maandag 4 juli 2011

Waarom????..........Daarom!!!!

Maandag 4 juli 2011, 7.34 uur. De dames liggen nog op een oor en ik zit beneden met een bak koffie te staren naar een leeg laptopscherm. Voor de zoveelste keer weet ik niet wat ik moet schrijven, maar toch moet het. Waarom???

Op 4 september 2009 kregen we telefonisch te horen dat Fleur kanker had en dat betekend dat we nu exact 667 dagen verder zijn. 667 dagen mensen, het lijkt weinig, maar als ik terugkijk wat wij in die dagen hebben meegemaakt is dat denk ik niet misselijk. Chemo's, gesprekken, spoedopnames, slapelozenachten en operaties zijn maar een paar kleine voorbeelden. Eigenlijk hebben we "gewoon" 667 klote dagen achter de rug. Vanaf dag 1 dacht ik elke dag aan de dood, maar de hoop dat alles goed zou komen stond als een paal boven water. Het Sophia had immers chemo's en naar horen zeggen was dit een van de betere ziekenhuizen. Vol goede moed sloegen we een weg in met een toen nog onbekend eind. Fleur moest beter worden en dat was het enige dat telde. We hebben het rubber van de banden gereden, enorm veel liters benzine verbruikt en hebben alles gedaan wat nodig was om die kanker om zeep te helpen. Het kindje heeft pijn, héél veel pijn, gehad en waarvoor......achteraf voor janlul, want die achterlijke kutkanker is te sterk en gaat het winnen van onze kleine meid.

In die periode, van rondvliegend rubber, hebben wij als gezin wel wat klappen gekregen en hebben door al die narigheid wel leren genieten. Dit genieten lukt niet altijd, maar de keren dat ik geniet dan voel ik me erg prettig. mezelf prettig voelen wil niet zeggen dat ik alles vergeten ben. We weten dondersgoed wat er gaat gebeuren, maar om nu in een hoekje te gaan zitten wachten, nee da's niets voor ons. Wij hebben geleerd om, ik denk de zwaarste periode van het leven, te genieten van het leven. Dit genieten gaat niet zonder slag of stoot, dat geef ik toe, maar we doen ons best om er iets van te maken. Op dit moment voel ik me dus prettig wat inhoud dat in mijn hoofd alles redelijk rustig is en alles netjes is weggezet. Het is in mijn bovenkamer dus eigenlijk opgeruimd. Heerlijk die rust, maar de kans dat die stellingen over een uurtje in elkaar zakken als een kaartenhuis bestaat ook. Hier denk ik dan meestal niet over na, want ook dat heeft geen zin. We leven nu en genieten dus ook van het nu.

Naast al die onzin van hierboven speelt het weer ook een grote rol. Die grote gele knakker hoog aan de hemel straalt alleen maar warmte uit. De mensen zijn daardoor beter gemutst en overal om je heen zie en hoor je kinderen schreeuwen. Wat wel zuur is, is dat er veel mensen om ons heen vertrekken richting het buitenland voor hun welverdiende vakantie. Iets wat wij vroeger ook elk jaar deden. Vouwwagen achter de koets en rijden naar een omgeving waar je graag wilt zijn. Vorig jaar konden we niet ivm met de chemo's en dit jaar kunnen we niet ivm de situatie. We durven simpelweg niet meer. Je zal net zien dat wij ergens zitten en het het helemaal fout gaat. Toch mogen wij niet klagen, want we gaan toch nog weg. We blijven wel in Nederland en gaan zonder vouwwagen, maar we gaan wel. De eerste keer gaan we naar een boerderij en de tweede keer gaan we een weekje in een Centerpark huisje zitten.

Nou nou, het is weer een blogverhaaltje van drie keer niets geworden. Toch was het even nodig, omdat het het erg belangrijk voor ons is om op te schrijven over wat we zien, voelen en meemaken in deze tijd. Er zijn veel dingen die we vergeten en maken in een week ook erg veel mee. De vraag waarom ik dus blog in een periode van afzien en genieten mag duidelijk zijn......Daarom!!!!!

Laafje

16 opmerkingen:

  1. Fijne vakantie kanjers!!!! En ik hoop voor jullie dat die gele knakker regelmatig zal schijnen aankomende weken.

    Hoewel het een schrale troost is denken wij wel altijd aan jullie en hopen wij dat de tijd die jullie nog krijgen met z'n vieren een mooie tijd is waarbij die donkere wolk boven jullie hoofd soms even iets minder donker is.

    Wij zullen een oogje in het zeil houden als het gaat om jullie huissie wanneer jullie weg zijn. Dus ga en geniet!!!!

    Dikke knuffel van de buurtjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lieve mensen ik hoop dat jullie een hele fijne vakantie hebben, met veel zon en vrolijke gezichten, genieten doen jullie zeker daar ken ik jullie nu wel goed genoeg voor, door jullie web, wij denken ook veel aan jullie, en joost je blog is nog steeds zeer dierbaar, je bent gewoon jezelf, en dat zijn veel mensen verleerd, dus blijf lekker van je afschrijven, en blijf wie je bent , gewoon een moord vent.
    gr. helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is ook zo oneerlijk! Dat Fleur al die narigheid heeft ondergaan met het doel beter te worden; en het heeft niets geholpen! Onbegrijpelijk!!!
    Begrijp me niet verkeerd maar weet je, kanker is geen strijd want als dat zo was, dan won Fleur (met vlag en wimpel), met haar instelling en doorzetingsvermogen. Het is een ziekte, een ontzettende kut, klote ziekte (sorry). En daar genees je van of niet..... Maar strijden, nee. Want strijdvaardig is Fleur en zijn jullie. Daar ligt het echt niet aan!
    Geniet van de zon maar vooral van jullie mooie gezin.
    Liefs, Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Joost,
    Blijf van je afschrijven, zoals je zelf al aangeeft geeft het je (even) een opgeruimde bovenkamer en dat is alleen maar heel erg fijn. MAAR niets van wat je schrijft is 3x niets, het zijn jouw gedachten en gevoelens en daar hebben wij als lezer alleen maar heel veel eerbied en respect voor.

    Jezelf kunnen (mogen!) zijn is iets wat heel veel mensen verleerd hebben, maar is ook iets wat velen niet durven, bang dat ze aangezien worden voor zeur/aansteller etc.
    Ik was ook heel lang 1 van hen en wat heeft het me gebracht? Totale overspannenheid, want jezelf groot (moeten) houden voor de buitenwacht werkt niet.
    Dus Joost, wees en blijf in godsnaam jezelf en bega niet dezelfde "fout" die mijn ouders en ik gemaakt hebben.

    (Kinder)kanker bestrijden is een hele grote strijd die gepaard gaat met heel veel ziekzijn, pijn en verdriet bij zowel het patiëntje alsook haar/zijn familie, maar om dan na al dat vechten het alsnog het te moeten afleggen tegen dat monster voelt wel heel erg wrang..... Waarom toch??? Dat is iets wat ik me al heel erg lang afvraag, maar waar ik geen antwoord op kan vinden.

    Nu is het zomer, tijd van warmte en vrolijkheid, ook voor jullie, want lieve mensen, het maakt niet uit waar je bent. Of je nu ver weg zit of in een boerderij of Center parcs in NL! Genieten van elkaar kun je immers overal.....

    Ik wens jullie dan ook een prachtige zomer met veel zon en warmte en hoop zo dat Fleur zich nog heel lang "goed" mag voelen...
    Heel veel liefs en sterkte van een survivor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve zoon,
    Elk mens is wie hij is en dat is goed. De een is wijs, de ander is dom maar ze hebben allemaal uitspraken. Ieder mens zegt of doet soms dingen waar je de ander mee kwetst, dat is -denk ik- onvermijdelijk.
    De ene keer zul je dat beter kunnen handelen dan de andere. Iedereen kan zeggen wat hij wil, maar Fleur moet het ondergaan en jullie hebben de -moeilijke- taak om het haar zo aangenaam mogelijk te maken. Over met lege handen staan gesproken.
    Je (jullie) doet het goed, jullie doen het geweldig. Blijf wie je bent en schrijf van je af! Ik scheld soms wel met je mee (en wees maar blij dat je dan niet in de buurt bent haha)
    Fijne week hè enne ... fietsen in de schuur?
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hanneke en de rest!4 juli 2011 om 19:05

    Jullie zijn 4 kanjers.
    Dat vooropgesteld!
    Fleur heeft gevochten als een tijgerin en meer dan dat!
    Ik draag bewust geen geel bandje van Lance Armstrong: hij beweert dat als je maar vecht, dat je dan zal winnen.... en zo is het helaas niet....
    Dat terzijde...
    Ik wens jullie alle goeds, liefde, warmte, rust, zon, etc......
    Het allerliefste zou ik willen kunnen toveren.... dan wist ik het wel!!

    Kusssssss!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Joost,

    Blijf schrijven, dan blijf ik lezen.
    Respect voor jou stoere dochters, je mega vrouw en ook zeker jij zelf sterke Laaf.

    Ik hoop voor je dat je deze zomer mag genieten van die gele bal daar boven in de lucht, dat zijn warme stralen jullie mogen verwarmen.
    Dan kun je hopelijk tegelijkertijd genieten van die luchtbellen van je dochter waar je stiekem toch om lacht ook al zul je vroom verkondigen dat het niet hoort.
    Wens jullie een prachtige vakantie toe in de boerderij en op CP.

    groet Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hele fijne vakantie ondanks alles .
    Geniet van de mooie momenten en we hopen dat de zon zal schijnen
    xxxxxx

    ingrid en de rest van de fam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. sander,sabine,thym en tess4 juli 2011 om 23:30

    Veel plezier!1!! en misschien tot vd week kus van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  10. geniet,geniet,geniet en geniet

    liefs Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hele dikke knuffel!!!!!
    Eus Els en de kids

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geniet, geniet, geniet...

    een fijne vakantie en kom maar snel gezellig een bakje doen en taartjes maken...

    Ook in hele moeilijke tijden zijn die zonnestraaltjes net de energie die je nodig hebt om even gelukkig te zijn en op te laden voor de volgende donkere wolk er aankomt....wat die helaas ook mag zijn.....

    love you lieve mensen en tot snel

    liefs XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geniet van een mooie zomer, met dierbare momenten.
    Liefs Conny,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een hele fijne vacantie !!
    Liefs v. ons,

    tante Jopie en Willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. En ondertussen is het heel stil hier.
    Ik hoop dat jullie het geweldig fijn hebben!!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen