben het gehad over de chemo die haar leven kan rekken, maar hebben het ook over de bijwerkingen gehad die dat met zich mee kan brengen. Hier word je niet echt vrolijk en de kans dat we de chemo niet doen is vrij groot. We laten alles nog even op ons inwerken en zullen het er met Fleur op een later tijdstip nog even over hebben. Het is en blijft haar lichaam en wat ze ook beslist ik zal haar blijven steunen tot het einde. Naast deze geprekken hebben we het nog over tal van andere dingen gehad. Stuk voor stuk dingen waar ik het nu liever niet even over wil hebben.

OTTI,

Na het Sophiagebeuren gingen we schilderen. Dit werd gedaan in wassenaar, bij een oudklasgenootje van Nicole, Oscar Faase. Oscar oftewel kunstenaar OTTI is een knul van 38 jaar die in onze ogen prettig gestoord is en een glimlach heeft getoverd op de gezichtjes van mijn meiden. Missie geslaagd dus, maar toen stond er nog geen streepje of spatje verf op het doek. Hij heeft eerst even uitgelegd dat iedereen een kunstenaar is en dat je nooit fouten kan maken met schilderen. Kwasten gebruiken vind hij lastig, omdat je die dingen altijd moet schoonmaken en het erg lang duurd voordat het doek helemaal vol zit. Na de nodige uitleg was het zover en konden de kleine talenten gaan "studeren". Studeren is kliederen met verf en proberen je gedachten op een stuk papier te krijgen. Mislukt dit dan begin je weer opnieuw, opnieuw en opnieuw tot dat je weet wat je wilt maken en je de techniek onder de knie hebt.

Het grote "echte" doek komt dan op tafel en met behulp van OTTI zijn er uiteindelijk kunstwerken uitgekomen waar niemand had op gerekend. Werkelijk waar fantastisch en een blijvende herrinering die ons voor altijd aan deze fijne middag zal doen denken. De werken stonden lekker dik in de verf en moesten noodgedwongen daar blijven. Morgen gaan de meiden met nicht Sabine hem ophalen. Sabine heeft dit trouwens allemaal geregeld en willen haar via deze weg nogmaals bedanken voor deze verassing.

Wie we zeker ook willen bedanken is OTTI. Hij heeft belangenloos meegewerkt aan deze wens en heeft alle tijd genomen voor onze meiden. Als klap op de vuurpijl werd er ook nog even een mega tas gevuld met allerlei artikelen die nodig zijn om deze manier te kunnen schilderen. Na een paar dikke knuffels was het weer tijd om te gaan. Hieronder staan wat foto's, maar hoe het eind resultaat daadwerkelijk is geworden zien we als de doeken morgen droog zijn. Uiteraard maken we daar foto's van en zullen die hier ook plaastsen.











Al met al was het dus een vreemde dag met twee totaal verschillende dingen. De meiden liggen nu op bed en kijken alweer uit naar het volgende verrassing. Morgen is het tijd voor de Opkikker. Een organisatie die wensen in vervulling kan laten gaan. Wat Roos en Fleur gaan zeggen is nog onduidelijk en we kunnen alleen maar hopen dat de Opkikker in staat is om datgene wat er nog te wensen valt te verwezelijken.

Ennnne....sorry voor de reclame, maar voor wat hoort wat vind ik en kan niet meer doen dan de site van OTTI nogmaals te plaatsen http://www.ottiart.nl/
Het Laafje.

16 opmerkingen:

  1. tranen, kippevel...wat moet dat moeilijk zijn als je naast je meisje zit en haar verteld word dat ze niet meer beter kan worden...dat ze dood gaat...nog altijd kan ik niet begrijpen dat dit kan....dat zon mooi lief meisje, zo ziek is en dat er geen hoop meer is...afschuwelijk...
    Wat een keuze's moeten jullie nog maken, wel of niet verlengende chemo, je wilt haar zo lang mogelijk bij je houden maar hoe en ten kosten van wat....en hoelang is dan lang...
    En dan een hele bijzondere middag, ik zie mooie kunstwerken, wat fijn dat er toch gelachen werd en dat jullie dit wederom intens beleefd hebben..geweldig en wat een mooi herinnering zullen jullie blijven hebben aan deze middag...
    De opkikker is geweldig, ik wens jullie dan ook een mega fijne dag, ik zal aan jullie denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey,
    Wat een heftig gesprek zeg, en wat gaat er door die koppies heen???
    Wat moet dat moeilijk zijn, ook voor jullie om mee te maken en aan te zien..
    maar dan zie je s middags weer twee glimlachende bekkies,
    Met glanzende oogjes, ....wat hebben ze mooie werken gemaakt zeg!!!
    Twee kunstenaresjes !!!echt geweldig, wat zullen ze mooi hangen
    Thuis aan de muur......prachtige werken recht uit hun hart..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is 't leven soms toch oneerlijk!!!! Woorden heb ik er niet voor maar iedereen zal begrijpen wat ik bedoel! Wat een bericht om te vertellen, ben blij dat ik niet in de schoenen van de oncoloog sta! Wat een heerlijk beroep als 't kind beter wordt maar wat een vreeeeselijk beroep als je andere dingen te vermelden hebt. Ik weet trouwens zeker dat de kunststukken geweldig zijn geworden, al heb ik ze nog niet klaar gezien. Ben benieuwd. Dikke Knuffel Hank XXXXXXXXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve allemaal,

    Wat een heftig gesprek in sophia. Ik vond het wel heel bijzonder om die twee mooie meiden van jullie te zien bij Otti, wat een prachtige schilderijen hebben ze gemaakt en wat straalt er een kracht bij Fleur uit. Ik hoop en ik denk nog vele met mij dat Fleur zich nog heel lang zo goed mag voelen, en jullie nog een hele tijd van haar mogen genieten. Hoe gaat Roos met alles om, wat speelt er allemaal in haar koppie om en in die van jullie? Weet dat ik er altijd ben, en bedankt voor weer een hele mooie, indrukwekkende blog.

    Dikke x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En weer hangen mijn handen boven het toetsenbord..... wat kan en zal ik zeggen?
    Arme Fleur en jullie als je zoiets intens verschrikkelijks te horen krijgt uit de mond van je oncologe.....
    Jullie zijn een sterk en hecht team en weten/proberen de dag onmiddellijk om te zetten tot een positieve ervaring rijker: schilderen! En hoe!!!
    Deze kunststukken zullen meer waard zijn dan de oudste Rembrandts en van Goghs.....
    Ben benieuwd naar de wensen voor de invulling van de Opkikkerdag!
    Tot gauw....xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een dag! Wat een narigheid, wat een nieuws, wàs er maar nieuws, wat een plezier!
    Het leven is een vat met tegenstellingen.
    Wat moet er allemaal door dat koppie van Fleur heengaan, wat door die van Roos, wat door die van Nicole en wat door die van jou!!! En je wil niet weten wat er door de mijne heengaat.
    Ik kan wel weer zeggen: "kom op knul" maar het is zo dubbel, toch zeg ik het:
    Kom op knul, probeer van elkaar te genieten en dat gaat -gezien de foto's- echt lukken!
    Hou jullie staande alle vier, wij staan op de 1e rij achter jullie!
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Butterfly, diep respect voor telkens weer uw woorden.....wat moet het ook voor u moeilijk/verdrietig/oneerlijk en zo meer zijn om u kleinkinderen/kinderen zón verdriet te zien hebben en met hen deze weg te moeten gaan...
    heel veel sterkte, en echt...blijf staan op de 1ste rij achter deze fantastische mensen...
    diep diep respect.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het moet vreselijk zijn om zo'n definitieve uitslag aan te moeten horen, (Het laatste oordeel) Wás het maar een toneelstuk !!
    Maar dat het prachtige schilderijen gaan worden
    daar ben ik van overtuigd.
    Alle vier maar weer heel veel sterkte.

    Liefs tante Jopie
    en Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ricardo, ingrid en bo29 april 2011 om 10:11

    Lieve vrienden,
    Tegenstrijdig was deze dag zeker.
    Je wist dat het gesprek in het ziekenhuis heftig zoU zijn. Je houdt er rekening mee maar toch hoop je dat ze iets anders vertellen.
    De middag was daarentegen geweldig zo te lezen en te zien. Wederom een mooie herinnering en we kunnen alleen maar zeggen geniet met en van elkaar zoveel als het nog kan.
    Mama staat op de 1e rij achter jullie maar weet dat wij op de rij daarachter staan om te steunen zoveel als we kunnen.

    Dikke kussen

    Ricardo, ingrid en bo

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve allemaal, wat een sterk gezin zijn jullie er straalt veel liefde en kracht van jullie uit. En Joost die mooie verwoording van je gevoel heb je vast van je moeder, die schrijft ook zo pakkend. Ik wens jullie alle liefde, warmte en kracht toe om deze o zo moeilijke periode tegemoet te gaan en hoop dat jullie vele intense momenten samen beleven en nog veel meer mooie herinneringen gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve allemaal in de kring waarin jullie leven,

    Er zijn geen originele teksten te verzinnen in deze fase. Op afstand huilen en lachen wij met jullie mee. Isanthe kan gelukkig terecht in het Adamas inloophuis bij ons in de buurt. Even alle tijd om eruit te laten wat je wilt. Het is en blijft niet te bevatten wat jullie door moeten maken. Onrecht en oneerlijk. Geen antwoorden.
    Gelukkig is er wel heeel veel liefde. Ook vanaf ons veel liefde, kracht en sterkte voor jullie allemaal.

    heel veel liefs Isanthe en Hedwig

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik probeer me voor te stellen dat ik in jullie schoenen sta
    dat mijn dochter verteld wordt wat jullie dochter gister te horen kreeg ...
    Ik kan het niet , het maakt me bang en ik krijg er een knoop van in mijn maag
    Hoe moet dat dan voor jullie zijn
    Wat vreselijk is dit , heb er eigenlijk niet de juiste woorden voor
    Wederom heel veel sterkte voor jullie als gezin maar ook voor de familie en vrienden om jullie heen

    Moeder van 3

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We denken aan jullie!!
    Liefs Eus Els en de kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kusssss voor jullie alle4.... prachtgezin!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik heb er geen woorden voor
    het enige wat ik kan zeggen is STERKTE
    en wat een prachtige onbetaalbare schilderijen
    xxxx andrew en liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  16. xxxx
    Op de foto's van Sabine heb ik al de prachtige kunstwerken gezien.
    Heel veel sterkte voor jullie, het is niet eerlijk....
    Liefs Djoeke

    BeantwoordenVerwijderen