zaterdag 28 augustus 2010

De amputatie is een feit !!!!!!!!

Vrijdag 27 augustus 2010

Zo, dit was weer eens een dag die we niet snel zullen vergeten. Het lijkt wel of alle engeltjes liggen te slapen, want Fleur is opgenomen in het ziekenhuis. Waar ik nu moet beginnen weet ik weer eens niet en zet mijn gedachten simpelweg even op nul en zie wel waar dit blog eindigd.

Vanmorgenvroeg werd Fleur wakker met een grote natte plek in haar bed. Uit een naderonderzoek dachten wij dat dit wel eens wondvocht van haar oksel zou kunnen zijn. Aangezien we om 10.30 uur toch meldingsplicht hadden bij de E.H.B.S. voor controle konden ze gelijk kijken wat het was. De arts en de chirurg hebben het goed bekeken en we hadden gelijk. Het was wondvocht, maar tevens zat er ook een ontsteking. Om het vocht en de evt. pus te verwijderen hadden ze wel een grote spuit met een enorme naald nodig. De oksel deed bij de kleinste aanraking al zeer dus een verdoving was wel op zijn plek. Deze verdoving heeft Nicole via de kont zelf in mogen brengen. Het zat in een spuitje en binnen een kwartier was mevrouw "dronken". Het middeltje Dormicum zorgt ervoor dat je niets meer in je koppie opslaat. Dat het werkt hebben we gemerkt, maar het gillen, schreeuwen en huilen ging "gewoon" door, maar wel door merg en been. Mevrouw Han heeft lekker zitten roeren in de wond en ik kan jullie melden dat dat geen fraai gezicht was. Nicole kon haar tranen met moeite binnen houden. Het was "gewoon" klote en hopen dat we dit niet meer hoeven mee te maken.

Ondertussen was de uitslag van het bloed ook binnen. We kregen te horen dat er een bacterie was gevonden die alleen te behandelen is via het infuus. Kut kut en nog eens kut, want dit betekent dat onze kanjer minimaal 5 dagen moet blijven. Erg fijn allemaal en ondertussen stroomde ons hoofd vol met nieuwe vragen.
  • Ze kreeg al een antibiotica kuur mogen we daar zomaar mee stoppen dan????
  • De chemo heeft ze deze week nog niet gehad, wat nu????
  • Mag je opereren tijdens een antibioticakuur????
  • Wat zijn de evt. bijwerkingen????
Veel vragen dus en gelukkig met antwoord. De meeste antwoorden hebben we gekregen van onze eigen oncoloog. Deze dame kwam even langs met alle uitslagen. Het goede nieuws is dat de kanker niet in de botten zit. Als dit wel het geval was was het einde oefening en was er niets meer te doen voor Fleur. Het Slechte nieuws is dat er kankercellen zijn gevonden in de oksel. Ze hebben niet 1 niet 2 niet 3, maar ze hebben maar liefs 12 lymfeklieren weggehaald. In drie van de twaalf zijn dus kankercellen gevonden en dat betekend amputaie. We kunnen geen kant meer en onze volgende nachtmerrie is een feit. Als de operatie achter de rug is word de tumor die dan nog bij de elleboog zit onderzocht door een patholoog. Deze gaat dan onderzoeken of de chemo die ze nu krijgt de juiste is of niet. Ikzelf zou denken dat het niet de juiste is, want tijdens deze chemo is er in de oksel wel wat ontstaan. Uiteraard hebben we gezegd wat we dachten, maar ik ben "gewoon" het antwoord kwijt. Stom ik weet het en kom hier later even op terug.

Dat die vedomde kankercellen in de oksel zitten houdt ook in dat er na de operatie bestraald gaat worden. De bloglezers die ons vanaf het begin hebben gevolgt weten dat dit een hele zware periode is. Tijdens de bestraling moet je elke dag stil en telkens op de exacte plek van de tafel blijven. Om er zeker van te zijn dat dat gebeurt word er een masker aangemeten die uiteindelijk gefixceerd word aan de tafel. Helemaal niet erg, maar in dit geval zal Fleur ertussen moeten liggen. Deze gedachten spoken alweer door de hersenpan en maken het zwaar.

De operatie die gepland staat blijft "gewoon" staan. Maandag 30 augustus 2010 komt er een chirurg kijken naar de oksel van Fleur. Deze bepaald of de Amputatie de volgende dag door mag gaan. De hele amputatie hangt af van de antibiotica. Deze moet er voor zorgen dat de ontsteking verdwijnt en de koorts wegblijft. Lukt dit niet dan word de operatie uitgesteld. Een slimme lezer snapt nu wel dat we zowiezo langer dan 5 dagen moeten blijven want,
  • Als de antibiotica zijn werk niet goed doet zullen ze wat anders moeten zoeken.
  • Als de antibiotica zijn werk wel goed doet word er geopereerd.
In bijde gevallen zal ze volgens mij een aantal dagen moeten blijven. Dit betekend dan dat Fleur niet meer thuis komt zoals we het graag hadden gezien. Dus de mensen uit onze buurt en die Fleur met regelmaat zien "jullie zijn gewaarschuwd", want ik denk dat mevrouw naar huis gaat met 1 arm. Terwijl ik dit schrijf lopen de rillingen over me rug en word mijn strot weer eens dicht geknepen. Het idee alleen al maakt me weer misselijk. 1 arm betekend ook 5 vingers minder. Lekker handig met prikken, want dat gaat ook "gewoon" door. Ja mensen, laten we niet vergeten dat ze ook nog een diabeet is. Nee Fleur heeft en krijgt het niet makkelijk. Ik ben ondertussen kwaad op alles en iedereen en kan alleen maar denken "waarom wij".

Jullie nog veel plezier en tot morgen, overmorgen of overovermorgen.

Joost

23 opmerkingen:

  1. Dit is "gewoon" even niet leuk meer (zacht uitgedrukt) Zulke dagen wil je gewoon niet meemaken. Was het allemaal maar een nachtmerrie, dan werd je morgen weer wakker en zou het niet gebeurd zijn.

    En is ook niet leuk voor Roos, want die is zondag ook "gewoon" jarig.

    Wat een kl*t#zo*i allemaal. Ik had het allemaal zo graag anders voor jullie willen zien.

    Al geloof ik nog steeds dat jullie voor een stel hele stevige wortels hebben gezorgd. En dat we nog lang genoeg zullen genieten van deze prachtige boom. Ook als er een tak mist zal ze iedereen verwonderen.

    Ik ga proberen nog wat nachtrust te pakken, ik denk dat jij hetzelfde gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat jullie ooit uit deze nachtmerrie gaan ontwaken en een normaler (want normaal kan al niet meer) gaan beleven. Sterkte de komende tijden , we denken aan jullie

    Peer & Miranda Compeer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kind, wat moet ik nog zeggen? Wat kan ik nog zeggen? Mijn hoofd staat achterstevoren.
    Dit zou allemaal niet mogen gebeuren, maar het gebeurt wèl! Het enige wat ik kan zeggen is: "moed houden". Dat kan ik zèggen, maar
    Fleur (en jullie) moeten het doén. Sterkte.
    liefs
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  5. pppffff, zijn er nog woorden om jullie wat op te beuren.............op dit moment weet ik ze even niet meer. wat een moeilijke tijd,alweer, nog steeds......"gewoon" gvdklote!!!!!
    veel sterkte, ik denk aan jullie xxxx
    kaarsjes branden................

    BeantwoordenVerwijderen
  6. vreselijk allemaal ben er stil van je krimpt ineen,tuurlijk ben je kwaad en denkt waarom wij,maar een antwoord krijg je niet ik vind het ook allemaal zo oneerlijk maar we kunnen niks,zijn machteloos kwa ziekte,s.lieve mensen blijf de kracht vinden met en voor elkaar enorm veel stekte helaas kan ik niet meer doen dieny brok

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet even niet mer wat ik moet zeggen, t enige wat ik zeg is :
    ik hou heel veel van jullie, denk aan jullie, heeeeeeel veeeeeel sterkte en allemaal een dikke dikke kus!!!!!!!!
    Hank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier staat je hart en verstand bij stil en ik heb net de meest lelijke woorden die ik kon verzinnen geroepen....
    Het lijkt wel of jullie geen greintje voorspoed gegund is in deze hel op aarde!!!
    Arme Fleur..... zij moet het ondergaan, of ze wil of niet. Roos (die morgen jarig is, begrijp ik) Nicole en jij staan erbij...... Pffffff, onmenselijk.
    Ik kan alleen maar zeggen: hou mekaar stevig vast in deze gruwelijke storm.....
    Ik ben niet gelovig, maar steek nu wel een kaarsje aan....
    dikke pakkerd van mij en ons hele gezin (ook de rest van de familie vraagt geregeld naar jullie)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er zijn hier geen woorden voor.
    Heel veel sterkte en kracht.
    We kunnen niets voor jullie maar de kaarsjes gaan veel branden.
    Liefs uit Ruurlo
    Jan en Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Afschuwelijk het lijkt wel of de wereld instort voor jullie en het houd maar niet op.
    Deze zware last moeten jullie maar weer dragen.
    Ik heb bewondering voor jullie, ik zou niet weten hoe ik zou reageren.
    Ik steek een kaars aan voor jullie en wens jullie ontzettend veel moed en kracht toe.

    Liefs van Annemarie van der Ham-Verhart

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Manfred en Gerrie28 augustus 2010 om 10:46

    Ontzettend verdrietig zijn wij,om jullie, de opa's en oma's niet te vergeten ,wat vreselijk om niet alleen je kleinkind maar ook je kind zo te zien lijden!! Veel liefs en sterkte allemaal!!XXXXXXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Daar wordt je toch écht even helemaal stil van. Steeds als je denkt dat het toch écht niet erger kan word het nóg ellendiger. Oh, ik heb toch zo met jullie te doen.
    Ik wens jou, Nicole, Roos en bovenal die arme, arme Fleur héél veel sterkte en kracht toe.

    Liefs van Jolanda en Simon.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. K.U.T. dit mag niet met kinderen!!!!Helaas ook geen antwoorden voor jullie!!Alleen hou vol,meer kunnen jullie niet doen.
    Heel veel liefs en een heleboel knuffels van Eus Els en kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. tante Jopie en Willem28 augustus 2010 om 12:41

    Ik kan beslist gèèn opbeurende woorden meer vinden voor jullie op dit moment, wat `n Hel!!!!
    En je MOET er maar gewoon doorheen of je wilt of niet, en dan Roos morgen jarig.....pffff. (ook zoooo sneu)
    Ik wens jullie dan ook maar weer alle en alle sterkte toe, en al zèker voor de komende dagen..
    Heel veel liefs van ons,
    Tante Jopie. (Wassenaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heb geen woorden als alleen maar kut kut en nog eens kut weet het echt even niet vindt het verschrikkelijk en zou nu echt willen dat ik kon toveren lieve schatten heel veel sterkte weer de komende tijd lieve fleur je zit in mijn gedachten lieve schat ik denk aan je en hou van je dikke kus en liefs jo xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieve Joost Nicole Fleur Roos heel erg veel sterkte heb er geen woorden voor we houden van jullie liefs uit Oostvoorne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja en nu weet ik het even niet meer...............ik heb werkelijk geen idee wat ik nog zou kunnen zeggen behalve jullie wederom heel veel kracht en sterkte te wensen. En oh ja, we denken aan jullie. En verder vinden we het vooral allemaal "gewoon" KUT!!!

    Hele dikke knuffel voor jullie alle 4!!

    Daan, Den, Kevin en Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve vrienden, soms weet ik niet meer wat ik als reactie moet plaatsen. Elke dag zijn we met jullie in onze gedachte en ik zou willen dat ik een tovenaar was die deze vreselijke nachtmerrie kon stoppen. Zou zo graag... zou zo graag..... En als er een god is dat hoop ik dat die nou eens terug komt van vakantie om jullie alle kracht te geven die jullie zo hard nodig hebben.

    dikke knuffel

    Ricardo, Ingrid en Bo

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lieve mensen,

    Wanneer houdt dit een keer op!!!!!
    Ik weet niet wat ik zeggen moet maar heel veel sterkte en we denken aan jullie.

    Dikke kus Henk en Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hou vol lieve menesen , we denken aan jullie en zijn er voor jullie, dikke kus rene esmee isa luuk en fenne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Joost,Nicole,Fleur en Roos

    pfff weet niet wat ik moet schrijven
    Ik kreeg jullie blog adres van Linda toen ik hiervan hoorde
    heb het met tranen in mijn ogen gelezen
    jeetje wat een rot periode maken jullie mee
    Maar wat een sterke meid hebben jullie
    Ben erg trots op haar
    Heel veel sterkte de komende tijd en zal aan jullie denken.

    Mireille Breedijk Bredius
    Bart,Sanne,Daan en Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve Joost, Nicole,Roos en Fleur,

    Ook ik heb geen troostende woorden voor jullie op dit mooment. Ben stil, uit het veld geslagen en de tranen lopen over mijn wangen.
    Dikke kus Conny,

    BeantwoordenVerwijderen
  23. lieve allemaal,
    ik sluit me aan bij alle vloeken en tieren van ieder ander, het mag toch niet zo zijn, maar het is wel zo, we hopen dat ze sterk genoeg is voor de operatie, en dat het dan alleen maar eeens goede berichten zullen zijn, want die heeft ze zeker verdiendt, wat een dappere dodo is ze toch. jullie heel heel veel sterkte en kracht om hier weer doorheen te komen. ook wij steken de kaarsjes op en hopen hopen hopen. xxx rob en helma

    BeantwoordenVerwijderen