vrijdag 3 september 2010

Het is bijna zover

Donderdag 2 augusstus 2010

Zo luitjes, daar zijn we weer en het word nu echt spannend. De operatie is gepland en iedereen die met Fleur iets gaat doen is even langsgeweest. Laten we beginnen met de anethesist. Deze kwamen ons even vertellen dat ze Fleur héél goed in de gaten houden en dat ze een klein cathertje in de nek zullen aanbrengen. Hier krijgt ze de komende dagen constant medicatie door tegen de pijn.

Een grote man met een brilletje en kleine ogen die de naam Diepstra draagt is ook even geweest. Dit is de orthopeed en van horen zeggen is dit één van de beste van het Sophia en Erasmus MC. Hij zal onze vriendin mevrouw Han helpen met de amputatie. Na of voor de afzetting zal mevrouw Han ook haar PAC verwijderen die aan de rechterkant boven de borst zit. Deze word opnieuw ingebracht, maar dan aan de linkerkant. De reden van deze aktie is de bestraling, die waarschijnlijk over een week of  3 gaat beginnen. De "oude" pac zit precies in het gebied wat ze willen gaan bestralen dus is een verplaatsing nodig. Dit was voor ons even kleine tegenvaller of een domper. Hoe je het wil noemen mogen jullie weten, maar we hebben weer eens geen keus en het is niet anders.

Ook heeft mevrouw Van Rij, de radiotherapeut, verteld dat ze maar liefs 30 keer gaan bestralen. Dit is 7 keer meer dan in haar hand. Het gebied dat wordt bestraald is zeer groot en er zal een stukje van haar rechterlong geraakt worden. Hier kunnen ze niets aan doen en dat stukje zal afsterven. Haar longen zijn groot genoeg om dit op te vangen en ze zeggen dat we ons hier geen zorgen om hoeven te maken. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan en zullen het wel zien.

En voor de rest kunnen we alleen maar zeggen dat we een vreemde dag achter de rug hebben. Vanaf het moment dat we te horen kregen dat ze haar arm "waarschijnlijk" zou verliezen tot nu zijn we 18 dagen verder. 18 dagen, 18 dagen!!!!!!! We hadden maar 18 dagen de tijd om te mogen wennen. Aanstaande zaterdag 4 september 2010 zijn we precies een jaar verder. 1 jaar geleden toen hadden en spraken we alleen nog maar over een pink die er waarschijlijk vanaf moest. Mensen ik heb gehuild toen ik zag dat ze hem gered hadden. Wat was ik blij en kan de chirurg mevrouw Van Nieuwenhoven nog steeds zoenen, want we waren echt door het dolle heen en dat pakken ze me niet meer af. Nee, die herrinering blijft en die zal ik blijven koesteren. Wat een mooi moment was dat zeg.


Welke herrinering ze me ook niet kunnen afpakken is die van morgen. Die kut kanker heeft ervoor gezorgt dat we morgen ergens in de middag een nieuw leven in stappen. Fleur is Fleur en dat blijft zo, maar mijn kanjer moet het gaan doen met 1 arm. Beeld je maar eens in, je reet afvegen, tanden poetsen, schrijven en foto's maken. Ja foto's maken zal het probleem niet zijn, maar bij de meeste toestellen zit het knopje rechts. Ik zou zeggen "draai het toestel om dan zit hij aan de goede kant". Gemene lol, maar we hebben er wel om gelachen. Lachen.....ja lachen dat is iets wat we graag doen, maar om eerlijk te zijn heb ik daar nu even geen zin.

Op dit moment zit ik weer bij Fleur en ze slaapt gelukkig, maar als het grietje wakker word mag ze niet meer eten, maar ze kan nog wel een paar uurtjes genieten van het knutselen wat ze zo graag doet. Nee lieve bloglezer we zijn sterk en gaan het redden, maar
  • 30 keer bestralen,
  • fantoomgevoel,
  • revalidatie,
  • alle starende blikken,
  • Alle chemo's die er nog in moeten
Nee als ik eerlijk ben weet ik dat we er nog lang niet zijn en dat maakt me verdrietig. De top van de berg die nu zichtbaar is was hoog, maar als ik om een hoekje kijk zie ik de bergen die erachter liggen en zie dat die ook pittig zijn. Hoe zwaar het word kan niemand ons vertellen en ik kan alleen maar hopen dat we het dieptepunt nu bereikt hebben. Hoe het morgen voor de rest gaat zullen we wel zien. Er zullen wel wat tranen vloeien, maar als er amputatie nodig is om 100 jaar te worden dan moet dat maar. Jullie morgen veel plezier met jullie ding en tot over een uurtje of 12, 15 of 18.


Joost

28 opmerkingen:

  1. Lieve Fleur, Nicole-Joost en Roos
    Voor de komende uren en dagen kunnen we jullie alleen maar heel veel sterkte wensen.
    Het kaarsje gaat zijn best doen en die berg die jullie aan het beklimmen zijn dat moet goed komen.
    Een hele stevige knuffel en een dikke zoen.
    Jan en maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fuck hee, ik heb net mijn ogen open maar die foto............pffffffffff......die hakt erin.....net als al de rest.....ik zeg maar zo, ik zeg maar even niks, dan weten jullie genoeg.....kussen, Bianc en de rest uit Singapore

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh bedenk me nu dat er ook veel jonge lezertjes zullen zijn en mijn eerste woord niet heel netjes is. Dat mogen jullie dus NIET nadoen.
    Maar voor deze ene keer........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey jullie,

    Misschien klinkt het een beetje vreemd maar nu ik steeds lees dat jullie door de bergen trekken zie ik, als wieler liefhebber, steeds een beklimming van de Tourmalet voor me.

    Je weet inmiddels dat ik in mijn blogjes steeds een vergelijking zoek en ook nu zal ik je het beeld beschrijven wat ik voor me zie.

    4 renners, buiten adem en aan het einde van hun krachten ploeteren ze vlak voor de bezemwagen uit. De weg is nog lang en de beklimming is zwaar. Voorop rijdt een krachtige man. Maar je ziet het in zijn ogen, in elke trap die hij maakt. Het doet pijn.

    Maar achter de pijn en vermoeidheid schuilt een onbekende kracht. Vastberaden trapt hij door. Het moet. Hij zal niet breken en hij wil en zal ervoor zorgen dat ze alle vier de top bereiken. Hij rijdt voorop en probeert de andere uit de wind te houden.

    Achter hem fiets een vrouw die dezelfde vermoeidheid toont, maar ook dezelfde vastberaden blik is te zien. Waar ze kan neemt ze de kop even over en helpt de man die voor haar fiets. Samen komen ze er wel.

    Als laatste fietsen twee jonge debutanten. Nog nooit hadden ze bergen gezien en nu moeten ze noodgedwongen mee. En niet op zo maar een heuveltje, nee. Dit is buitencategorie, dit is de berg der bergen. Samen volgen ze. Helpen elkaar door eten en drinken te delen. Al zoveel deden en deelden ze samen en ook nu laten ze elkaar niet in de steek. Geen van vieren is bereid om in de bezemwagen te stappen. Dus gaan ze door. Steeds hoger, steeds zwaarder.

    En wij? Wij staan langs de kant. We zien jullie strijden, ploeteren en doorgaan. Iedereen die jullie lief heeft staat langs de kant. Sommige rennen een stukje mee. Andere schreeuwen jullie naar de top. Een enkeling kijkt met een angstige blik naar de bezemwagen achter jullie.

    Joost, Nicole, Fleur en Roos. Jullie moeten trappen, jullie moeten strijden. Geef niet op en help elkaar de top te halen.
    En weet 1 ding. Al kunnen we niet met jullie meefietsen. Daar waar we kunnen zullen we schreeuwen, meerennen en daar waar mogelijk een stukje duwen. Als het mocht zouden we zelfs een stuk voor jullie willen fietsen.

    Maar één ding weet ik zeker, we doen dit met z'n allen. Jullie hebben de zwaartse klus, maar wij staan langs de hele weg voor jullie klaar.

    Verder kan ik alleen nog zeggen wat iedereen jullie toe zal wensen voor vandaag. STERKTE.

    Jullie neeffie.....!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lieve joost nicole fleur en roos heel veel sterkte vandaag en kracht ik denk aan jullie meer woorden heb ik niet xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx jo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lief gezin,
    Heel veel sterke en kracht, meer weet ik niet
    Te zeggen. ...
    foto zegt genoeg......
    Ik ben ik gedachte bij jullie,
    Xxx naat

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De hele morgen zijn jullie al in mijn gedachten.Ik wens jullie heel veel kracht toe de komende uren.Ik zie jullie gauw.Tot straks.Mr.B.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve,lieve allemaal!! Heel veel sterkte vandaag en we denken aan jullie en leven met jullie mee al kunnen wij ons niet verplaatsen in wat jullie voelen nu..
    Weet dat we er altijd voor jullie zijn en we van jullie houden!
    Hele dikke knnuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze dag zal de tijd voorbij "kruipen"
    Hoe zwaar moet het voor jullie viertjes zijn als "wij" het er al zo moeilijk mee hebben!
    Kinderen, ik kan niet anders zeggen dan: veel sterkte in deze donkere uren. Maar ook voor jullie gaat vast het licht weer schijnen.
    Kom op hè (voor de 20.00x)
    Liefs
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sterkte!!!!!!
    HEleboel kussen
    Eus Els En de kids

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Fleur en iedereen...

    Heel veel sterkte vandaag allemaal en in het bijzonder voor Fleur, JIJ moet het doen. Succes meisje en heel veel kracht gewenst voor jullie allen.

    Jullie zullen vandaag veel in onze gedachten zijn. Liefs van ons allen..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel veel sterkte en heel veel liefs uit Oostvoorne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Michael Voorbergen3 september 2010 om 08:25

    Lieve Joost, Nicole, Fleur en Roos, Steeds als ik de berichten lees schiet ik vol en laat ik mijn tranen de vrije loop. Ik probeer me te realiseren wat er allemaal gebeurt met fleur en met jullie als gezin en in wat en hoe jullie je zullen voelen en daar heb ik het al moeilijk mee en weet ik dus ook hoe moeilijk en zwaar dit voor jullie moet zijn. Lieve Joost, Nicole, Fleur en Roos ik heb net een kaarsje aangestoken en ik wens jullie heel veel sterkte vandaag en in de komende periode maar ik weet zeker dat alles weer goed gaat komen want dat verdienen jullie! Heel veel liefs en sterkte en weet dat er geen dag voorbij gaat dat ik niet aan jullie denk.
    Dikke X michael

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Joost Nicole Fleur en Roos,
    Net even voor school willen de meiden jullie nog even heel veel sterkte wensen ze hebben dat gedaan met kaarsjes want voor hun zijn woorden nog moeilijk. Er branden hier nu 8 kaarsjes 1 van elke bewoner van dit huis en allemaal omdat we in gedachten bij jullie zijn.
    Echt veel woorden vinden doe ik niet
    Ik kan niet net als Frank een vergelijking maken op dit moment, en zelfs een gedichtje komt er niet uit.
    Sprakeloos ben ik
    en toch wil ik jullie alle sterkte wensen die ik maar kan vinden
    Alle warmte die jullie in dit te koude najaar nodig hebben willen geven
    Ook ik zou wel een stukje voor jullie willen fietsen wetend dat jullie verlangen naar rust Maar ook ik sta aan de kant en zie jullie strijd om die enorme berg te beklimmen en kan niks anders als jullie aanmoedigen en je vertellen dat jullie moet volhouden...

    Zet hem op!

    Heel veel liefs en een hele dikke knuffels
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gerrie en Manfred3 september 2010 om 08:36

    Tranet,tranen,tranen........even kunnen we niks anders,straks zijn we er weer voor jullie!
    HEEL VEEL STERKTE voor zometeen en een dikke kus voor jullie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. lieve fleur ik denk aan je.
    mijn moeder en ik gaan een kaars halen bij het kapelletje en steken die aan voor jou.
    veel succes en xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxguy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. lieve allemaal wil jullie weer heel veel kracht en sterkte wensen.het zal een hele zware dag zijn het wachten enz.sterkte voor allemaal wil zoveel tegen jullie zeggen maar ook ik weet het even niet meer.liefsdieny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel veel sterkte vandaag, jullie zijn in onze gedachten.
    Vandaag is een zwarte dag, maar jullie zullen zien eens zal de zon weer schijnen.

    Liefs van Annemarie van der Ham-Verhart

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Peter, Debby en Quinten3 september 2010 om 09:20

    Lieve mensen
    Ik kan niets anders dan me aansluiten bij het prachtige stukje van jullie neef Frank. Heel veel sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Met tranen in mijn ogen lees ik net het bericht.
    Wil jullie heel veel sterkte wensen voor de tijd die komen gaat Kanjers zijn jullie!!!!!

    Helen van Dort

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Allemaal heel veel sterkte vandaag en de komende tijd. Fleur, je bent en blijft de sterkste kleine meid die ik ken! Just beat it!
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve allemaal,
    Het is al vele keren gezegd: als het ons al zo raakt, wat moet dit dan toch met jullie doen?
    Ik ben helemaal koud en zit jankend naar de foto te kijken.....
    Sterkte!!! Wat een nietig woordje voor zo'n K*TSITUATIE!!!!!
    Maar ik zeg het ook: STERKTE!
    Jullie komen er met z'n viertjes. Treffend beschreven neef Frank!
    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Fleur, een bloem
    vol trots en liefde.
    Als een zon in ons oog,
    vaak gezien als gelijk.
    Niet kennen haar kracht,
    valt het ons op wanneer een blaadje valt.
    We zien haar nu beter.
    ze straalt heel veel uit.
    Kracht, troost, liefde, inzicht en houden van.
    Fleur wat leer je ons veel.
    Doordat jij iets verliest,
    krijgen wij zoveel meer van jou terug.
    We waren blind.
    We moeten blij zijn,
    en dansen van geluk dat jij in ons midden bent.
    We hebben je lief Fleur.
    Dank je wel.

    Liefs Marco, Rogier, Yvonne, Ronald, Robin, Richard en Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Fleur!
    Heel veel succes vandaag!
    Ik denk aan jou en natuurlijk ook aan de rest van de familie!
    Knuffel Mariska (juf van groep 6 vorig jaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ......................................................................................................
    pff het is zo ver
    heel veel sterkte uit Berkel
    weet ff niet wat ik moet schrijven
    maar we leven met jullie mee

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lieve lieve Joost Nicole FLEUR en Roos,

    Pff, denk de hele dag aan jullie en besef maar al te goed hoe zwaar dit moet zijn voor jullie maar vooral voor Fleur.

    Normaal heb ik overal woorden voor en kan ik goed onder woorden brengen wat ik voel of wil zeggen ... nu even niet en zou me daarom willen aansluiten bij het prachtige verhaal van je neef Frank.
    jullie moeten het uiteindelijk doen maar vergeet niet dat er heel veel mensen aan die zijlijn voor jullie staan om aan te moedigen en als het kan dat stukje te trappen of te duwen.
    We houden van jullie.

    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Lieve Alle 4,
    Die foto Joost,zoveel zeggend......

    Maar wat heeft Frank (je neef) jullie situatie goed mooi en prachtig omschreven, Geweldig Frank!!!! Ik sluit me daar volledig bij aan en wens jullie alle èn alle sterkte toe vandaag maar vooral ook de komende tijd.
    Liefs maar weer van ons,

    Tante Jopie en Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Sta langs de kant van de weg,en schreeuw de longen uit mijn lijf. Jullie moeten met z'n vieren de top de top bereiken!
    Kus Conny,

    BeantwoordenVerwijderen