maandag 16 augustus 2010

Een moeilijk blog, maar wel met antwoorden

Zo daar is ie weer. We kunnen zeggen dat het een dagje was die we niet snel zullen vergeten. Waar ik moet beginnen is erg moeilijk, maar heb besloten om dit blog zonder emotie te maken. Het klinkt lullig, maar die komt later wel.

Tijdens het gesprek met Inge zijn alle antwoorden die we wilde hebben en waar we om vroegen beantwoord. Een goed gesprek en recht voor zijn raap en daar houden we van. De kinderen zaten tijdens dit gesprek even op de gang. Om te beginnen heeft ze uitgelegd waarom ze "toen" hebben besloten om eerder te opereren en waarom die lymfklier in de oksel niet was weggehaald. Hier kregen we een duidelijk antwoord op, maar daar val ik jullie nu niet mee lastig en kom hier later misschien nog eens op terug.

De rest van het gesprek ging uiteraard over de oksel en de hand. Laten we beginnen met het simpelste en dat is de hand.

Op de laatste MRI hebben ze iets gezien wat hun een beetje zorgen maakt. Ze weten nu niet of dit een uitwerking van de bestraling is of dat dit tumoractiviteiten zijn. Om dit goed in kaart te brengen is een er een stukje weefsel nodig. Dit stukje word er aanstaande vrijdag operatief uitgehaald, word dan onderzocht en krijgen hier na een dag of 5 á 6 de uitslag van. Dit noemen ze trouwens een biopsie.

Nu de oksel. De chirugen die een biopt uit de arm hebben genomen hebben de eerste poortwachters lymfeklier toen laten zitten. Waarom??? Er blijkt bij de elleboog ook zo'n ding te zitten en tijdens de operatie zag die er goed uit. Tijdens zo'n operatie komt er altijd vocht vrij en dat vocht word door de lymfeklieren afgevoerd. Lymfeklieren dienen dus als een soort drainage.

De verdikking die nu op de MRI gevonden is wil niet zeggen dat het tumoractiviteiten zijn, maar het zou evt ook vocht kunnen zijn. Om ook dit goed in kaart te brengen is een echo nodig. Op een echo blijk je de klieren veel beter te kunnen onderzoeken dan op een MRI. Deze echo zal morgen plaatsvinden inculsief de botscan. Als deze uitslag aangeeft dat er inderdaad 1 of meerdere lymfeklieren verdikt zijn worden die er ook aanstaande vrijdag uitgehaald. Deze worden wederom onderzocht en ook deze uitslag zal dan een dag of 5 á 6 op zich laten wachten.

Nu de amputatie. Dit was schokkend nieuws, maar achter in ons hoofd wisten we dat het kon gebeuren. Wanneer gaan ze amputeren probeer ik even uit te leggen.
  1. Als de hand tumoractiviteiten bevat en de oksel ook gaan ze amputeren
  2. Als de hand tumoractiviteiten bevat en de oksel is schoon gaan ze amputeren
  3. Als de hand schoon is en de oksel bevat tumoractivieten gaan ze amputeren
  4. Als de hand en de oksel schoon zijn gaat de operatie niet door en gaan ze verder met de kuur
Ons is verteld dat de kans op amputatie heel groot is. Dus meer dan 50%. Als optie 1 en 3 aan de orde is gaan ze dus amputeren, maar ook zullen er de nodige bestraling achteraan komen om de kankercellen, die niet met het blote oog te zien zijn en er nog kunnen zitten, aan te pakken.

Nu het laatste onderzoek. Dit is een PET-CT scan en die word gemaakt in het VU Medisch Centrum te Amsterdam. Wat is een PET-CT scan??? Net zoals de BOT-scan word ook hier een kleine hoeveelheid radioactieve stof via de PAC ingespoten. Dit moet minimaal 2 uur inwerken om vervolgens 45 tot 60 minuten muisstil te gaan liggen op een tafel. De bedoeling van deze stof is om de evt. uitzaaingen in het lichaam op te sporen. Deze gaan dan oplichten en worden zichtbaar op een monitor.

Bij andere tumoren is bewezen dat deze scan goed werkt, maar bij het RABDOMYSARCOOM is dit niet voor 100% zeker. Met andere woorden als de uitslag aangeeft dat er niets te zien wil dat niet zeggen dat het er niet zit. Uiteraard spannend, maar zolang de longen en, hopelijk, de Lymfeklieren onder de oksel schoon zijn houdt dat automatisch in dat het niet is uitgezaaid. Is het wel uitgezaait dan gaat de operatie van vrijdag en de hele amputatie niet door en word er een nieuwe chemokuur gestart. Ons is wel verteld als dat aan de orde is het één van de laatste dingen is die ze kunnen doen. Met andere woorden Het Sophia staat bijna met de rug tegen de muur.

Het klinkt allemaal erg ingewikkeld en dat is het ook. Zoals iedereen weet ben ik timmerman en geen dokter of oncoloog. Zoals het hierboven staat omschreven is zoals ik het begrijp. Tot over 1,2 of 3 dagen.

Joost

22 opmerkingen:

  1. Manfred en Gerrie17 augustus 2010 om 01:30

    Hoi schatjes,we zijn net terug uit Ibiza en hadden het al gehoord vanmiddag maar wat heftig nu we het allemaal goed lezen.Wat een onzekerheid staat jullie nog allemaal te wachten vreselijk !!Toch zijn we opgelucht dat de longen schoon zijn.We hebben het drie keer moeten lezen voor we het begrepen, wat ingewikkeld allemaal!Heel veel sterkte morgen en een dikke kus voor jullieXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik heb het een paar keer moeten lezen en er is niets erger dan onzekerheid.....We hadden hetzelfde met " onze" Rhabdo.....pfff....
    Heel veel sterkte!!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jezus,wat een Ku. zooi weer zeg!! Veel sterkte de komende dagen! We denken aan jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Was het maar een "keuzepakket" dan werd er massaal op keuze 4 gestemd. Onzekerheid daaromtrent, ja, maar ik blijf toch hopen op 4.!!!
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi lieverds,
    konden we maar wat doen met z'n allen, als alleen hopen.
    Hou vol!
    Liefs en heel veel sterkte!
    Eus,Els en kids

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet niet wat wij zeggen moeten,alleen dat wij het met Butterfly eens zijn.

    Dus houd de moed er met z'n viertjes in(ook natuurlijk de
    rest van de famile)

    Liefs Rob,Wilma en Dyaef

    BeantwoordenVerwijderen
  7. lieve mensen,

    ongelooflijk, weet niets te zeggen dan allen maar denk aan jullie,

    dikke knuffel en kus esmee

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste familie,

    Via het blauwe "Just BEAT it" bandje kwam ik via een collega op jullie blog terecht.
    Ik heb jullie blog vanaf het begin gelezen.
    Verschrikkelijk, niet te bevatten hoe je als gezin tussen hoop en vrees leeft.

    Wij leven als Stichting Childcancer Just BEAT it met jullie mee en zullen bij onze activiteiten om geld op te halen voor de kinderen kankervrij fondsen aan jullie denken.
    Wij hopen, bidden en vertrouwen erop dat uiteindelijk keuze 4 aan de orde zal komen.

    Heel veel sterkte en kracht toegewenst !

    Manfred Rouschop
    Voorzitter Stichting Childcancer Just BEAT it

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hallo joost nicole fleur en roos.wij willen jullie heel veel sterkte wensen,onze gedachten zijn elke dag bij jullie.piet en carla van santen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een spanning allemaal weer en het afwachten laten we allen de hoop niet opgeven.en hopen dat het,het laatste word je 4 de punt.ik duim.en denk aan jullie vind dat je heel goed je blog,s schrijft joost wens jou nicole en fleur en roos kracht,en heel veel sterkte en wat ik allemaal gelezen heb jullie zijn alle 4 kanjers blijf ervoor gaan.groetjes dieny brok

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Joost, Nicole,Fleur en Roos,

    Na een vakantie en een gecrashte computer heb ik nu eindelijk de mogelijkheid gehad om jullie blog te lezen. En dan is dit het eerste berichtje dat ik lees, met kippevel op mijn lijf en tranen in mijn ogen :(. Ik sta "gewoon" met mijn bek vol tanden en weet even niet wat ik zeggen moet.

    Ik heb het de afgelopen periode af laten weten met mijn berichtjes voor jullie, sorry daarvoor! Ik zou zo graag meer voor jullie doen dan alleen berichtjes achter te laten voor jullie, maar ik zou niet weten op welke manier ik jullie pijn, angst, verdriet, boosheid en alle andere emoties weg kan nemen.

    Wederom heel veel kracht en sterkte!! We denken aan jullie!!

    Liefs
    Danielle (en Dennis, Kevin en Lara)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Joost,
    In mijn beleving heb je het zeer tot zeer duidelijk uitgelegd (ondanks dat je timmerman bent). Ik begrijp het allemaal heel goed.
    Maar wat koop je ervoor? Helemaal niets!!
    Geen enkele ellende blijft jullie bespaard
    laat staan Fleur die alles moet ondergaan!!
    Wij blijvan jullie kracht en veel sterkte toewensen want dat is het enige wat we voor jullie kunnen doen!!
    Liefs van Maria en Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik hoop toch dat het niet hoeft maar als het wel moet hoop ik dan ook dat ze beetje bij beetje overal vanaf is heel veel sterkte denk aan jullie kkus jo xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. sabine, sander thym en tess17 augustus 2010 om 18:28

    Het verhaal van hierboven heb ik gisteren van jullie over de telefoon vernomen en ben nog in shock!! Kan gelukkig wel weer een reactie plaatsen!! Lieverds hoop dat vandaag goed is gegaan en we blijven duimen en kaarsjes aansteken!!! dikke kus van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve schatten,
    Heel veel sterkte
    Xxxxxxxxxxxxcx
    Ook bij mij staan de kaarsjes aan....
    Liefs naat

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieve Alle 4,
    Wat is het toch moeiijk om iedere keer weer de juiste woorden te vinden/te schrijven om jullie te steunen. Woorden schieten toch gewoon tekort na dit soort berichten...
    Dat arme kind, maar ook jullie beide èn Roos, waar moeten jullie allemaal doorheen....
    Toch maar weer alle kracht èn sterkte toe- gewenst, we blijven moed houden hè ?

    Heel veel liefs van ons,
    tante Jopie en Willem. (Wassenaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hi Lieverds
    Hi
    Een duidelijk verhaal maar wel heftig zeg . Hopelijk wordt het keuze 4 we blijven duimen en jullie zijn alle 4 in onze gedachten veel sterkte.
    Dikke knuf voor jullie alle.

    xxxxxxxingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Allemaal,

    Ik ga heel hard duimen dat het optie 4 is.
    Sterkte .

    Liefs van Annemarie( Tante Jopie is mijn tante)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lieve Joost, Nicole, Fleur en Roos,

    Wat een dramatische berichten elke keer, ik denk dat jullie het heel goed begrepen, en perfect omschreven hebben.
    Ik wens jullie weer heel veel sterkte vooral voor de aankomende week met veel spannende en onzekere momenten!Ik vind dat jullie er als gezin geweldig mee omgaan, hou vol voor jullie allemaal hoe moeilijk dit ook is!!
    Veel liefs Leonie (Gussenhoven)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik denk aan jullie, ik bid voor jullie, ik duim voor jullie, ik ben er voor jullie, ik brand een kaarsje voor jullie, ik hou van jullie. kusssssssss Hank

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Eigenlijk ken ik jullie helemaal niet.
    Onze enige overeenkomst is de KUTkanker, ook nog eens bij een (lees jullie/ons) kind.
    Daarbij NOG een belangrijke overeenkomst: Rhabdomyosarcoom.
    Ik wil jullie persoonlijk benaderen, niet op dit blog.
    Hoe kan ik prive mailen? Via Hyves?
    xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Och man wat heftig allemaal, ik denk aan jullie en wens jullie heel veel sterkte!
    xx Ingrid L.

    BeantwoordenVerwijderen