vrijdag 3 september 2010

een kort verslag

Daar ben ik weer en om eerlijk te zijn weet ik nog steeds niet wat ik jullie moet melden. Er is vandaag zoveel gebeurt dat ik het eigenlijk niet kan bevatten. Het begon vanmorgen al. Vanaf 10.30 uur kon het gaan gebeuren en tot ieders stomme verbazing werd Fleur om 10.20 uur dus opgehaald voor de operatie van haar leven. Spannend allemaal en dat is dan nog zachtjes uitgedrukt. Ik ben netzoals de vorige keren met Fleurtje meegeweest tot in de operatie kamer. Toen ze op de tafel lag ging het vrij vlot. Ik had bijna geen tijd meer om wat te zeggen, want de anethesist was al begonnen. Prima en niks mee, want dit de manier zoals Fleur het graag wil. Dus geen gelazer en gezeur, maar "gewoon" doen. Wat ze jammergenoeg niet kunnen weghalen is die blik in haar ogen. Ze stonden vol met tranen en ze was doodsbang. Die angst die dan via de ogen naar buiten komt staat voor altijd op mijn netvlies gebrand. Nee me meisje wist dat haar arm ervan af ging en dat ze wakker zou worden zonder arm. Bizar, maar de waarheid.

De rest van de dag hebben we door gebracht met hangen, praten, tv kijken en verhuizen van 2 zuid naar 1 zuid. De tijd kroop voorbij, maar uiteindelijk werd Nicole om 15.00 uur gehaald, want ze waren klaar. Roos en ik moesten toen nog een ruim uur wachten. Tering zeg wat kan een uur lang duren, maar toen was het zover. Fleur werd binnen gereden en op geparkeerd op de plek waar het bed meestal staat. Nicole had alles al gezien, maar Roosje en ik nog niet. Spannend en eng, maar we moesten door de zure appel heen en hadden wederom geen keus. Voorzichtig tilde ik het laken op en zag daar een stukje bovenarm en meer niet. Ik heb het even vanuit een ander hoek bekeken en kwam erachter dat ze haar arm kwijt was. Vlug het laken laten zaken om het daarna weer op te tillen en te laten zakken en weer op te tillen en te laten zakken. Nee mensen, het is bizar en wil het nog steeds niet geloven. Ik heb de arm in totaal maar een minuut bekeken en kan alleen maar denken "kut, wat nu". De opa's en oma's zijn ook even langs geweest en ook zij schokken zich dood en zullen wel hetzelfde gedacht hebben.

Toen Fleur op de afdeling lag zijn de kinderpsycholoog, de maatschappelijkwerker, de chirurg, de zaalarts van 2 zuid en onze oncoloog even langs geweest. Een drukke bedoeling, maar ze waren allemaal even lief. De vragen die we hadden werden weer eens beantwoord en het bezoek van Inge heeft de meeste indruk achtergelaten. Deze vrouw zal Fleur begleiden tot haar achtiende en dat is goed. Ze is aardig en draait volgens mij niet om de pap heen. "gewoon" recht voor zijn raap en dat is wat ik wil. Ook bij haar stonden de ogen vol en begrijpelijk. Deze vrouw knokt al een jaar lang met ons mee en wil maar 1 ding en dat is Fleur beter krijgen.

En nu ga ik slapen. De mazzel allemaal en tot 1,2 of 3 dagen

Joost

21 opmerkingen:

  1. Manfred en Gerrie4 september 2010 om 00:24

    Heftig!!Weet even niets te zeggen en leef met jullie mee!
    Welterusten lieverds KUS!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Joost, Nicole, Fleur en Roos,
    Pffff wat een heftige dag,ik hoop dat jullie
    Een beetje kunnen slapen.....t is "gewoon"k*t
    Kl*te k*t allemaal.
    ik wens jullie ontzettend veel kracht, sterkte
    Liefde....alles wat r maar op een goede manier
    Te wensen valt. Fleur, kanjer die je bent!!!
    Heel veel kussen,
    Xxx renate

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben op zoek naar de woorden die vertellen wat ik voel. Maar zelfs de meest extreme superlatieven kunnen dit niet verwoorden.

    De hele dag heeft er hier een kaarsje gebrand. En de hele dag loop ik rond met een dubbel gevoel.

    Hier in Borculo zijn de septemberfeesten in volle gang. Iets waar ik elk jaar naar uit kijk. Maar hoe kan ik feesten terwijl ik weet wat er bij jullie, bij Fleur gebeurd? En toch wil ik feesten. Want wat ik me maar weer eens besef is dat je elk moment van geluk moet koesteren en aangrijpen.

    Uiteindelijk kreeg ik de melding van mijn mams. De operatie is geslaagd. En wederom weet ik niet hoe ik me voelen moet. Blij? De operatie is toch gelukt? En positief als ik wil zijn denk ik dat die kanjer er nog jaren bij krijgt. Of moet ik nu huilen omdat ik weet welke impact deze operatie heeft gehad?

    (de volgende tekst is niet geschikt voor de jongste onder ons)

    En als ik nu al niet meer weet hoe ik me voelen moet? Mag ik blij zijn of moet ik huilen? Want door die godvergeten KLOTE kanker is één van de mooiste mensen die ik ken GODVERDOMME haar arm kwijt. Hoe hard is het besef dat dit moest gebeuren. Waarom leren we pas wat de waarde is van het leven als er dit soort onrecht bestaat? Waarom moeten er eerst mensen lijden om andere te doen beseffen hoe waardevol hun bestaan eigenlijk is? Ik weet dat er nooit een antwoord komt op deze vragen, maar GOD wat doe je de mensen toch aan!

    Is dit nou waar oma in geloofde? Wat via onze ouders aan ons is geleerd? Ik weet het gewoon even niet meer. Iets anders kan ik er op dit moment niet van maken.

    Heel veel liefde en kracht van jullie neeffie....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Joost, Nicole, Roos en Fleur

    Ik kan niet de juiste woorden vinden......
    Zit met een flinke brok in mijn keel en heel wat tranen in mijn ogen.

    Ik vind jullie alle 4 hele grote kanjers en jullie hebben alle 4 een plekje in mijn hart gekregen.

    Heel veel sterkte en heel erg veel liefde

    BeantwoordenVerwijderen
  5. sabine, sander thym en tess4 september 2010 om 08:23

    Kan alleen maar huilen, het is nu toch echt gebeurt, operatie gelukt moet je blij zijn??
    Het idee alleen al dat der arm er nu echt af is doet me alleen maar huilen....

    We kunnen ons alleen maar indenken hoe jullie je moeten voelen.
    Ons doet het al zoveel verdriet en ik wordt dus nog verdrietiger van het feit dat het voor jullie nog veel erger is en dat we dus helemaal niet (ook willen we dat wel voor jullie) kunnen begrijpen hoe het echt voor jullie voelt!!! We willen er zeker voor jullie zijn maar beseffen na dit blog van joost, dat jullie vieren de enigste zijn die elkaar echt zullen begrijpen en wij maar ondanks het grote verdriet er dus nog niet voor de helft iets van begrijpen wat er door jullie heen moet gaan.

    Lieverds we doen ons best om er voor jullie te zijn maar we zijn zo blij dat jullie elkaar hebben en dat jullie het zo goed doen!!!!!!!!!!

    Enne Fleur ZET M OP!!!! JE KAN T!!!

    Dikke kus en knuffel van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Alles heeft een bedoeling" is ook mij vroeger geleerd, maar ..... ik zou nou eindelijk wel eens willen weten "welke"?
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Liefies ,hou je taai!!!!
    Eus,Els en kids

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat mamma al zei, alles is ergens goed voor, maar ook hierin ben ik 'm totaal even kwijt. En wat Frank zei, is dit waar Oma nou in geloofde. Heb daar nu totaal geen beelden bij..... Laat zij dan nu maar daarboven maar zorgen dat Fleur zonder arm 100 zal worden.

    Weet ook eerlijk gezegd niet wat ik moet zeggen om het voor jullie te verlichten.

    Iedereen is er kapot van

    Heel veel sterkte, weet dat we er zijn voor jullie. Heel veel liefs X X X

    John Preet Babs en Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Joost,

    Het is niet te bevatten wat er allemaal gebeurd.
    Nuchter bekeken weet je dat de arm eraf moet om het leven van Fleur te redden, dus dat moet dan maar...
    Maar mijn God, de andere kant.... die lieve arm met die mooie hand...... pfff......
    Vroeger geloofde ik ook in een God die al het goede met de mensen voorhad, maar die illusie heb ik in december 2006 al overboord gegooid...
    Ik weet het allemaal niet meer....
    Maar ik weet wel dat jullie allevier kanjers zijn en dat jullie wat mij betreft een lintje verdienen op Koninginnedag, een lintje van de allerhoogste order!
    Zo, ik ga zo een kaart kopen voor Fleur!!! Ik neem aam nog hetzelfde ziekenhuisadres?

    Liefs!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lief gezinnetje,

    Vrijdag 3 september was een enorme zware dag en een dag om nooit te vergeten.
    Voor Fleur zelf ook een groot drama.
    Ik hoop dat de zon voor jullie weer gauw gaat schijnen en dat zal zeker gebeuren, want ik vind jullie met elkaar een stel knokkers.
    Sterkte maar weer en ook straks met revalideren, zal een zware periode worden, maar dat gaat jullie zeker lukken.

    Liefs van Annemarie van der Ham-Verhart

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weet net als iedereen ook niet wat ik moet schrijven , t enige wat ik weet is dat ik me voor 500 % aansluit bij frank en bij je moeder, af en toe begrijp ik er ook niets van, wat voor bedoelingen heeft 't allemaal!!! ik kan er soms met mijn pet niet meer bij. Fleur wat ben je een KANJER. Jullie zijn dagelijks in onze gedachten, heeeeeeele dikke kussssss.
    Hank.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fleur je bent een kanjer

    Heel veel liefde en kracht van ons


    Mireille,Bart
    Sanne,Daan en Femke

    ps wat is je adres in het ziekenhuis

    BeantwoordenVerwijderen
  13. lieve allemaal ook ik begrijp niks van woorden als '"ieder krijgt wat ie toegewenst is"of alles heeft een bedoeling of reden enz enz"'gelul vind ik dat want waarom dan???? stomme uitspraken die helemaal nergens op slaan.maar oke het word vaak gezegt of geschreven als iemand wat mankeert.sommige mensen weten niet hoe pijnlijk zulke woorden zijn want juist dan ga je steeds meer denken o ja waarom dan gvd???? nee joost nicole fleur en roos wij weten het allemaal niet ook ik vind veel onrechtvaardig maar wij kunnen niets er tegen doen [helaas] en daarom hoe dan ook is de liefde voor en met elkaar het volhouden en toch positief blijven het belangrijkste dat is het enige wat telt en niet al die onozele praatjes..wens jullie sterkte enorm veel geluk verder en ook ik blijf duimen dat er zeker voor fleur maar ook jullie als gezin nog vele mooie gelukkig maar vooral gezonde jaren mogen komen.mensen hou vol allemaal liefs dieny brok ik leef enorm mee met jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Er is steeds maar één zinnetje wat door mijn hoofd spookt "verschrikkelijk, wat een nachtmerrie".
    wat een schok moet dat zijn om die dekens op te tillen, de rillingen! wat zal dat voor Fleur ontzettend eng zijn. Ik hoop toch zo dat de pijn een beetje te verdragen is voor dat arme kind!
    Ik kan alleen nog maar onafgebroken aan jullie denken, geen moment uit mijn gedachten.

    Liefs
    Jolanda en Simon

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve alle 4,

    Heel veel sterkte de komende tijd.
    Jullie, maar vooral Fleur zijn steeds in mijn gedachten....

    Liefs van ons,
    Tante Jopie en Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weet even niets te schrijven maar de tranen blijven vloeien.
    Sluit me maar aan bij wat Frank, je moeder en Petra schrijven.
    Heel veel sterkte met alles
    knuffel Jan en Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. lieve allemaal, ik was even niet op het net, dus schrok van het nieuws ook al wist je dat het er aan zat te komen, maar dat neemt niet weg dat we er ons lote bij voelen, laat staan jullie, voor nu heel vel sterkte en kracht, want het is niet niks, een dikke knuf van rob en helma
    p.s nu hopen dat die kl.. ziekte defenitief weg is

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Joost, Nicole, Fleur en Roos,

    Ik wilde even laten weten, hoewel we elkaar nauwlijks spreken, dat we heel erg aan jullie denken, en we volgen de blogs op de voet, vind dat je het allemaal heel goed opschrijft, we leven erg mee en blijven alle goede positieve gedachten naar jullie sturen!!!
    Groeten van ons vieren

    Pieter, Margriet, Nicky en Kaine.
    Jullie zijn kanjers!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Lieverds

    Ik heb het verhaal met tranen in mijn ogen gelezen. Wat zal het moeilijk zijn de onmacht en je over moeten geven aan alles en iedereen om die klote ziekte maar de baas te kunnen worden. Maar het gaat jullie lukken het kan toch niet zo zijn dat die ziekte het gaat winnen. Wat ze zeggen alles is ergens goed voor nou dat heb ik me al vaker afgevraagd bij sommige dingen maar nu????????????????? Kan alleen maar zeggen hopelijk is het verliezen van Fleur haar arm nodig om de strijd tegen kanker te winnen . En ik hoop dat jullie Goud halen en Fleur weer gauw kind mag zijn die lekker naar school kan gaan en met haar vriendinnen kan spelen.

    Jullie zijn allemaal in ons hart .

    Liefs

    Ingrid en de rest van de fam.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik huil al twee dagen heb de hele dag fleur in mijn hoofd ze is pas 10 mensen waarom waarom ik hoop nu alleen dat ze nu beetje bij beetje hersteld en klaar mag zijn met deze zware zwarte periode dat is het enigste belangrijkste en dat jullie weer mogen leven en genieten verder heb ik geen woorden heel veel sterkte ik denk aan jullie kus en liefs jo xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Vanuit Zuid Frankrijk willen Wim en ik laten weten dat we de laatste spannende dagen onafgebroken aan jullie gedacht hebben en dat de onvermijdelijke operatie van Fleur voortdurend ter sprake kwam...
    De reikwijdte van deze ingreep is nauwelijks voorstelbaar en in ieder geval ongelofelijk zwaar voor Fleur en jullie drietjes.
    De eerder gemaakte tekening van Fleur met haar linkerhand, raakte me tot in merg en been... Waar haalt dat kind de moed vandaan om dáár al mee bezig te zijn! Ze moet echt over enorme kracht en vechtlust beschikken en bovendien een beschermengel hebben die voortdurend over haar waakt...
    Wij wensen Fleur een voorspoedig herstel van deze zware ingreep en jullie veel sterkte om er voor haar te kunnen zijn.

    Liefs van Wim en Lyda uit Méjannes-Le-Clap/Frankrijk

    BeantwoordenVerwijderen