zaterdag 4 september 2010

Kracht

Zo, Fleur is in slaap gevallen en dat houdt in dat ik weer wat ruimte heb om met de laptop te spelen. Beetje surfen en muziekjes luisteren om vervolgens op een site terecht te komen die wat te maken had met kracht. Toen ik op 24 November 2009 begon met bloggen kwam het contact met mijn neefje Frank weer tot leven. In het begin hebben we redelijk veel op de chat gezeten en daar hadden we een afspraak dat ik binnen een jaar een blog zou maken over hoe ik denk over kracht. Aangezien we vandaag precies een jaar verder zijn moest ik wat verzinnen. Ik zou niet weten hoe en waar ik moet beginnen en of het wat wordt, maar wie A zegt moet ook B zeggen en belofte maakt schuld. Wie geen zin heeft in onzin moet hier dus afhaken.

Het woord kracht kun je volgens mij overal voor gebruiken. We maken kracht, er is kracht en we hebben kracht. Het maken zie ik in de vorm machines. Dit kunnen auto's, raketten maar ook tandenbrostels zijn. Overal waar dus een motortje in zit is gemaakte kracht. Somige mensen gaan wel eens te gemakkelijk met deze krachten om met het gevolg dat ze de macht over het stuur kwijt raken of na het opvoeren van de puch maxi het achterwiel voorbij zien komen. Ze vliegen over de kop en belanden in het ziekenhuis.

Dat er ook kracht bestaat zonder motortje bewijst moedernatuur wel. De eerste dingen die in me opkomen zijn water, vuur, wind en aarde. De bosbranden bij Athene vallen voor mij onder vuur. De kracht die het vuur uitstraalt is van ongekende omvang en met een beetje geluk staat er wind en dan zijn de rapen echt gaar. Ja wind is ook een mooie. Op dit moment onstaan er weer orkanen op de atlantische oceaan. Deze zijn wederom van ongekende omvang dat sommige mensen uit voorzorg het huis moeten verlaten, omdat ze bang zijn dat het huis omwaait of dat er een boom op de auto valt.

Water is volgens mij één van de belangrijkste dingen op aarde. We kunnen een tijdje zonder eten, maar zonder water.....nee dat gaat het niet worden. Alleen krijgen sommige mensen te veel water. Kijk maar naar Pakistan. Daar heeft moedertje natuur iets teveel neergegooit terwijl er op andere plekken te weinig is. Foutje bedankt.

Ok, nu blijft alleen de aarde nog over. Dit is het ding waar we op leven. We lopen erop maar kruipen er ook in. Hoe dieper we gaan des te meer kracht er op de tunnels staat. Gevolg is dat de mijnwerkers in Chili vast zitten en er met de kerst pas uitkunnen. En als laatste noem ik Haiti even op. Mensen die er wonen zijn alles in 1 klap kwijt. Waarom moest er verdomme daar een aardbeving plaatsvinden en zijn op de wereld plekken genoeg waar geen mensen wonen. Nee, tegen de krachten van moedernatuur kunnen we niet op. Wel kunnen we met onze gemaakte motortjes een heleboel bestrijden, maar of het altijd voldoende is dat is de grote vraag.

Tja.....nu blijft alleen het onderdeel "we hebben kracht" over. Dit is iets wat in de mens zelf zit. Je hebt het of je hebt het niet. Wie het in iedergeval wel heeft zijn mijn 3 vrouwen en ik. Nicole, Roos en ik redden het wel en vormen een "KRACHTIG" team die klaar staan voor Fleur. Ja Fleur is op dit moment de sterkste, want die kanjer heeft in precies 1 jaar tijd,
  • een liter of wat aan chemo opgeslokt,
  • heeft 23 bestraligen achter de rug,
  • heeft 2 keer haar haar verloren,
  • heeft ontelbare tegenslagen gehad,
  • heeft 5 á 6 ziekenhuizen van binnen gezien,
  • heeft in Delft héél slecht gelegen,
  • heeft héél véél pijn gehad in haar kaken, gevolg niet kunnen eten en
  • heeft haar arm verloren.
Stuk voor stuk rotte dingen en als ik wil kan ik de lijst zonder moeite een stuk langer maken. Wat ik wel weet is dat je ontzettend veel "KRACHT" moet hebben om het van al deze punten te winnen. En "KRACHT" dat is wat Fleur heeft. Waar ze de "KRACHT" telkens vandaan haalt is voor mij een raadsel, maar elke hobbel die ze tegenkomt neemt ze met venieuwde "KRACHTEN".

Zo dat is eruit en hoop dat je blij bent Frank, ik ga slapen en spreek je later. De rest veel plezier morgen en tot over 1,2 of 3 dagen.

Joost

17 opmerkingen:

  1. Het gezegde is toch, je krijgt kracht naar het kruis wat je dragen moet............

    Geloof dat dat waar is, anders zouden jullie deze shit nooit vol kunnen houden.......

    Helen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kracht èn moed is volgens mij "de" combinatie en laten jullie die gelukkig hebben!!
    Kracht is nodig om dingen voor elkaar te krijgen en te doorstaan, moed is nodig om er met hernieuwde kracht tegenaan te gaan. Overigens ben ik benieuwd naar de omschrijving van kracht van Frank.
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat super mooi omschreven!! En kracht hebben jullie zeker! En inderdaad die mooie meid die naast je ligt!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jullie hebben al zo vaak bewezen KRACHT te hebben heb me zovaak afgevraagt waar jullie deze KRACHT elke keer vandaan halen blijf deze KRACHT houden en wat je zegt wat zijn jullie samen een KRACHTIG team ik ben trots op dit practige KRACHTIGE gezin dike kus jo xxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi lieverds,
    Waar jullie de kracht vandaan halen weet ik niet,maar gelukkig hebben jullie het!!!!
    Zo veel bewondering voor jullie moedige meisje{s}maar ook voor jullie.Jullie allemaal zijn eigenlijk altijd in onze gedachten.We hopen dat de pijn snel minder wordt.Hele hele hele dikke kus Eus Els en de kids

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toen David ziek werd kreeg ik de volgende tekst van een vriendin, ik geef 'm nu door aan jullie:

    Ik heb ik mezelf een kracht ontdekt die zorgt dat ik het allemaal aankan. Ik weet zeker dat iedereen die kracht bezit. Je moet haar alleen durven aanspreken.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik alles kon veranderen
    Dan deed ik dat voor jou
    Als ik de tijd kon terug draaien
    Dan deed ik dat voor jou
    Als ik jou verdriet kon dragen
    Dan deed ik dat voor jou
    Als het met iets was te verlichten
    Dan deed ik dat voor jou
    Als je me nodig mocht hebben
    Dan ben ik er voor jou
    Je hoeft me maar te vragen
    en ik zal er zijn
    Want je moet weten
    Jou verdriet doet ook mij pijn

    Liefs Sandra XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Kracht

    Wie was het die de zon verzon
    toen de allereerste dag begon
    die sterren aanstak voor de nacht
    het eerste vlokje sneeuw bedacht
    wie blies de wind zijn adem in
    gaf mens en dier hun wezen
    wie schreef de tektsten, welke pen
    voor merels en voor mezen

    je voelt als iemand huilt of lacht
    of als de regens zingen
    dat zich een grote lieve kracht
    verbergt in alle dingen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Door al de ellende en verdriet die jullie vanaf het vorige jaar moeten mee maken Joost blijkt maar weer eens dat er, door veel mensen, ook wat dieper over het leven (èn bepaalde woorden) wordt na gedacht...en ook dat is goed.
    Dan pas tel je je zegeningen (waar het kan natuurlijk)
    Maar beslist, je krijgt ook "KRACHT na KRUIS" daar geloof ik stellig in.
    Veel liefs en sterkte maar weer allemaal van ons,

    Tante Jopie en Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey neef,

    Ik heb zo'n vermoeden dat er een paar mensen nu wel wachten op mijn reactie. In ieder geval is je moeder wel benieuwd.

    Ook ik kan me onze afspraak nog herinneren. En ik kan niet anders zeggen dat je het mooi omschreven hebt. Uit de reacties blijkt dat iedereen zijn eigen omschrijving en ideeën heeft over 1 simpel woordje "KRACHT"
    Ik ben ervan overtuigd dat iedereen een onbekende kracht bezit. Waar ze die uit putten of in welke vorm die wordt ge-uit is voor iedereen anders.
    Ook weet ik nu dat kracht overdraagbaar is. Want na een jaar lang meeleven en blogjes lezen voel ook ik mij krachtiger. Op de momenten dat het slechter ging met Fleur of er weer een tegenslag op haar pad kwam moet ik eerlijk bekennen dat ik mijn kracht even kwijt was. Radeloos en moedeloos zat ik voor me uit te staren.

    Tot het volgende blog, waar weer eens uit blijkt wat een enorme KANJER Fleur is en hoe ze er steeds weer bovenop komt. Die KRACHT die ze op dat moment laat zien geeft ook mij weer nieuwe KRACHTEN.

    Persoonlijk haal ik veel kracht uit de natuur om mij heen. Ik relativeer mijn leven door de vergelijking te zoeken in de natuur. In de zon, de regen, de stormen en de kleinste bloemen.

    De afspraak tussen ons kwam dan ook voort uit een blogje die ik heb geschreven. "de kracht van de herfst" (31-10-2009) en iets later kwam de blog "alleen, maar mooi" (22-11-2009)
    Van die laatste weet ik dat je hem kent.

    Voor wie nieuwsgierig is, mijn blogjes staan op http://babbel-frank.blogspot.com

    Dit is mijn kijk op het leven en hoe ik alles relativeer. Gelukkig is iedereen anders en mag je het er wel of niet mee eens zijn.

    Nogmaals neef, MOOI VERWOORD.

    Alle kracht uit Borculo,

    Je neeffie.....!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ps: Blij ben ik in ieder geval. Blij dat jij mijn neef bent en ik je tevens VRIEND kan noemen. Daar is geen blog meer voor nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geloof in je zelf in de kracht die je hebt,
    de kracht die jou door het leven leidt,
    door goede en slechte tijden.

    Geloof in de verborgen kwaliteiten
    die iedereen bezit en die je de juiste
    weg zullen wijzen.

    Geloof in morgen en in wat die dag
    je zal brengen en probeer alles
    van de zonnige kant te bekijken,
    want met een positieve kijk
    op het leven is er geen grens
    aan jouw mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 9 jaar geleden kreeg ik van een vriendin een gedichtje over kracht, nu geef ik hem aan jullie!

    Ik vroeg om kracht.
    En ik kreeg moeilijkheden.
    Om me sterk te maken.
    Ik vroeg om wijsheid.
    En ik kreeg problemen.
    Om op te lossen.
    Ik vroeg om moed.
    En ik kreeg gevaar.
    Om te overwinnen.
    Ik vroeg om steun.
    En ik kreeg kansen.
    Ik kreeg niets waar ik om vroeg.
    Ik kreeg alles wat ik nodig had.

    Liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. he superkanjers ,,may the force be with you,,voor altijd!! wij zijn er altijd voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. LIEFDE IS JULLIE GROOTSTE KRACHT!!

    XXXXXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig krachtig verwoord Joost! !
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. lieve joost, nicole, fleur en roos. ik wist niet dat er zo veel moois is om het woord kracht, mijn oren en ogen tuiten ervan maar het is allemaal waar, ik ga me er ook eens in verdiepen. wat ik eens ben met al deze mooie woorden is dat jullie KRACHT hebben, en het ook uitdragen, alleen al door je gevoelens te laten zien, zoals, pijn maar ook de kleinste verbeteringen die weer vreugde geven, wij bidden voor kracht voor jullie, liefs rob en helma

    BeantwoordenVerwijderen