dinsdag 7 december 2010

En Roos hebben we ook nog !!!!!!!!!!!!!

Op donderdag 25 novemer 2010 schreef ik het blog Mijn hoofd loopt weer vol Het onderdeel Roos heb ik toen bewust overgeslagen, omdat ik daar toen niets over kon vertellen. In dit blog zal ik in het kort uitleggen wat er aan de hand is.

Al meerdere keren heb ik geschreven dat we ons op sommige momenten meer zorgen om Roos maken dan om Fleur. Wat er bij zo'n grietje van 9 jaar door het koppie gaat is voor ons nog steeds een groot raadsel. Wij als ouders wisten het uiteindelijk ook niet meer en stonden met onze rug tegen de muur. Eens in de zoveel tijd had ze al een gesprek met een kinderpsycholoog en we hebben ook besloten om naar een kindertherapeut te gaan. Wat een kinderpsycholoog doet is denk ik wel duidelijk, maar wat die therapeut doet niet. Roos krijgt hier een 1 op 1 behandeling en doormiddel van tekeningen en kleuren proberen we haar gevoelens naar boven te halen. Of jullie het geloven of niet, maar wat hier uitkwam was zeer bijzonder. Deze vrouw gaf ook aan dan ze volgens haar dyslectisch. Nu hebben we Roos het afgelopen 1,5 jaar al twee keer laten testen en de uitslag was dubieus. Nicole en ik hebben nog steeds onze twijfels of ze nu wel of niet dyslectisch is. De laatste citotoetsen van school zeggen dat ze weer achteruit is gegaan en dit was voor ons de druppel en hebben dus ook besloten om een second opinion te laten uitvoeren bij een ander bureau. Alle gegevens die we nu hebben liggen daar en we hopen op korte termijn meer te weten.

Spannend allemaal, maar wat ook erg spannend is is het volgende. Al enige tijd gaat Roos met tegenzin naar school. Elke dag is het een gevecht en uiteindelijk laten we haar 9 van 10 keer huilend of verdrietig achter. Als we haar dan weer halen en vragen hoe het was krijgen we meestal een niet bevredigend antwoord. Nicole en ik hebben lang gezocht naar een passende oplossing. Dit was moeilijk, maar we hebben besloten om ons kleine meisje naar een andere school te sturen. Het onderwijs wat ze krijgt word gegeven op de "Vrij School Zoetermeer". Deze vrije school bied de lestof op een andere manier aan en wij denken dat dit beter is voor Roos. 25 en 29 november hebben we wat gesprekken gehad en vandaag was het de beurt aan Roos. Ze heeft haar juffie gezien, moest wat vragen beantwoorden en heeft wat oefeningen gedaan. Erg spannend allemaal, maar ze vond het wel leuk.

Eenmaal thuis heb ik haar huidige school ingelicht over de situatie. De twee scholen nemen nu nog even contact met elkaar op en als het goed is horen we aanstaande vrijdag of Roos is aangenomen of niet. Roos heeft erg veel zin in en we kunnen alleen maar hopen dat het goed uitpakt. Omdat school het nu weet is het voor Roos ook wat fijner. De last die ze twee weken met zich meedroeg kan ze nu omzetten in woorden. Tegen haar vriendjes en vriendinnetjes zegt ze netjes dat ze "misschien" naar een andere school gaat.

Nogmaals mensen, er is nog niets zeker maar de kans is groot dat het doorgaat. Mag het niet doorgaan dan moeten we met de huidige school om de tafel gaan zitten en naar een goede oplossing zoeken. Tot die tijd doen we waar we goed in zijn en dat is afwachten en hopen. Tot over 1, 2 of 3 weken.

Laaje Joost

8 opmerkingen:

  1. Dan gaan wij voor Roos duimen dat het goed uitpakt en dat ze op de andere school mag gaan beginnen! Soms doet een verandering wonderen!
    Succes met afwachten.
    Liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aloha. Ik reageer niet dikwijls, maar nu moet mij iets van het hart:
    1. Ik ben blij dat jullie niet zomaar aannemen dat Roos dyslectisch is. Het is een van die "moderne" stoornissen, die te pas en te onpas op kinderen worden geplakt, zoals ADHD, AHD, Schizofrenie, autisme en weet ik wat voor -ismes nog meer. In de meeste gevallen klopt er helemaal niets van, en zou een beter/verder/diepgaander/regelmatiger onderzoek, aan het licht brengen dat er helemaal geen stoornis is, maar dat jullie dochter lijdt onder de strijd die Fleur voert.Kinderen weten en voelen veel meer dan ze zeggen! Met andere woorden: als Roos Dyslectisch is, dan ben ik het ook! Eigenlijk treurig dat men niet verder komt dan de conclusie/veronderstelling "een stoornis" (wat natuurlijk altijd kan, maar ja...daar gaat wel een langdurig maandenlang intensief onderzoek aan vooraf...), en veel te weinig stil staat bij wat Roos nu eigenlijk allemaal in haar geest ervaart (en das heel wat, en niet allemaal vrolijkheid). Men (de professionals) zou meer aandacht moeten besteden aan wat Roos emotioneel ervaart, ipv middels zinnetjes en testjes een hersenprobleem te duiden! Laten we eerlijk zijn: Hoe kan Roos in vredesnaam concentratie opbrengen op school? Ze wil gewoon bij alles thuis betrokken zijn, vol angst, maar met veel saamhorigheidsgevoel en liefde! Roos zou pas dienen te worden onderzocht als ze NERGENS last van zou hebben!Het mag raar klinken maar: Roos heeft geen dyslexie!!
    2. Ik ben ervan overtuigd dat Roos zich op de vrije school veel beter gaat voelen. Natuurlijk moet ze daar ook leren, maar omdat het onderwijs meer gebaseerd is op het individu en het gedachtengoed van de Antroposophie ( waarin de mens als geheel wordt gezien; geest/ lichaam, en niet slechts als een voortbrengsel van de evolutie), zal ze zich veel veiliger voelen en geborgen, en van daaruit gemakkelijker leren.
    Mijn kleinkids zitten ook op de vrije school, en gaan elke dag met vreugde naar de lessen.
    Roos: ten thumbs up!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gaat er om dat Roos zich gelukkiger voelt (al zal dat -gezien jullie thuissituatie- niet meevallen). Feit is: het gaat niet op school dus moet er wat gebeuren.
    Als Roos niet in het kader van een school past, moet je zoeken naar een waar ze -hopelijk- wel in past en dat hebben jullie gedaan.
    School A, B of C dat maakt dan niet uit.
    Goh, wat lijkt ze op jou -als kind- Joost.
    Sluit me verder aan bij Opa Rauwkost!
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi lieve Roos en de rest ,ja ik ben het helemaal eens met de berichtjes hier boven.Ik denk dat het haar goed zal doen helemaal iets nieuws en dat ze zich in iedergeval gelukkiger zal voelen,lieve schat we duimen!!!!xxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. veel succes op je nieuwe school Roos, jullie krijgen ook een heel fijn gebouw met een prachtige speelomgeving, wij wonen er vlak naast..:)
    groetjes, Yvonne (moeder van Kyara)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lieve allemaal

    Wij denken dat roos ook heel veel plezier op de vrije school zal hebben. Bo is er 8 jaar lang met heel veel plezier naar toe gegaan en zit nu op de vrije school den haag .
    Ze kijken inderdaad niet in hokjes maar naar het kind .
    Zal duimen dat ze er naar toe kan gaan in het nieuwe gebouw.
    xxxxxx

    ingrid en fam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Lieverds

    Zit ook midden in een soort gelijk proces maar mij is gezegd dat ik uitmaak waar mijn kind uiteindelijk naar toe gaat, dus is het niet aan jullie om de beslissing over school te nemen en niet de school???
    Hoop in ieder geval het beste voor Roos.

    Dikke kus sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi allemaal,

    Ik hoop dat Roos zich op haar gemak zal voelen op haar nieuwe school. Ik heb ook op de vrije school gezeten (zo a- antroposofisch als wat geworden haha) MAAR wel een super fijne school. Voor Midas ook nog gekeken ooit, was niet eens gek geweest, hij was er wel een kind voor! Hij zit nu ook op een superklein bertrokken schooltje en daar ben ik nu wel reteblij mee !

    Veel plezier Roos!!

    BeantwoordenVerwijderen